ערך של מצוינות: פז מציבה את הנהג במרכז

על מנת לשמור על מעמדה, פז יצרה בידול וערך מוסף במוצר, בכך ששדרגה את תחנות הדלק, והפכה אותן למתחמים קמעונאים המעניקים לצרכנים הרבה יותר מדלק

פורסם בתאריך: 05/06/2018, גיליון 1924

פז המשיכה להרחיב השנה את מגוון השירותים שהיא מספקת לנהגים, לנוסעים ולמשפחות במסגרת אסטרטגיית "הנהג במרכז". במקביל, המשיכה החברה להשקיע בהרחבת המתחמים הקמעונאיים ושדרגה את חוויית הנוחות גם לשירותים הדיגיטליים שלה.

 

חברת פז היא מקבוצות האנרגיה והקמעונאות המובילות בישראל, הפועלת מזה 95 שנים. פז מספקת את צרכי האנרגיה של המדינה יום-יום, 24 שעות ביממה, ופוגשת את הצרכנים בכל מקום - בבית, בעבודה ובדרכים. מעבר לאנרגיה, מספקת פז צרכים נוספים של הנהגים והמשפחות, באמצעות אספקת מגוון פתרונות קמעונאיים, פיזיים ודיגיטליים, ומאפשרת שיפור באיכות החיים, התרעננות ונוחות. כל זאת, על ידי שמירה על ערך המצוינות ושמירה על עקרונות הקוד האתי שלה יחד עם עובדיה, לקוחותיה ושותפיה העסקיים.

 

פז עוסקת בזיקוק, ייצור, אחסון, יבוא ושיווק תזקיקי דלק באמצעות רשת המונה 275 תחנות תדלוק, וכוללת למעלה מ-235 חנויות נוחות תחת המותג Yellow, מתוכן 60 תחנות אשר הורחבו למתחמים קמעונאיים ובהם עסקים נוספים לרווחת הנהג. בשנת 2006 רכשה פז את בית הזיקוק באשדוד, ובכך הפכה לחברת האנרגיה היחידה בישראל שבבעלותה בית זיקוק, המספק כשליש מתצרוכת מוצרי הנפט בארץ.

 

תרומתה של הקבוצה למשק גדלה כתוצאה משליטתה בכל שרשרת האספקה והערך - מייצור תזקיקים בבית הזיקוק ועד אספקתם לצרכן הסופי בתחנות הדלק, וכן לשוק המוסדי. בנוסף לאלה, משלבת הקבוצה פעילויות מגוונות בשוק המקומי לצרכנים פרטיים ומוסדיים, אשר כוללות שיווק גפ"מ (גז בישול) לכ-600 אלף בתי אב באמצעות פזגז, ייצור ושיווק שמנים וכימיקלים, מוצרי איטום לענפי הבנייה והתשתיות, דלק סילוני ועוד - באמצעות חברות הקבוצה.

 

בסוף שנת 2006 הפכה פז לחברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה של תל אביב ובמדד תל אביב 35.

 


הסביבה התחרותית

מחקרים מראים כי בבוא הצרכן הישראלי לתדלק את רכבו, מותג דלק זה או אחר אינו מהווה פרמטר במגוון השיקולים היכן לבצע את התדלוק. הנהג הישראלי נוהג להשתמש בשירותיהן של שתי תחנות בממוצע, בדרך כלל בדרכו לעבודה או בחזרה ממנה. גם בנסיעותיו האחרות יעצור הנהג בדרך כלל רק כשיש צורך בתדלוק או בהתרעננות. שוק הדלק התרחב וגדל בהיקף הצריכה, יחד עם זאת, גדל גם מספר החברות הפועלות בו וכן מספר תחנות הדלק - דבר אשר הוביל לתחרות על מחיר, מבוסס מיקום גאוגרפי.

 

האתגר השיווקי

האתגרים השיווקיים המרכזיים בפעילותה הקמעונאית של פז הם לייצר בידול וערך מוסף במוצר, שאינו מבודל בשוק מוטה מחיר ובעל מעורבות צרכנית נמוכה, וכן, פיתוח אפיקים עסקיים שאינם מבוססי מכירת דלק בלבד, באמצעות ניצול הזדמנויות להרחבת מגוון השירותים לנהגים, לנוסעים ולמשפחות, תוך מתן פתרונות חדשים לצרכנים ולסביבה העסקית המשתנה.

 

חשיבה עסקית שכוללת אימוץ שיטות עבודה מתקדמות וטכנולוגיות חדישות, פיתוח תודעת שירות והיכולת לאתר הזדמנויות שיווקיות, מקנים לפז מוניטין של חברה מובילה ומקצוענית.

 


הפתרונות היצירתיים

מעבר מסביבת הרכב לסביבת הנהג. עד לפני מספר שנים, כניסה לתחנת דלק נתפשה בעיני הצרכן כעיכוב הכרחי (לתדלוק) בסביבה לא מזמינה, לא נקייה, וכמעט ללא פתרונות להתרעננות. בתפישת הצרכן, זו הייתה חוויה שיש לסיים במהירות האפשרית.

 

בשני העשורים האחרונים, הצליחה פז להפוך את התפישה הזו לחוויה שונה בתכלית: מתחנות דלק שסביבתן משרתת את הרכב, הוטמע שינוי שהביא לסביבה שמשרתת את הנהג. השינוי בא לידי ביטוי בהצבת הנהג במרכז באמצעות הפיכת מתחמי תחנות הדלק למזמינים ולידידותיים יותר, בין היתר על ידי הצבת תאורה מאירת עיניים בכל שטח המתחם, תחזוקה מוקפדת של השירותים ושל שטחי התחנה וצמצום הדרגתי של עסקים כמו פנצ'ריות ומוסכים, לטובת עסקים קמעונאיים שמשרתים את הנוסעים בדרך, כמו רשתות בתי קפה, מסעדות וגלידריות, חנויות למתנות ולציוד לטיולים, ועוד.

 

פיתוח רשת חנויות הנוחות. פז פיתחה את רשת חנויות Yellow, כמענה כולל לנהג הישראלי, שמבלה זמן משמעותי ברכב כחלק משגרת יומו, בניסיון לייצר הזדמנויות נוספות לעצירה בתחנה מלבד תדלוק.

 

לאורך הדרך, מגוון הפתרונות והשירותים לנהגים הורחבו והותאמו לשגרת יומו של הצרכן הישראלי, כאשר Yellow החלה להציע קפה איכותי ואוכל מוכן שנארז באריזות מותאמות לנסיעה. בנוסף, הרשת הציעה מגוון פתרונות נוחים שמקלים על הנהגים והנוסעים לבצע השלמות קנייה וסידורים "על הדרך", במשך 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע.

 

התפתחות המתחמים הקמעונאיים. במקביל לפיתוח רשת חנויות הנוחות Yellow, הגדילה פז את מספר המתחמים הקמעונאיים, תוך התאמת התמהיל בהם למיקומם. חלק מהמתחמים משמשים כקניון פתוח, עם מסעדות וסניפים של רשתות מובילות, מתוך מטרה כפולה - מקסום ערך הנדל"ן ששייך לתחנות ויצירת אפשרויות בילוי וקניות על הדרך מעבר לצריכת הדלק.

 


שירות ככלי לבידול. כיוון שהשוק חסר בידול בעיני הצרכן - ובוודאי שבעיני זה ה"ממהר לדרכו" - בפז החליטו להטמיע את חוויית השירות כיתרון תחרותי. בחוויית הלקוח שהוטמעה בקרב כל הנציגים הבאים במגע עם הלקוחות, הושם דגש מיוחד בכל תחנות פז על שירות אדיב ומהיר מרגע הגעת הלקוח לתחנה ועד עזיבתו, הכוללת בין היתר, הופעה נקייה ומסודרת של הנציגים.

 

מהפכת הקפה של רשת חנויות הנוחות Yellow. קטגוריית הקפה סומנה כמנוע צמיחה משמעותי, מה שהוביל לשיתוף פעולה אסטרטגי בין Yellow לבין מותג הקפה האיטלקי הידוע Lavazza. במטרה לייצר בידול והתמחות בעולם הקפה, ביצעה פז טיפול מקיף בכל חוויית הצרכן - החל מנראות פינת הקפה ואיכות הקפסולות, דרך כוסות ייחודיות שפותחו במיוחד עבור הרשת ועד לגיוס והכשרת עובדי "בריסטי" מקצועיים לשדרוג החוויה.

 

כהמשך ישיר להצלחת המהלך בחנויות הרשת, הוחלט על הרחבת הקטגוריה באמצעות מכירת מכונות קפה ביתיות של Lavazza, שיאפשרו להציע ללקוחות את אותו קפה שאהבו בחנויות הרשת גם בבית. הרשת מציעה את המכונות במחיר תחרותי ואטרקטיבי, אשר הפך את המכונות למוצר נגיש עם אחוז חדירה גבוה למטבחים בישראל.

 

נוחות בעידן הדיגיטל. על רקע ההתחזקות וההעמקה של עולמות הדיגיטל בחיי היום-יום של הצרכן, המפגש הפיזי עם הלקוח נעשה חשוב ומשמעותי יותר. בחברה זיהו כי הצרכן הישראלי החדש הינו "צרכן דיגיטלי", שמחפש להפוך את חייו לנוחים ופשוטים, תוך שהוא חוסך זמן. יחד עם זאת, מתחמי תחנות הדלק הם בין המקומות היחידים שאותם עדיין חייב הצרכן לפקוד פיזית.

 

פז הרחיבה את הנוחות גם לצרכן הדיגיטלי, באמצעות פיתוח והעמקת הפתרונות שהלקוח יכול לקבל באותה עצירה, והמהווה נקודת חיבור בין העולם הדיגיטלי לבין העולם הפיזי.

 

פז משתמשת בנקודות החוזקה של הרשת שכוללות, בין היתר: פריסה ארצית רחבה, מיקומים אסטרטגיים ויכולות לוגיסטיות מתקדמות - כל זאת כדי להעניק ללקוח פתרון פשוט ונוח. היא מאפשרת לצרכן, שאוהב לרכוש מוצרים אונליין אך תהליך קבלת החבילה הוא אתגר עבורו, הזמנה אונליין של מגוון מוצרים ואיסוף מאחת מרשת חנויות הנוחות Yellow בכל זמן שיחפוץ. בנוסף, מתקני Yellow Box הממוקמים בתחנות ומאפשרים איסוף חבילות מלוקרים אלקטרוניים 24/7.

 

בכך, הופך המרחב הפיזי של תחנות הדלק להיות חלק משרשרת האספקה הדיגיטלית ומייצר יתרונות לשני הצדדים: בצד החברה - הרחבת יכולות המכירה מעבר למרחב הפיזי, ובצד הלקוח - נוחות, זמינות ופשטות.

 

דברים שלא ידעת על פז

  • השם פז מגיע מההגדרה המילונית של המילה "זהב". נפט הוא "הזהב השחור".
  • מדי חודש נמכרות ברשת חנויות הנוחות Yellow למעלה מחצי מיליון כוסות קפה ומעל 2 מיליון קפסולות.
  • לפז 275 תחנות דלק בפריסה ארצית רחבה מאילת ועד קריית שמונה ובהן כ-235 חנויות Yellow.
  • פזקר מקבוצת פז היא היחידה בישראל שמייצרת יריעות איטום. רוב הבתים בישראל נאטמים בעזרת מוצרי איטום אלו.
  • פז שירותי תעופה מקבוצת פז מספקת שירותי תדלוק אזרחי לחיל האוויר ושירותי תדלוק מטוסים בנתב"ג ובשדות תעופה פנים ארציים.
  • בית הזיקוק של פז באשדוד מספק כ-33% מתצרוכת האנרגיה לתחבורה של המשק הישראלי.

 

אבני דרך בחיי פז

1922 - חברת פז נוסדה תחת השם Anglo-Asiatic Petroleum.

1927 - החברה מתחילה לפעול תחת חברת Shell העולמית ושמה משתנה ל-Shell Palestine.

1958 - נכסי Shell נרכשים על ידי היהודי הבריטי אייזיק וולפסון ובהמשך על ידי ממשלת ישראל. אלה משנים את שמה ל"פז חברת נפט בע"מ".

1999 - הקמת רשת חנויות הנוחות Yellow. החנות הראשונה נפתחת בבית קמה.

2006 - פז זוכה במכרז הפרטת בית הזיקוק באשדוד בסכום של כ-3.5 מיליארד שקל. פז מונפקת בבורסה והופכת להיות חברה ציבורית.

2007 - שינוי ארגוני בחברה ומעבר למבנה של שלוש חטיבות מתואמות לפי סוגי לקוחות ואופי הפעילות - חטיבת הקמעונאות והמסחר, חטיבת התעשיות והשירותים וחטיבת הזיקוק והלוגיסטיקה.

2009 - פז בונה תחנת כוח ראשונה בבית הזיקוק.

2011-2013 - שדרוג בית הזיקוק באשדוד בתקציב של כ-1.3 מיליארד שקל, אשר השיג גידול בכושר הזיקוק ואיפשר ייצור תזקיקים איכותיים ומותאמים לתקן האירופי.

2012 - יושמה החלטה אסטרטגית למיזוג חברות בנות וסוכנויות תחת חברת פזגז והפיכתה מחברה סיטונאית לחברה קמעונאית.

2016 - פז הופכת לחברה ללא גרעין שליטה וכל מניותיה מוחזקות בידי הציבור.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2017 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות