"חם לי": המזגן החכם של אלקטרה מקרר לבקשתך

אלקטרה ממשיכה להוביל את שוק המיזוג בישראל. הודות לשיתוף הפעולה עם ענקית הטכנולוגיה IBM, השיקה אלקטרה את מהפכת המיזוג החכם ושינתה את פני הענף

פורסם בתאריך: 28/05/2019, גיליון 1970

מזה למעלה מ-73 שנים משווקת אלקטרה מזגנים בישראל תחת שני מותגי יוקרה: אלקטרה ו-DAIKIN. אלקטרה נוסדה בשנת 1945 כבית מלאכה קטן לתיקון מוצרי חשמל ביתיים. במהלך השנים החברה התפתחה והחלה לייבא לישראל מוצרי חשמל של חברת Westinghouse האמריקנית, וביניהם מזגנים. בעקבות שינויים ארגוניים, הפכו במהרה מערכות המיזוג של אלקטרה למרכז הפעילות שלה.

 

בשנת 1961 הקימה אלקטרה את מפעל המזגנים הראשון בישראל, והחלה בפיתוח וייצור עצמאי של מערכות מיזוג. אלקטרה פיתחה את מזגן החלון הראשון בישראל, את המזגן המפוצל עם בקרה אלקטרונית ושלט רחוק, מזגנים ניידים ומזגני אינוורטר.

 

בשנת 1973 עברה אלקטרה לאזור התעשייה החדש בראשון לציון והקימה מפעל בשטח של 55 דונם, הנחשב לאחד המפעלים המתקדמים במזרח התיכון. אלקטרה נרכשה בשנת 1991 על ידי "אלקו החזקות" בבעלות גרשון זלקינד והחלה להתפתח בחו"ל באמצעות רכישת חברות ושיווק מוצרים לאירופה, דרום אמריקה, אוסטרליה ויעדים נוספים בעולם.

 

כיום, אלקטרה מוצרי צריכה פועלת בשלוש חטיבות שונות: חטיבת מיזוג אוויר ואקלים - המפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות מיזוג אוויר; חטיבת קמעונאות חשמל - המפעילה את רשתות החשמל והאלקטרוניקה מחסני חשמל ושקם אלקטריק; וחטיבת הסחר והמותגים – המייבאת מגוון מותגים, בהם פיליפס, מילה, סאוטר, היטאצ'י ועוד.

 


הסביבה התחרותית

שוק מיזוג האוויר בישראל הוא זירה תחרותית עזה, שכן במזג האוויר השורר בישראל אחוז החדירה של המזגנים מגיע ל-96% מהבתים. היקף קטגוריית המזגנים הביתיים בישראל עומד על 2.1 מיליארד שקל במחירי צרכן, וביחד עם מוצרי ה-VRF ומוצרים משלימים נוספים כגון מערכות מים וצ'ילרים - מדובר בשוק של כ-2.75 מיליארד שקל.

 

כ-70% ממחזור שוק המזגנים בישראל מגיע מהשוק המקצועי, שעדיין אינו ממוסד, וחסמי הכניסה אליו נחשבים לנמוכים. משמעות הדבר עבור אלקטרה היא הקפדה בלתי פוסקת על איכות גבוהה ביותר של המוצרים, מתן שירות ברמה גבוהה עבור המתקינים (זוכת פרס המי"ל למצוינות בשירות), העברת הידע הטכני למתקינים בהדרכות שנתיות ושמירה על קשר רציף איתם.

 

הן בעולם המקצועי והן בשוק המיזוג לצרכנים הביתיים, ההתחממות הגלובלית, לצד פתרונות מעולמות החדשנות והטכנולוגיה, מעלים כל הזמן את הרף של השחקנים בשוק המיזוג. זאת, לצד צורך העולה מן השטח בפתרונות אפקטיביים ומהירים לקירור וחימום, חיסכון ויעילות אנרגטית, וכמובן פתרונות חדשניים ומבוססי טכנולוגיה מתקדמת.

 

האתגר השיווקי

ב-2018 אלקטרה הציבה לעצמה כמטרה לשנות את תפיסתו של המזגן ממכשיר מיושן לחדשני, באמצעות שימוש ביכולות בינה מלאכותית הלומדות את הרגלי הצרכן, ומקשרות בינו לבין מרכז השירות. מהלך זה הוא המשך לשיתוף הפעולה שהחלה בו אלקטרה בשנת 2017 עם ענקית הטכנולוגיה IBM, שהביא לעולם פתרונות מיזוג חכמים. האתגר המרכזי של התוצר, אלקטרה SMART, יהווה שינוי תפיסה לפתרונות המיזוג בקרב הלקוחות ואנשי המקצוע, מבחינה אטרקטיבית, טכנולוגית וחדשנית.

 

הפתרונות היצירתיים

אלקטרה SMART – עם הפנים ללקוח. מהפכת מיזוג האוויר של אלקטרה מבוססת על בינה מלאכותית, מתחברת לענן ונשלטת באמצעות ה-Wi-Fi הביתי. בעזרת אפליקציה אינטואיטיבית וקלה לשימוש בשם "Electra Smart", ניתנת האפשרות לשליטה ובקרה מרחוק, ויכולת תפעול של המערכת באופן מלא מכל מקום בכל זמן. כך למשל, ניתן לשלוט במזגן מרחוק על מנת שהבית יהיה קריר ונעים כאשר חוזרים אליו בקיץ המהביל, לכבות במקרה שנשכח דולק, או לכוון את בקרת האקלים לטמפרטורה האופטימלית בכל חלל בבית. בנוסף, המערכת יודעת לזהות באופן עצמאי תקלות ולהתריע אונליין למוקד השירות, במסגרת תקופת האחריות.

 

מהפכת המיזוג החכם של אלקטרה מעניקה מענה משופר משמעותית לצרכים ולדפוסי השימוש של הצרכן הישראלי ומהווה בשורה עולמית המבוססת על פיתוח טכנולוגי משותף של אלקטרה ו-IBM: אפליקציה ידידותית וחכמה. בין השירותים שניתן למצוא בה - התראה יזומה על תקלה, אופציה לתיקון תקלות מרחוק וגולת הכותרת - אפשרות לתפעול המערכת באמצעות פיקוד קולי.

 

פיקוד קולי. מערכת הפיקוד הקולי פועלת באמצעות קישוריות לאינטרנט. בבסיסה של המערכת קיים פיקוד Natural Language Processing) NLP) , המנתח פקודות קוליות מורכבות ומבצע אותן עבור הצרכן. כך למשל, המשתמש יכול לומר "קר לי מאוד, אני מבקש שתעלה את הטמפרטורה ל-25 מעלות". בעזרת תשתית ה-IoT של IBM, המזגן ידע לתרגם את הנאמר, ולכוון את המזגן למצב קירור ולעוצמת עבודה מרבית בטמפרטורה של 25 מעלות.

 

בשוק קיימות אמנם מספר מערכות מבוססות פיקוד קולי, דוגמת אלקסה או סירי, אך זוהי הפעם הראשונה שנעשה שימוש בטכנולוגיה זו במזגן, ובאופן התומך בשפה העברית. מערכת הפיקוד הקולי פועלת דרך אפליקציית אלקטרה SMART המתאימה למשתמשי iOS ואנדרואיד. המשתמש מפעיל את האפליקציה בסמארטרפון, ובדומה להודעה קולית בוואטסאפ - כל מה שיש לעשות הוא להחזיק את לחצן הפקודה הקולית ולתת הוראות – אשר מייד מתורגמות לביצוע. מערכת "אלקטרה SMART" מותקנת בשלב ראשון בכל מערכות המיני מרכזיות של אלקטרה המיוצרות במפעל המזגנים בראשון לציון. בהמשך תשולב הטכנולוגיה גם בפתרונות המיזוג האחרים של אלקטרה.

 

שינוי השפה התקשורתית. כדי לתמוך במהפכת אלקטרה SMART, השיקה השנה אלקטרה שפה תקשורתית חדשה – שבמרכזה קמפיין בהובלת צמד דמויות מונפשות, כלבת תפנוקים בשם "פיפי" וחתול בית שמנמן בשם "בבקו". את הדמויות מדובב הצמד הטלוויזיוני והרדיופוני אופירה אסייג ואייל ברקוביץ', שזהו להם הקמפיין המשותף הראשון. הבובות פיפי ובבקו כיכבו לאורך עונת הקיץ במספר סרטונים הומוריסטיים, כשבכל אחד מהם הובלטו היתרונות הטכנולוגיים בסדרת המזגנים החדשה של אלקטרה. הקמפיין הושק בטלוויזיה, בדיגיטל, בעיתונות וברדיו.

 

איכות ושירות ללקוח

כחלק מאסטרטגיית מהפכת המיזוג החכם, באלקטרה מקפידים על בקרה חסרת פשרות באמצעות מעבדות בדיקה מתקדמות. כל המזגנים ומערכות הקירור של אלקטרה נבדקים בקפידה תחת הסטנדרטים המחמירים ביותר בענף. החברה מעסיקה למעלה מ-100 טכנאים בהעסקה ישירה במסגרת מערך השירות, מתוך אמונה ששירות אמין ומהיר הוא חלק בלתי נפרד מחוויית הלקוח. בתחום השירות הקימה החברה פלטפורמה דיגיטלית המאפשרת ללקוחות לקבל שירות בכל דרך שיבחרו: בסמארטפון, ב-SMS, בצ'ט בוט, במייל, באפליקציה, ברשתות החברתיות, או באמצעות אפליקציית העוזר האישי שמחייג וממתין ללקוח.

 

אבני דרך בחייו של אלקטרה

1945 - אלקטרה מוקמת כחנות לתיקון מוצרי חשמל.

1958 - אלקטרה מבצעת את פרויקט מיזוג האוויר הראשון, בבית חולים הדסה בירושלים.

1961 - אלקטרה מקימה את מפעל המזגנים הראשון בישראל, בשטח של 55 דונם.

1991 - אלקטרה נרכשת על ידי "אלקו החזקות" ומרחיבה את פעילותה מעבר לים.

2015 - החברה חוגגת 70 שנות פעילות ופותחת בתהליך שינוי ארגוני.

2016 - המותג אלקטרה מגיע לשווי של 392 מיליון שקל, ולמקום ה-20 במדד 100 המותגים של גלובס.

2017 - אלקטרה חותמת על הסכם לשיתוף פעולה עם IBM, המשיק תהליך פיתוח מערכות בינה מלאכותית במזגני אלקטרה.

2018 - אלקטרה משיקה את מהפכת המיזוג החכם ומתחילה לשווק פתרונות מיזוג חכמים.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2018 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות