הצרכנים קובעים: כך נבחרים זוכי "מוצר השנה"

מדי שנה אלפי צרכנים שהתנסו במוצרים חדשים מדרגים את החדשנות, האטרקטיביות ושביעות הרצון שלהם מהמוצרים – וכך למעשה קובעים מי יהיו הזוכים. הצצה לתהליך הבחירה

גיליון ינואר 2018

כבר יותר מ-30 שנה, בכמעט 40 מדינות בעולם, שפרסי מוצר השנה הם פרסי החדשנות הבינלאומיים הנחשקים ביותר על ידי יצרנים ומשווקים. מדוע? משום שתהליך הבחירה בזוכים מבוסס באופן ייחודי על מתודולוגיית מחקר מדעית גלובלית, ומשום שהבחירה הסופית נתונה בידי הצרכנים.

איך נבחרים הזוכים?

תהליך הבחירה הקפדני מורכב משלושה שלבים, שעל כל אחד מהם "אחראי" גורם אחר: היצרנים, צוות המומחים המקצועי ומכון המחקר הבינלאומי "קנטאר מדיה".

השלב הראשון: בכל שנה, בכל מדינה, משווקים מגישים כמועמדים את המוצרים ואת השירותים החדשניים ביותר שהשיקו במדינתם לאחרונה. בישראל, ניתן להגיש השנה מוצרים שהושקו במדינה רק אחרי ינואר 2016. להגשה ולפרטים נוספים היכנסו לאתר מוצר השנה.


השלב השני: בכל מדינה מוקם צוות מומחים עצמאי, המורכב ממומחים מקומיים לשיווק ולחדשנות, קמעונאים בכירים, עיתונאים ואנשי אקדמיה מדרג את המוצרים ואת השירותים המועמדים ומחליט מי מביניהם הוא חדשני מספיק על מנת לעבור לשלב הבא. בישראל, עומד גם השנה בראש צוות המומחים פרופסור יעקב הורניק, מחבר ספרי השיווק והפרסום הנודע. מארגני "מוצר השנה" מנועים מלשמש כחברים בצוות המומחים.


מדרגים חדשנות בבריטניה
מדרגים חדשנות בבריטניה


השלב השלישי: רק המוצרים והשירותים, שצוות המומחים החליט שהם חדשניים עוברים למחקר הצרכנים, שמנוהל באופן עצמאי על ידי מכון מחקר מוביל ובינלאומי, הפועל על פי מתודולוגיית המחקר הבינלאומית של Product of the Year. בישראל, יערוך גם השנה מכון המחקר הבינלאומי קנטאר מדיה את מחקר הצרכנים הגדול מסוגו שנערך במדינה בקרב מדגם ארצי מייצג של מינימום 2,000 צרכנים.

 

צוות המומחים בוחן את המוצרים בבריטניה
צוות המומחים בוחן את המוצרים בבריטניה


כדי לזכות בפרס מוצר השנה לא מספיק להיות רק חדשני, אלא המוצר/שירות חייב להיות גם איכותי: שלושת הפרמטרים לפיהם מוכתר מוצר השנה בכל קטגוריה הם חדשנות (25%), אטרקטיביות (25%) והחשוב ביותר: שביעות רצון משימוש בפועל (50%).

 

בכל קטגוריה, המוצר או השירות שהציון המשוקלל של חדשנות, אטרקטיביות ושביעות הרצון ממנו הוא הגבוה ביותר – מוכתר ל'מוצר השנה'. דוח המחקר של מכון המחקר הוא מוחלט וסופי, ועותקיו מופצים לכל המשתתפים בקטגוריה כחלק מאמנת השקיפות וההגינות של מוצר השנה.

 

ובסוף התהליך, מדי שנה, בניו יורק, לונדון, מוסקבה, פריז, מילאנו, ריו דה ז'ניירו, קואלה לומפור ותל אביב מוכתרים בטקס חגיגי המוצרים והשירותים שהצרכנים הכתירו כ'מוצרי השנה' שלהם, ומצטרפים לנבחרת בינלאומית של חדשנות ושל איכות.

כתבות נוספות