משבר התמחור הדינמי: האם הוא בכלל אפשרי?

הטקטיקה אומנם תופסת תאוצה גדולה בעולם המסחר המקוון, אך הכנסתה גם לחנויות הפיזיות מסובכת יותר משחשבו

פורסם בתאריך: 06/08/2019, גיליון 1980

התמחור הדינמי – המשמש להשוואת מחירים בזמן אמת במטרה לאזן בין הביקוש להיצע בחנות והצעות המתחרים, עדיין לא הגיע לחנויות הפיזיות. בעולם המקוון, הפרסום הדינמי כבר תפס תאוצה, למרות שגם שם השימוש בו עדיין קטן באופן יחסי.

 

אחת הסיבות המרכזיות לכך שהתמחור הדינמי אינו מגיע לחנויות הפיזיות, הוא הקושי הגדול בביצועו. "בגרסה המתקדמת ביותר של התמחור הדינמי, הקמעונאים לא משווים את המחירים שלהם רק מול המתחרים על בסיס מוצר, אלא גם מול הקטגוריה כולה ומול סל הקניות הממוצע של צרכנים דומים", אמר ג'וליאן גוטיה, מנהל השיווק בחברת האנליזה ActiveViam. אך לדבריו, הקמעונאים נדרשים גם לאסטרטגיה שלא תפגע בתדמית המותג שלהם.

 

תמחור דינמי. בינתיים רק בעולם המקוון
תמחור דינמי. בינתיים רק בעולם המקוון

התמחור הדינמי דורש מהמשווקים לדעת מי המתחרים שלהם, אלו מוצרים מתחרים עם מוצרים מסוימים שהם מוכרים, כמה נאמנים הלקוחות שלהם ועוד. המורכבות הזאת מחייבת את הקמעונאים להעסיק כוח אדם איכותי, שקרוב לוודאי יעדיף לעבוד בחברות טכנולוגיה מתגמלות יותר. ברמת החנות, נדרשים שלטים דיגיטליים על המדפים שיוכלו לתמוך בשינוי התמידי של המחירים.

 

המעבר לתמחור דינמי דורש מהקמעונאים חשיבה ושיטות עבודה שונות לגמרי מאלו ששימשו אותם בעשרות השנים האחרונות, והדבר משפיע גם על כל שרשרת האספקה. התמחור הדינמי יכול להשפיע גם על הרגלי הצריכה של הצרכנים, ובעקבות כך משתנה הדרישה, שמשפיעה גם היא על התמחור הדינמי.

 

לדברי רוברט אוון מאוניברסיטת קליפורניה, אחד האתגרים העומדים בפני הקמעונאים הוא לדעת כמה זמן המוצר כבר נמצא על המדף. אתגר נוסף תלוי ברצון של הרשת להציע מחיר זהה בכל הסניפים שלה.

כתבות נוספות