מדוע אמזון מתעלמת מהמותגים הפרטיים?

הקמעונאית המקוונת מחזיקה עשרות אלפי מותגים פרטיים, אבל מצניעה למעשה את המותג שלה

פורסם בתאריך: 19/12/2017, גיליון 1901

בסביבה הצרכנית המאתגרת של השנים האחרונות, כאשר יותר ויותר צרכנים מוכנים לבחור במותגים פרטיים על פני מותגים גדולים בתמורה למחירים נוחים, רשתות השיווק בעולם משקיעות משאבים גדולים בקידום המותגים הפרטיים שלהן.

 

דווקא אמזון, הקמעונאית המקוונת הגדולה בעולם, מציגה גישה שונה בכל הקשור למותגים פרטיים. באופן מסורתי, מרבית המוכרים באמזון מחזיקים במותגים פרטיים ופעמים רבות ניתן למצוא באתר מוצרים זהים תחת שמות מותג שונים. אך לצד עשרות אלפי המותגים הפרטיים המוצעים באתר המכירות המקוון, אמזון מפעילה גם מאות מותגים פרטים משל עצמה בקטגוריות המסחר השונות.

 

אם ניתן היה לצפות כי אמזון תשים את כל הכוח שלה על קידום המותגים הפרטיים שלה, בפועל נוקטת הקמעונאית בגישה הפוכה, והמותגים הפרטיים שלה נראים בדיוק כמו עשרות אלפי המותגים הפרטיים האחרים המוצעים באתר.

 

מותג של אמזון. משנים את פני הנאמנות
מותג של אמזון. משנים את פני הנאמנות


בדפי המוצר של המותגים השונים של אמזון לא ניתן למצוא הצהרות המנכסות את כוחה המותגי של החברה, ונראה כי אמזון אינה רוצה שהצרכנים יחברו את המותגים הפרטיים שלה למותג המרכזי. ניתן לחשוב על שלושה יתרונות שתומכים בגישה של אמזון:

 

זיקה בלתי מובנת – כאשר הצרכנים אינם נדרשים לחשוב על העדפת המותג הפרטי הם נוטים לכלול בהחלטות הרכישה שלהם תכונות אחרות, כמו למשל משלוחים מהירים, מדיניות החזרות נוחה, מחירים טובים ועוד תכונות המאפיינות את הקנייה באתר.

 

מניפולציות על שולי הרווח – בניגוד למותגים אחרים שמנסים לשמור על אחידות ברמת המחיר, משחק התמחור באמזון הוא שונה וכל צרכן יכול לבחור מוצרים בהתאם לביקור הספציפי שלו בחנות. כאשר אמזון משיקה מוצר חדש, היא יכולה למעשה ללמוד את רמת המחיר שלו שתביא את הרווח ושולי הרווח הגבוהים ביותר עבורה.

 

נאמנות לפלטפורמה – מגוון המותגים הגדול מאפשר לאמזון לשמר את הכוח שלה ואת נאמנות הצרכנים בפלטפורמה עצמה, כאשר המותגים עצמם יכולים להשתנות חדשות לבקרים.


כתבות נוספות