כך הפכה סופר-פארם לענקית הפארם הישראלית

סוד ההצלחה של סופר-פארם טמון בשילוב בין חוויית קנייה ייחודית וערך מוסף ללקוחות, באמצעות פיתוח מתמיד של המותג לייף ופתיחת מחלקות חדשות, לבין מדיניות מבצעים אטרקטיבית. בשנה החולפת, השקיעה סופר-פארם בנכסים הדיגיטליים שלה ובמיוחד באפליקציית המובייל, שזכתה ליותר מ-2 מיליון הורדות

פורסם בתאריך: 15/08/2017, גיליון 1884

רשת סופר-פארם נוסדה בשנת 1978 על ידי משפחת קופלר, והיא מפעילה כיום כ-230 סניפים בכל רחבי ישראל. הרשת פועלת בשיטת ניהול ייחודית - כל סניף מצוי בבעלותו ובניהולו של זכיין עצמאי הנקרא "עמית".  
בתחילת שנות ה-2000 יצאה סופר-פארם אל מחוץ לישראל, מתוך ההבנה שהקונספט הקמעונאי של הרשת מתאים לצרכים של לקוחות במדינות שונות בעולם, וכיום מפעילה הרשת כ-64 סניפים בפולין תחת שם המותג שלה. בשנת 2015 פתחה הרשת חנות ראשונה גם בבייג'ינג, בירת סין וכיום היא מרחיבה את פעילותה שם.

כל סניף מצוי בבעלותו ובניהולו של זכיין עצמאי הנקרא ``עמית``
כל סניף מצוי בבעלותו ובניהולו של זכיין עצמאי הנקרא "עמית"
האתגר השיווקי
סופר-פארם פועלת בסביבה תחרותית מורכבת, שכן בכל אחד משלושת תחומי הליבה של פעילותה היא ניצבת מול מתחרות אחרות, הפועלות בדרכים שונות. בבית המרקחת היא מתחרה בקופות החולים ובתי המרקחת הפרטיים, בקוסמטיקה - בדיוטי פרי, בבתי הכל בו ובחנויות המתמחות, ובתחום הטואלטיקה והתינוקות - ברשתות השיווק.
האתגר השיווקי של הרשת, אם כך, הוא לתת מענה משולב לתחרות בכל אחד מתחומי הליבה, במטרה ללוות את הצרכנים בכל צומת מרכזי בחייהם ולגרום להם לבחור בסופר-פארם כל פעם מחדש.

המותגים הפרטיים
סופר-פארם הייתה הרשת הקמעונאית הראשונה בישראל שהשיקה מותג פרטי כבר בשנת 1994, במטרה להציע ללקוחותיה מוצרים איכותיים במחירים אטרקטיביים - וכן במטרה לבדל את עצמה. כיום מציעה סופר-פארם בסניפיה שני מותגים פרטיים:
Life - פועל בתחומי הבריאות, היופי והתינוקות, תוך מתן דגש על חדשנות מוצרית לצד הצעת ערך אטרקטיבית. תחת המותג מוצעים כ-3,000 מוצרים במגוון קטגוריות - תינוקות, טבע, תרופות ללא מרשם, גלולות למניעת הריון, טואלטיקה, מזון בריאות, טיפוח ואיפור.
בשנים האחרונות התבסס Life כמותג בעל נחשקות ומובילות בתחומי הליבה של הרשת כגון תחום התינוקות, וערך סדרת שיתופי פעולה עם שותפים אסטרטגיים כגון סדרת מוצרי השיער של מישל מרסייה. כיום, עומד נתח המכירות של המותג של 14% מכלל מכירות הרשת ו-20% מסך המכירות בקטגוריות בהן הוא פועל.
SUNDAY - מותג פרטי הפועל בתחומי טיפוח הבית והניקיון, וכולל עשרות מוצרים - ובהם אבקות ומרככי כביסה, סבוני כלים ונייר טואלט - המתומחרים נמוך יותר מהמותגים המובילים בשוק.

הפתרונות היצירתיים
כדי להתמודד עם האתגר השיווקי, משלבת סופר-פארם מאז היווסדה בין חוויית קנייה ומתן ערך מוסף ללקוחותיה מצד אחד - ומדיניות מבצעים אטרקטיבית מצד שני.

חוויית הקנייה באה לידי ביטוי, בין השאר, במיקומים אסטרטגיים ובשעות פתיחה גמישות
חוויית הקנייה באה לידי ביטוי, בין השאר, במיקומים אסטרטגיים ובשעות פתיחה גמישות
חוויית הקנייה באה לידי ביטוי, בין השאר, במיקומים אסטרטגיים, בשעות פתיחה גמישות, במגוון המוצרים, בעיצוב הסניפים, באיכות השירות - וכן בשילוב בין המחלקות השונות.
במקביל לחוויית הקנייה בסניפים, פועלת סופר-פארם לשיפור התקשורת האישית עם לקוחותיה גם באמצעות נכסיה הדיגיטליים - אתר החברה, אפליקציית הסמארטפון, ניוזלטרים אישיים, מועדון לייף סטייל המבוסס על כרטיס אשראי ועוד.
סופר-פארם מציגה לאורך השנים שפה פרסומית מאופיינת, המייחדת אותה ומשלבת בין פרסום תדמיתי לבין הצעות מכר. בנוסף, סופר-פארם היא מהחברות הראשונות שהשכילו לבנות אסטרטגיית תוכן למותג והיא פועלת במגוון זירות כדי לחזק את המותג ולהציע ללקוחותיה תוכן איכותי בתחומי הליבה של הרשת.
קהילת הצעירות של סופר-פארם - על מנת לחזק את הקשר עם קהל הלקוחות הצעיר השיקה סופר-פארם את קהילת סופר-פארם yng (יאנג) - הפונה לבנות נוער בגילאי 16-18. סופר-פארם משמשת כמותג מלווה בפלטפורמות הקהילה, בהן פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב וסנאפצ'ט.
השנה הושק אולפן yngTV ביוטיוב, במסגרתו הופקו תכניות אולפן בהנחיית מנחות צעירות, לצד מומחי סופר-פארם.
האקדמיה לביוטריות - במהלך ראשון מסוגו בעולם, השיקה סופר-פארם בשיתוף גוגל את "האקדמיה לביוטריות" אשר הכשירה 20 מתמודדות בדרך להיות יוטיובריות ביוטי מובילות בתחומן. המתמודדות עברו במשך חודש מפגשים וסדנאות בנושא איפור, טיפוח, אופנה, עריכת וידאו ועוד, בליווי והדרכה של מיטב אנשי המקצוע בכל התחומים. בסיום האקדמיה הוכרזו שתי זוכות כביוטריות הבאות של ישראל.
Well Being - לאור התרחבות טרנד הספורט החובבני, השיקה הרשת מחלקות ספורט בכל הסניפים. במחלקות אלה ניתן למצוא מגוון עזרים ומוצרים נלווים לספורטאים, ובהם ויטמינים ותוספי תזונה ייעודיים, ג'לים וחטיפי בריאות, משקאות איזוטוניים ואביזרים משלימים. כדי לחזק את תדמיתה בתחום ה-Well Being קיימה סופר-פארם בשיתוף עיריית תל אביב את Life Run: מירוץ בהשתתפות כ-10,000 נשים. היה זה מירוץ הנשים הגדול ביותר שהתקיים בישראל ולצידו נערך הפנינג בנמל תל אביב, שכלל מגוון פעילויות כושר ובריאות, דוכני מכירה, סדנת בישול בריא ושיעורי ספורט.

הרחבת תחומי הפעילות
Life Direct - סופר-פארם ממשיכה בשיתוף פעולה עם חברת "ביטוח ישיר" לשיווק מוצרי ביטוח ללקוחות הרשת וללקוחות מועדון לייף סטייל. מוצרי הביטוח משווקים תחת המותג המשותף Life Direct, שכולל קשת רחבה של ביטוחים, כדוגמת ביטוח רכב ודירה, ביטוחי בריאות, ביטוח תאונות אישיות וביטוח נסיעות לחו"ל.
תחום האופטיקה - סופר-פארם ממשיכה לבסס את פעילותה בתחום האופטיקה באמצעות סופר-פארם אופטיק - רשת של חנויות אופטיקה בתוך סניפי סופר-פארם, המעסיקה אופטומטריסטים מורשים בלבד.
הרשת כוללת 35 סניפים, וב-100 סניפי סופר-פארם נוספים מוצעים שירותי שכפול משקפיים.
כיום סופר-פארם היא הרשת השלישית בגודלה בישראל בתחום האופטיקה, וכניסתה לתחום גרמה למהפכה של ממש בשוק. הרשת מציעה מגוון משקפיים של המותגים המובלים ומותגים בלעדיים, כמו סוניה ריקל, קנזו ומותגי הבית פורטופינו וטרייבקה. כמו כן הוקם השנה אתר סחר בתחום האופטיקה דרכו ניתן לרכוש עדשות מגע ומשקפיים.

תרומה לקהילה
סופר-פארם שומרת על קשר קבוע עם הקהילה ויוזמת פעילויות מגוונות בבתי חולים, בבתי ספר ובמרכזים קהילתיים שונים. בנוסף מקיימת הרשת מדי שנה התרמות לעמותות שונות, ובהן האגודה לסוכרת נעורים (שבעל השליטה בסופר-פארם, ליאון קופלר, מכהן כנשיאהּ), עמותת חיים, המרכז להכשרת ילדי ישראל ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית.

דברים שלא ידעת על סופר-פארם
  • הרשת הוקמה בהשראת Shoppers Drug Mart - רשת דראגסטור קנדית שייסד מורי קופלר בשנת 1962.
  • בנו של מורי, ליאון, הקים את סופר-פארם והוא בעל השליטה ברשת.
  • כ- 90,000 אלף מוצרים של Life נמכרים מדי יום, ו-35 מיליון מוצרים נמכרים בשנה.
  • 60% מהקופונים של סופר-פארם ממומשים דרך אפליקציית סופר-פארם.
  • עמוד הפייסבוק של סופר-פארם הוא העמוד הגדול ביותר של חברה מסחרית בישראל, והוא מונה מעל 600,000 אוהדים.

אבני דרך בחייו של סופר פארם
1978 - פתיחת הסניף הראשון של הרשת בהרצליה.
1994 - השקת המותג הפרטי Life.
2001 - פתיחת רשת סופר-פארם בפולין.
2008 - השקת רשת סופר-פארם אופטיק.
2012 - השקת המותג הפרטי SUNDAY.
2014 - השקת חיתולי Life Baby's.
2015 - פתיחת סניף סופר-פארם בבייג'ינג, סין.

סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2016 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות