סיפור הצלחה: כך צומת ספרים קוראת את השוק

צומת ספרים המשיכה השנה להציב את הלקוח במרכז, תוך מתן דגש על חוויית קנייה, יצירתיות וחדשנות. הרשת השיקה השנה את מועדון הלקוחות שלה שחצה במהרה את רף 100 אלף החברים

פורסם בתאריך: 19/06/2018, גיליון 1926

רשת צומת ספרים השיקה השנה את מועדון הלקוחות "מה קורא", שצבר במהירות מעל 100 אלף חברים. בנוסף, העמיקה את שירותיה הדיגיטליים באמצעות אפליקציה חדשה ופרסומים פרסונליים, ממוקדי לקוח.

 

רשת צומת ספרים החלה את דרכה בינואר 2003, לאחר מיזוג שתי רשתות ספרים - רשת יריד הספרים ורשת צומת ספרים. בעת הקמתה מנתה הרשת 27 סניפים. מאז הקמתה חוללה הרשת מהפכה בשוק הספרים הישראלי, בין היתר בזכות מבצע "4 ב-100" שהגתה והפך למטבע לשון ישראלי - מבצע אשר היה חלק ממטרתה להנגיש את הספרות לכל אדם בישראל, במגוון שפות, תוך יצירת חוויית קנייה ייחודית.

 

בשנים האחרונות פועלת צומת ספרים גם בתחום הפנאי, וכיום, לצד הספרים, היא מציעה בסניפיה גם מוסיקה, משחקים לילדים, בתי קפה ועוד. מגוון זה מייצר חוויית פנאי שלמה ומאפשר לה ליצור יתרון על פני מתחרותיה. בתוך פחות מ-20 שנה הרשת גדלה באופן משמעותי ושינתה את שוק הספרים.

 

צומת ספרים נמצאת בבעלות משותפת של הוצאות הספרים כנרת זמורה-ביתן דביר ומודן, יחד עם מנכ“ל הרשת, אבי שומר. כיום מונה הרשת כ-100 סניפים הפרוסים ברחבי המדינה, והיא עתידה לפתוח סניפים נוספים בקרוב. בנוסף, מפעילה הרשת אתר מכירות מקוון בכתובת www.booknet.co.il.



הסביבה התחרותית

שוק צרכני הספרים הישראלי מתפלג לקהלים שונים מכל שכבות האוכלוסייה, בגילאים וברמות הכנסה מגוונות. למרות השינויים בתרבות הפנאי והתעצמות החדירה של האינטרנט, הסלולר והטלוויזיה הרב-ערוצית, יוצאים לאור בישראל כ-4,000 כותרים חדשים מדי שנה.

 

לצד צומת ספרים, פועלת בשוק חנויות הספרים עוד רשת אחת גדולה, ולצדן פועלות חנויות פרטיות רבות. השוק מתאפיין בתחרותיות רבה כשכל רשת מציעה מבצעים שונים ומתחלפים. לצד התעצמות התחרות, צומת ספרים התחזקה בתחום המשחקים ותרבות הפנאי בכלל.

 

האתגר השיווקי

לאחר הפיכתה של צומת ספרים לשחקן מרכזי ומוביל בתחום הקמעונאות וצריכת הספרים בישראל, האתגר השיווקי החדש העומד בפני הרשת הינו להמשיך ולהציב את הלקוח במרכז, תוך מתן דגש על חוויית קנייה, יצירתיות וחדשנות, ולהפוך לבחירה המועדפת של הצרכן בכל פעם מחדש. הרשת אף שמה לעצמה כמטרה להרחיב את אהבת הספרות בקרב בני הנוער והילדים, ולהמשיך להתאים עצמה למאה ה-21.

 

הפתרונות היצירתיים

מאז הקמתה, שמה לעצמה צומת ספרים את המצוינות בשירות כיעד מרכזי. זאת תוך הענקת חוויית קנייה הטובה בקטגוריה. גם השנה, צומת ספרים המשיכה להשקיע ולהתפתח במספר תחומים:

 

מועדון לקוחות: השנה השיקה הרשת את מועדון הלקוחות "מה קורא", שצבר במהירות למעלה מ-100 אלף חברים. המועדון של צומת ספרים מאפשר לחברים בו לצבור נקודות, ליהנות מהטבת יום הולדת, ממבצעים אטרקטיביים וממותג "העשירייה" - 10 רבי מכר מובילים מדי חודש במחיר מיוחד של 29.90 שקל בלבד לספר לחברי המועדון.

 

באמצעות שימוש בכלי אנליטיקה ואוטומציה המנתחים את ההתנהגות הדיגיטלית של הלקוחות והתנהגותם בסניפים, מקבלים חברי המועדון דיווחים על מבצעים אטרקטיביים והמלצות לספרים חדשים התואמים את הרגלי הקריאה שלהם.

 

חדשנות דיגיטלית: צומת ספרים השיקה השנה אפליקציה מתקדמת כחלק מערוצי השיווק למועדון הלקוחות, המאפשרת לראות מבצעים, הטבות, צבירת נקודות לחברי המועדון ועוד.

 

בנוסף ממשיכה הרשת לשמור על קשר רציף והדוק עם לקוחותיה בזירות דיגיטליות שונות, ביניהן אתר האינטרנט Booknet, המציע רכישת ספרים ישירה דרך האינטרנט, עמוד הפייסבוק של הרשת המונה למעלה מ-80 אלף חברים, עמודי טוויטר ואינסטגרם וכן באמצעות ניוזלטר המופץ לעשרות אלפי לקוחות.

 

כחלק ממדיניות ירוקה כוללת, צומת ספרים היא הראשונה בארץ שהחלה לעבוד עם "וויזמו" - שירות פתקיות דיגיטלי שמאפשר ללקוח להחליף את נייר הקבלה במסרון עם פרטי הקנייה.



מקצועיות ושירות: לצומת ספרים אקדמיה להדרכה ובמסגרתה מתקיימת הכשרה לעתודה ניהולית, הדרכות והכשרות בשיתוף גורמים מובילים מהתחום על מנת לשמור על המקצועיות, החדשנות והידע של עובדיה. כמו כן, הרשת ממשיכה להעשיר את עובדיה לאורך כל השנה ומעבירה סדנאות הדרכה מקצועיות הן על ידי מנהלת ההדרכה של הרשת והן על ידי מומחים בתחום כגון סופרים, מאמנים ואנשי רוח.

 

שדרוג חוויית הקנייה: צומת ספרים מעניקה חוויית קנייה עשירה ונעימה ללקוחותיה. סניפי הרשת משתרעים על שטח של כ-200 מ"ר בממוצע, ומתאפיינים באווירה נינוחה, שולחנות קריאה ופינות משחק לילדים. על מנת להאריך את השהות בסניפים ולהגביר את מספר הביקורים של הצרכנים, בחלק מסניפי הרשת משולבים בתי קפה, שניתן לבלות בהם ולקרוא ספרים.

 

הרשת משלבת אירועים לכל הגילאים בסניפים השונים, החל משעות סיפור לילדים, אירועי החתמות של יומנים וספרים לבני נוער ועד ערבי תרבות עם סופרים מוכרים. כמו כן, עם היעלמותן של חנויות המוסיקה, הפכה צומת ספרים לפלטפורמה שיווקית למוצרי מוסיקה. במסגרת זו, הרשת יוזמת פעילויות השקה, ערבים מוסיקליים, מפגשי שירה ועוד.

 

מחלקת הייבוא ממשיכה לגדול ומוסיפה כותרים במחירים אטרקטיביים. יבוא מעניין שייצר באזז השנה היה ספרו של האמן הבריטי דיוויד הוקני, שנחשב לאחד מספרי האמנות הגדולים בעולם ומכיל למעלה מ-600 עבודות וכתבים של האמן. כל ספר עולה כ-10,000 שקל, נמכר במהרה וזכה לסיקור תקשורתי רחב.

 

כמו כן, הרשת הקימה השנה לראשונה מחלקת יח"צ ועברה למודל פעילות עצמאי, מתוך ראייה אסטרטגית של חיבור כל הנושאים תחת מטרייה אחת. עם צרכנים מרוצים ומועדון לקוחות שמתעצם בגודלו מדי יום, צומת ספרים הינה הרשת המובילה לקריאה ותרבות הפנאי בישראל.

 

דברים שלא ידעת על צומת ספרים

  • הרשת מונה כ-100 סניפים ומעסיקה כ-1,000 עובדים.
  • סניף ממוצע של הרשת משתרע על שטח של 200 מ"ר. סניף הדגל של הרשת, הממוקם בדיזנגוף סנטר בתל אביב, משתרע על שטח של 500 מ"ר.
  • צומת ספרים רואה את התרומה לקהילה כערך עליון ומרבה לתרום. אחד הפרויקטים הבולטים שהובילה היה העברת כל ההכנסות ממכירת הספר "ניחוחות מן העבר" לטובת לניצולי שואה החיים מתחת לקו העוני.
  • השנה חוגגת הרשת 20 שנה לחנות הראשונה שבגבעת ברנר, שעברה לאחרונה שיפוץ מרשים.

 

אבני דרך בחיי צומת ספרים

1981 - הקמת רשת יריד הספרים.

1997 - הקמת רשת צומת ספרים.

2003 - מיזוג רשת יריד הספרים לתוך צומת ספרים.

2006 - רשת צומת ספרים יוצאת לראשונה במבצע "4 ב-100".

2014 - חוק הספרים נכנס לתוקף.

2016 - חוק הספרים בוטל.

2017 - הרשת מקימה מועדון לקוחות, שחצה במהירות את קו 100 אלף החברים.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2017 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות