לחברה שלכם יש חזון - וכדאי שכולם יראו אותו

מחקר חדש מגלה מדוע ארגונים חייבים לאמץ לעצמם חזון ממוקד על מנת לגייס למשימה את כלל העובדים

פורסם בתאריך: 10/09/2019, גיליון 1985

לפני 50 שנה, נשיא ארצות הברית, ג'ון פ. קנדי, איתגר את סוכנות החלל של ארצות הברית (NASA) להנחית את האדם הראשון על הירח עד סוף אותו העשור. החזון של קנדי רתם למשימה אלפי עובדים. החל מאסטרונאוטים ועד לעובדי הניקיון בסוכנות, כולם נרתמו להנחית את האדם הראשון על הירח תוך מספר שנים.

 

לדברי אנדרו קרטון, פרופסור לניהול מבית הספר לניהול עסקים וורטון, הכוח של החזון של קנדי היה נעוץ במילים בהן הוא השתמש. אם במקום להתמקד בהנחתת האדם הראשון על הירח היה קנדי אומר: "בוא נכוון להיות מספר אחד במרוץ החלל", ייתכן שהתוצאות היו שונות בתכלית.

 

במאמר שפירסם במגזין האקדמיה לניהול, פרופסור קרטון, בשיתוף בריאן לוקאס מאוניברסיטת קורנל, בוחנים השניים את הדרך בה מנהיגים מתקשרים את החזון שלהם, ומדוע חלקם עושים זאת בצורה טובה בהרבה מאחרים.

 

מהמאמר עולה, כי ככל שהצהרת החזון היא קונקרטית וחדה יותר, כך היא גם אפקטיבית יותר ויכולה להניע את העובדים בארגון. למרות זאת, מחקרים מראים כי לעיתים קרובות מנהיגים ומנהלים בכירים נוקטים בגישה הפוכה ומשרטטים את החזון שלהם בצורה אבסטרקטית לחלוטין. האפקט שזכה אצל מחברי המאמר לכינוי "הטיית הראייה המטושטשת".

 

בראיון שנתן לאחרונה למגזין הנחשב Knowledge@Wharton, אמר פרופסור קרטון, כי הצהרת חזון מטושטשת משאירה אומנם מרחב תמרון גדול יותר עבור המנהלים, אך היא מקשה עליהם לרתום לחזון שלהם אנשים אחרים.

 

לדברי קרטון, הצהרות חזון מעורפלות אינן מושכות רגשית והן יכולות להיתפס באופן שונה אצל אנשים שונים בארגון, שכל אחד מהם מבין את החזון באופן שונה, משום שהוא אינו פשוט וברור.


אדם על הירח. תוצאה של חזון ממוקד וברור
אדם על הירח. תוצאה של חזון ממוקד וברור

החוקרים מצאו עוד, כי שילוב של תמונות חזותיות לא בהכרח הופך את הצהרת החזון לחזקה ומדויקת יותר, אלא אם כן הוא נעשה כראוי. בראיון שנתן אמר קרטון: "כשאומרים לאנשים להתמקד בשימוש בסוגים שונים של מילים, הם משתמשים בחלק המוח שאחראי על החשיבה הלוגית והאנליטית ולא בחלק המוח המדמה את העולם במונחים גרפיים.

 

לדבריו, הטכניקה המרכזית בה יכולים המנהלים להשתמש כדי להתחבר טוב יותר לחלק הזה של המוח נקראת "מסע נפשי בזמן" - לבקש מאנשים להסתכל קדימה בזמן ולדמיין את עצמם יוצאים מחוץ למכונת הזמן ורואים את העולם שמסביבם. במילים אחרות, איך העולם השתנה עכשיו כשאנשים מושפעים מהמוצר או השירות שאתה היית אחראי לייצור שלו.

 

מחברי המחקר ציינו, כי מנהיגים אמיתיים גורמים לעובדים ולמנהלים שלהם לחשוב על האפקט הגדול שייצור המוצר או השירות שהם מפתחים. במקום להגיד "המטרה שלנו היא לגרום לך להיות שמח", נכון יהיה לומר: "המטרה שלנו היא להעלות לך חיוך על הפנים".

כתבות נוספות