בזכות הצרכנות הנבונה: השנה של yad2

בשנים האחרונות אתר הלוחות yad2 מוביל אסטרטגיה שנועדה לעודד ולקדם את תחום הצרכנות הנבונה בשוק הישראלי, במטרה לסייע לצרכנים לקבל החלטות רכישה מושכלות

פורסם בתאריך: 28/03/2017, גיליון 1867

אתר yad2 הושק לראשונה כמדור למכירת מוצרים מיד שנייה באתר החיפאי KOLYOM.

בשנת 2005 החליט היזם, שון תל, להפוך את yad2 לאתר עצמאי המתמחה בתחום הלוחות. האתר הושק בחודש מאי באותה שנה בקמפיין נרחב, ותוך זמן קצר כבש נתח משמעותי משוק הלוחות בישראל. במרוצת השנים הבאות צמח yad2 בתחומי פעילותו, ובנוסף להצלחתו בתחום, הפך גם לאחד האתרים הגדולים בישראל במונחים של גולשים ומספר דפים נצפים.
 
רוב הפעילות ב-yad2 מבוססת על תחומי מכירת רכב משומש וחדש, נדל“ן (מכירה והשכרת דירות חדשות ויד שניה, מגרשים ונכסים), ומכירת חפצים משומשים וחדשים.

הושק לראשונה כמדור למכירת מוצרים מיד שנייה באתר החיפאי KOLYOM
הושק לראשונה כמדור למכירת מוצרים מיד שנייה באתר החיפאי KOLYOM
מקורות הרווח של yad2 מגיעים מגביית תשלום על מודעות הפרימיום, שמאפשרות לצרכנים המעלים מודעות בחינם לשפר את נראות ומיקום המודעה; מפרויקטים ייעודיים, כדוגמת תת-אתר המאגד מידע על פרויקטים חדשים בתחום הנדל“ן ומספק ‘לידים' לחברות המשווקות אותם; וממכירת שטחי פרסום למותגים ולמשרדי פרסום, תוך ניצול העובדה כי yad2 מושך אליו גולשים רבים מדי יום.
 
האתגרים השיווקיים
על רקע המחאה החברתית ועליית המודעות בקרב הצרכנים בישראל לנושא צרכנות חכמה יותר, אחד האתגרים שעומדים בפני yad2 בשנים האחרונות הוא להתרחב מלוח מודעות בלבד, לאתר המקדם את נושא הצרכנות הנבונה בקטגוריות השונות בו הוא פועל.
 
עידוד לצרכנות נבונה
אם עד לפני כעשר שנים קנייה ומכירה של מוצרי יד שנייה נתפסו כדבר חריג בשוק הישראלי, בשנים האחרונות, ובעיקר לאחר המחאה החברתית בשנת 2011, החלו הצרכנים בישראל לחשוב יותר לפני הקנייה, ולקבל החלטות צרכניות מושכלות יותר. נושא הצרכנות הנבונה עומד היום במרכז השיח הציבורי בישראל.

yad2 הציב לעצמו כמטרה לעודד את תחום הצרכנות הנבונה בקטגוריות שבהן הוא פועל, ועל סמך תובנה זו פותחו והושקו מוצרים חדשים רבים:
 
מחירון הרכב - מחירון הרכב שהושק על ידי yad2 מאפשר לצרכן לבצע מחקר שוק אמיתי לפני קנייה ומכירה של רכב, ועל בסיס סטטסטיקה רחבה של נתונים בזמן אמת. מעבר לערך העליון של המחירון - מחירי רכב מדויקים - מספק המדור מספר יישומים משלימים, החל בחוות דעת של גולשים אחרים, דרך מידע מלא על הרכב, ועד אפשרות פילוח לפי מספר רב של פרמטרים - כגון תקציב, מספר מושבים, שנת ייצור ועוד.
 
מדד הנדל"ן - רכישת דירה היא העסקה הגדולה ביותר בחייו של הצרכן הממוצע. במרבית המקרים, בחירת הדירה והמחיר שהצרכן יהיה מוכן לשלם עבורה נקבעים על פי מידע מוקדם מועט יחסית, המתבסס על שיחות עם בני משפחה וחברים. מדד הנדל"ן הממוקם ב-yad2 מאפשר לצרכנים לערוך מחקר שוק מקיף לפני הרכישה, הכולל לצד מידע מלא על הדירה גם מידע משלים על עסקאות דומות שנעשו בשנים האחרונות באותו האזור, חוות דעת של גולשים על השכונה, מידע דמוגרפי על האוכלוסייה, מידע על מוסדות חינוך באזור ועוד. המידע מוצג בתוך כל מודעה של דירה למכירה.
 
פסטיבל yad2 Live - פסטיבל שהושק בשנת 2012 והפך מאז למסורת. במסגרת הפסטיבל, מוזמנים מוכרים של מוצרי יד שנייה להציב דוכן במתחם הפסטיבל ולמכור את מרכולתם. הפסטיבל בנוי ממספר מתחמים שונים בהן נמכר מגוון גדול של מוצרי יד שנייה.
 
במקביל לדוכני המכירה, נהנים עשרות אלפי המבקרים שמגיעים למתחם הפסטיבל גם מההופעות בידור מגוונות המתאימות לילדים ולכל בני המשפחה. ב-3 השנים האחרונות נערכת גרסה מוקטנת של הפסטיבל גם בירושלים.

מעודד את תחום הצרכנות הנבונה בקטגוריות שבהן הוא פועל
מעודד את תחום הצרכנות הנבונה בקטגוריות שבהן הוא פועל
על מנת לתמוך ולעודד את נושא הצרכנות הנבונה, מנהל בשנים האחרונות yad2 קמפיין רב-ערוצי תחת המסר "לא לוחצים ידיים לפני שבודקים ב-yad2". במסגרת הקריאייטיב של הקמפיין הואנשו חפצים ובוימו סיטואציות הומוריסטיות המתכתבות עם המסר של צרכנות נבונה.
 
שדרוג האתר
yad2 הוקם לפני 11 שנה, והוא אחד מחלוצי האינטרנט הישראלי. במהלך השנים שחלפו מאז עברה הרשת הישראלית דרך ארוכה. לפיכך, אתגר נוסף שעמד בשנתיים האחרונות בפני yad2 הוא הצורך לשדרג את הנראות של מוצרי החברה, מבלי לפגוע בנוחות עבור מיליוני הצרכנים שמורגלים ל-yad2 בצורתו הנוכחית.
 
בשנה שעברה החלה yad2 בתהליך של שדרוג כולל של כל נכסי החברה, החל באתר עצמו, דרך אתר המובייל ועד לאפליקציית המובייל - העוברים כולם שיפור ופיתוח מתמיד. מאחר שחלק ניכר מהתנועה ב-yad2 בשנתיים האחרונות נובע ממכשירי הסמארטפון, יישמו ב-yad2 אסטרטגיה של "Mobile First" - בדגש על אתר המובייל החדש שעלה השנה. אתר הדסקטופ ישודרג במהלך 2017. במקביל עומלים ב-yad2 על מגוון גדול של יישומים חדשים שישפרו משמעותית את חוויית הקנייה והמכירה.
 
רכישת פורטל דרושים
בשנת 2015 קבוצת yad2 רכשה את פורטל הההשמה "דרושים", במטרה להוביל גם בשוק ההשמה. באותה השנה הושקה גם אפליקציית מובייל בשם "ג'ובים", שנועדה לספק מענה השמתי למשרות בתחום הצווארון הכחול - בהן מלצרים, קופאים, מוכרנים, נהגים ומתדלקים. האפליקציה מאפשרת למחפשי העבודה למצוא משרות פנויות על בסיס מיקום, ולאחר מכן ליצור קשר ישיר עם מציעי העבודה ללא כל צורך בשליחת קורות חיים.
 
פעילות למען הקהילה
כחלק מהמחויבות התאגידית שלו עורך yad2 מגוון רחב של פעילויות למען החברה והקהילה, וביניהן:
 
בזאר יד2 מכל הלב - פעילות שנערכת בשיתוף עמותת "פתחון לב", המספקת בטחון תזונתי למשפחות קשות יום. במסגרת שיתוף פעולה רציף עם העמותה, תומך yad2 ב-4 חנויות ברחבי הארץ הנקראות "בזאר yad2 מכל הלב", בהן נמכרים בגדי יד שנייה ומוצרים נוספים שנתרמים על ידי הציבור. כל הכנסות החנויות עוברות למפעל ההזנה של פתחון לב. בנוסף, מפרסמות החנויות ב-yad2 פריטים למכירה, אשר מקודמים באופן שוטף במקומות בולטים ורלוונטיים באתר.

עידוד המודעות לאימוץ חיות מחמד - לאחר שישראלים רבים הפכו את נושא המסחר בחיות מחמד לעסק מניב אך בחלקו גרם להתעללות רבה, הוחלט ב-yad2 להסיר מהאתר את האפשרות לעלות מודעות מכירה של כלבים. עבור yad2, מדובר היה בהפסד של אלפי מודעות מידי חודש. במקביל החל yad2 להשקיע משאבים בלימוד והסברת הנושא, ובעידוד של אימוץ חיות מחמד.
 
מיזמים חדשים
אינדקס לבני הדור השלישי - אינדקס חדש, הכולל מגוון לוחות ומידע המיועדים לבני הגיל השלישי - החל בדיור מוגן, דרך מטפלים ועד למוצרים מיוחדים לקבוצת הגיל.

יריד דירות ווירטואלי – התקיים השנה בזירה הדיגיטלית, כשמבקרי היריד קיבלו דמות ווירטואלית איתה יכלו להסתובב בין הביתנים השונים של חברות הבנייה, לבצע צ'אט ישירות עם נציגי החברות ולהשאיר פרטים.
 
דברים שלא ידעת על yad2
  • כל מודעה שעולה ל-yad2 עוברת בדיקה אנושית 24/7, 364 ימים בשנה (למעט יום כיפור).
  • במדור "הכל בחינם" ב-yad2 ניתן למצוא מציאות רבות, בחינם כמובן.
  • באתר יד2 פורסם השנה עץ בן 1,000 שנים למכירה.
  • נכון לשנת 2016 ישנם 2,583,000 רכבים על כבישי ישראל. במהלך השנה התפרסמו 602,386 מודעות רכב ביד2.
  • המוצר הכי נדרש ביד2 הוא מכשיר סלולרי. אחריו - דירת 3 חדרים להשכרה בתל אביב, ורכב מאזדה 3.

אבני דרך בחייו של yad2
2005 - אתר yad2 מושק על ידי המייסד, שון תל.
2008 - קבוצת טייגר הולדינגס רוכשת 49% מהחברה.
2010 - קבוצת וואלה רוכשת 75% מהאתר לפי שווי של 156 מיליון שקל.
2012 - yad2 יוזם את yad2 live, פסטיבל למכירות יד שנייה.
2014 - האתר נרכש על ידי קבוצת המדיה אקסל שפרינגר תמורת 806 מיליון שקל.
2015 - yad2 רוכש את פורטל דרושים.

סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2016 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות