זה מה שיכולים המשווקים ללמוד מההצלחה של אמזון

בחינה של ענקית המסחר המקוון דרך מודל ארבעת ה-P מאפשרת להבין את הצמיחה האדירה של החברה במהלך השנים האחרונות

פורסם בתאריך: 17/10/2017, גיליון 1892


50% מבתי האב בארצות הברית כבר חברים בתוכנית הפריים של אמזון, שהושקה בשנת 2015, והדומה למועדון חברים בתשלום שנתי שמציע ללקוחות שלו יתרונות משמעותיים לעומת לקוחות מזדמנים.

הסתכלות על אמזון דרך מודל ארבעת ה-P מאפשרת לנתח את הצמיחה האדירה של החברה במהלך השנים האחרונות.

מוצר (Product) – לפי מודל גלגל התנופה של אמזון, מגוון רחב ככל האפשר של מוצרים הוא הבסיס לאימוץ לקוחות חדשים. כך, במקום להסתמך רק על המוצרים שלה, אמזון מאפשרת למוכרים חיצוניים להשתמש בפלטפורמה שלה. באמצעות כך, יכולה אמזון להגדיל את המגוון שלה בצורה משמעותית, מבלי להיכנס להתחייבויות כספיות עצומות. נכון להיום, ניתן למצוא באמזון 372 מיליון מוצרים שונים.

 

מחיר (Price) – אמזון היא אינה בהכרח המקום הזול ביותר לרכוש מוצרים ברשת, אבל זה פחות מעניין את הצרכנים שמחפשים נוחות. משווקים שמוכרים את המוצרים שלהם לאמזון נדרשים לרמת המחיר של הקמעונאית, אך משווקי צד שלישי יכולים להציג את המחירים שלהם. וכך, בדיוק כמו מוצרי "לוסט לידר" של רשתות השיווק, באמזון ניתן למצוא מגוון מוצרים נפוצים במחירי רצפה לצד כמות עצומה של מוצרי "זנב ארוך" שנמכרים ברמת רווחיות גבוהה.

 

אמזון. בית ספר למשווקים
אמזון. בית ספר למשווקים

מקום (Place) – אחד מערכי הליבה של אמזון טמון באובססיה שלה לתת את השירות הטוב ביותר ללקוחות. כך, על ידי שימת הלקוחות במרכז והתמקדות בצרכים שלהם, מצליחה אמזון להביא את אחוזי ההמרה הטובים ביותר בעולם המקוון. ממחקר שנערך לאחרונה על ידי Millward Brown Digital עלה כי 63% מלקוחות הפריים ו-13% מהלקוחות המזדמנים מבצעים רכישה במהלך הביקור שלהם באמזון.

 

קידום מכירות (Promotion) – תוכנית הפריים היא ליבת העסקים של אמזון, בזכות "אפקט הנעילה" שהיא מייצרת אצל הצרכנים. לקוחות הפריים מוציאים כמעט פי שניים יותר באמזון מאשר הלקוחות שאינם חברים בתוכנית. יתרה מכך, פחות מאחוז מהחברים בתוכנית הפריים שוקלים להעביר את הקניות המרוכזות שלהם לקמעונאית מרכזית אחרת.

 

כתבות נוספות