הקרב על הדאטה: גוגל משנה את הדרך בה גולשים נחשפים לפרסומות

ענקית הטכנולוגיה תאפשר לצרכנים שליטה טובה יותר על הפרסומות אותן הם מקבלים

פורסם בתאריך: 30/01/2018, גיליון 1907

אם תסתכלו על עצמכם לרגע בתור צרכנים (ולא בתור משווקים), תראו שלא משנה מה אתם רוכשים או מחפשים לרכוש באינטרנט, מייד רודפות אחריכם מודעות פרסומת של משווקים שמוכרים מוצרים דומים.

 

על מנת לשפר את חוויית הגלישה באינטרנט השיקה גוגל כבר בשנת 2012 את השירות Mute This Ad (השתיקו את המודעה הזו), המאפשר לגולשים לסמן מודעות שהם אינם רוצים לראות על המסך שלהם. אך עד לשבוע שעבר הבקשה של הצרכנים שלא להציג להם מודעות מאותו מפרסם, התייחסה רק למכשיר ממנו הם גולשים.

 


גוגל. הדאטה כמטבע עובר לסוחר
גוגל. הדאטה כמטבע עובר לסוחר


בסוף השבוע שעבר הודיע גוגל כי היא מרחיבה את השירות, וכי מעתה ברגע שהצרכן יבחר להסיר מודעה מכיוון שהיא אינה מעניינת אותו, הדבר יתייחס גם לכל המכשירים מהם הוא ניגש לאינטרנט. יתרה מכך, גוגל הרחיבה את השירות גם למודעות פרסום המוצגות באמצעות פלטפורמת השותפים שלה.

 

המהלך של גוגל הוא חלק משינוי הדרגתי בשוק הפרסום, במהלכו מאבדים המשווקים חלק מהיכולות שלהם בשימוש בדאטה של הצרכנים. השינוי מתרחש בעקבות לחץ של הרגולטורים באירופה, שעושים מאמצים לשמור על הדאטה הפרטית של הצרכנים.

 

בפוסט שהעלה לאינטרנט ג'ון קראפיק, מנהל קבוצת הפרטיות והשקיפות בגוגל, נכתב כי בקרוב מתכננת החברה להרחיב את שירות הסרת הפרסומות גם ליוטיוב ולג'ימייל. עוד נכתב כי הצרכנים יוכלו להסיר מודעות של מפרסם מסוים על פני כל המכשירים, אך אם הם יגיעו לאתר של המפרסם בשנית, המודעות יחזרו למסכים שלהם.

 

"מדובר בשלב נוסף במאבק השליטה בין המשווקים לצרכנים על הדאטה", אמר בן קלארק, מייסד משותף של סוכנות הדיגיטל The Shipyard. לדבריו, במהלך הזמן הצרכנים יקבלו שליטה טובה בהרבה על הפרסומות אליהן הם נחשפים. קלארק מאמין כי בסופו של דבר תהיה לצרכנים סוג של מערכת CRM קטנה שתאפשר להם להגדיר מאילו מפרסמים אם מוכנים לקבל הודעות שיווקיות.

 

גם פייסבוק מחזיקה בתוכנית דומה תחת השם Ad Preferences. קלארק מאמין ששתי החברות הבינו שהן צריכות להשקיע יותר כדי להגן על המוצר המרכזי שלהן, שהוא הדאטה של הצרכנים.

 

המהלך של גוגל מגיע במקביל לתכנית ה-GDRP של האיחוד האירופי, שתיכנס לתוקף בסוף חודש מאי השנה. במסגרת התוכנית ידרשו חברות שפועלות ביבשת לספק לצרכנים מידע רב יותר על השימוש שהן עושות בדאטה שהן אוספות עליהם.

 

כתבות נוספות