לתדלק באפליקציה: חוויית השירות החדשה של פז ו-Yellow

השנה העמיקה פז את פעילותה בזירת הנוחות הדיגיטלית כחלק ממהלך אסטרטגי מקיף. בין השאר, הושקה אפליקציית Yellow המציעה דרך חדשה לתדלק ולקנות בחנויות הנוחות

פורסם בתאריך: 02/04/2019, גיליון 1963

חברת פז היא קבוצת האנרגיה והקמעונאות מהמובילות בישראל, מאז הקמתה בשנת 1922. פז מספקת את צורכי האנרגיה של המדינה יום יום, 24 שעות ביממה, ופוגשת את הצרכנים בכל מקום - בבית, בעבודה ובדרכים. מעבר לאנרגיה, מספקת פז צרכים נוספים באמצעות אספקת מגוון פתרונות קמעונאיים, פיזיים ודיגיטליים, ומאפשרת שיפור באיכות החיים, התרעננות ונוחות. כל זאת, על ידי שמירה על ערך המצוינות ושמירה על עקרונות הקוד האתי שלה יחד עם עובדיה, לקוחותיה ושותפיה העסקיים.

 

פז עוסקת בזיקוק, ייצור, אחסון, יבוא ושיווק תזקיקי דלק באמצעות רשת המונה כ-273 תחנות תדלוק, וכוללת כ-242 חנויות נוחות של המותג Yellow, מתוכן 59 תחנות אשר הורחבו למתחמים קמעונאיים ובהם עסקים נוספים לרווחת הנהג. בשנת 2006 רכשה פז את בית הזיקוק באשדוד, ובכך הפכה לחברת האנרגיה היחידה בישראל שבבעלותה בית זיקוק, המספק כשליש מתצרוכת מוצרי הנפט בארץ.

 

תרומתה של הקבוצה למשק גדלה כתוצאה מפעילותה לאורך שרשרת האספקה והערך - מייצור תזקיקים בבית הזיקוק ועד אספקתם לצרכן הסופי בתחנות הדלק, וכן לשוק המוסדי. בנוסף לאלה, משלבת הקבוצה פעילויות מגוונות בשוק המקומי לצרכנים פרטיים ומוסדיים, אשר כוללות שיווק גפ"מ (גז בישול) לכ-600 אלף בתי אב באמצעות פזגז, ייצור ושיווק שמנים וכימיקלים, מוצרי איטום לענפי הבנייה והתשתיות, דלק סילוני ועוד - באמצעות חברות הקבוצה.

 

בסוף שנת 2006 הפכה פז לחברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה של תל אביב ובמדד תל אביב 35.

 

הסביבה התחרותית

שוק הדלק הישראלי התרחב ובהתאם גדלה גם הצריכה. בעקבות זאת, גדלו מספר החברות ומספר תחנות הדלק הפועלות בשוק - דבר שהוביל לתחרות על מחיר, מבוסס מיקום גאוגרפי. מותג הדלק אינו מהווה פרמטר בבחירתו של הצרכן הישראלי היכן לתדלק. הלקוח המקומי נוהג להשתמש בשירותיהן של שתי תחנות בממוצע, בדרך כלל בדרכו לעבודה או בחזרה ממנה. גם בנסיעותיו האחרות יעצור הנהג בדרך כלל רק כשיש צורך בתדלוק או בהתרעננות. בנוסף, בשנים האחרונות נכנסים לשימוש יותר ויותר רכבים היברידיים, חשמליים וכאלו המתודלקים בגז, ותחום הנסיעה האוטונומית אף הוא תופס תאוצה – כל אלו מגמות המאיימות לשנות את כללי המשחק.

 

למרות הקושי ליצור בידול – פז פועלת בעזרת מיתוג ורמת שירות, ליצור בידול שמביא לכך שהיא ההעדפה הראשונה של הלקוחות הפרטיים והעסקיים.

 

האתגר השיווקי של פז

פז פועלת להמשיך ולשמור על מיקומה כמובילת שוק, ולהמשיך לייצר ערך ללקוחות בעולם התחבורה הדינמי. בעידן הנוכחי, עם התרחבות השימוש במכוניות היברידיות וחשמליות, אופן השימוש בתחנות הדלק משתנה, והאתגר המרכזי של פז הוא להמשיך לגרום ללקוחות להעדיף אותה על פני מותגים אחרים, ולייצר ללקוחות סיבות להיכנס למתחמים באופן קבוע באמצעות מנועי צמיחה חדשים.



הפתרונות היצירתיים

הדרך החדשה לתדלק. השנה השיקה פז את אפליקציית yellow שנועדה להקל על חייהם של הלקוחות ומציעה דרך חדשה, מהירה ובטוחה לתשלום במתחמי פז. באמצעות האפליקציה, הצרכנים יכולים לבצע מגוון רחב של פעולות מבלי כל צורך בארנק. האפליקציה מאפשרת לצרכנים להצטרף למועדון הלקוחות של פז ולצבור 10 אגורות לליטר דלק. בנוסף, האפליקציה מאפשרת ללקוחות ליהנות ממבצעים שונים וממגוון רחב של הטבות. כמו כן, ניתן באמצעותה לאתר את תחנות הרשת בקלות ולקבל עליהן מידע רלוונטי.

 

חוויית תדלוק אחרת. עד לפני זמן לא רב, כניסה לתחנות דלק נתפסה כחוויה לא מזמינה. פז החליטה לשנות את התפיסה הזאת באמצעות שינוי רמת הנראות של התחנות. המתחמים הפכו למוארים, נקיים ומספקים תחושת ביטחון. כיום, מהווים המתחמים הקמעונאיים של פז נקודת משיכה לנהגים ולמשפחות ומציעים מקום להתרעננות, בילוי וקניות.

 

גם השנה המשיכה החברה להשקיע בפיתוח המתחמים והוסיפה מגוון רחב של נותני שירותים חדשים. בנוסף, ממשיכה החברה לשים דגש על חוויית השירות, ומספקת למבקרים בתחנותיה שירות אדיב ומהיר.

 

האתגר השיווקי של Yellow

בשנת 1999, הוקמה רשת Yellow, כחלק ממהלך אסטרטגי ארוך טווח ששינה את שוק הדלק בישראל ויצר שוק קמעונאי חדש – חנויות נוחות. למהלך זה היו שתי מטרות מרכזיות: יצירת העדפה לתחנות פז ויצירת מנוע צמיחה חדש לחברה שאינו תלוי רק בדלק. עם השנים, Yellow הפך לסיפור הצלחה ולבחירה מובילה בקרב הנהגים.

 

האתגר הנוכחי של הרשת, הוא להמשיך ולמתוח את גבולות הנוחות בעידן הדיגיטלי, ולהתאים את מגוון הפתרונות שהיא מייצרת, לשינויים בסגנון החיים של לקוחותיה המצפים למענה מהיר, חוויתי המותאם להעדפותיהם האישיות.

 

הפתרונות היצירתיים

נוחות בעידן הדיגיטל. ההבנה כי יותר ויותר פעולות יומיומיות נעשות באמצעים דיגיטליים שונים, גרמה להרחבת מגוון הפתרונות שהרשת מספקת ללקוחותיה בתחום זה. באמצעות פתרונות חדשים שונים שמספקת הרשת, יכולים לקוחותיה לבצע יותר ויותר פעולות בערוצים הדיגיטליים השונים בנוחות וביעילות, ולחסוך כסף וזמן יקר. באמצעות אפליקציית Yellow החדשה, יכולים הצרכנים לשלם בקלות ולצבור 10% מערך הרכישה בכל קנייה של מזון או משקה באחת מחנויות Yellow, ו-10% מהערך של כל הזמנה מאתר Yellow. בנוסף, מאפשרת האפליקציה לצבור קפה באמצעות כרטיסייה דיגיטלית, להזמין מוצרים בלחיצת כפתור מהאתר, לקבל הודעה על קבלת חבילות וליהנות ממבצעים וקופונים שונים.

 

העמקת הפתרונות בפלטפורמת ה-E-commerce. בכדי לתת מענה לצרכנים המחפשים פתרונות מהירים מבלי להתפשר על איכות, הושק השנה באתר yellow שירות המאפשר ללקוחות להזמין פירות וירקות טריים ואיכותיים – היישר מהחקלאי. הלקוח בוחר את תכולת הסל ואת התחנה בה הוא רוצה לאסוף את הזמנתו. כך יכול הלקוח לאסוף את החבילה בכל שעה הנוחה לו, מבלי צורך לחפש חנייה ולהמתין בתור לקופה.



Yellow Box C2C. שירות חדש אשר הושק השנה וכולל לוקרים אלקטרוניים בפריסה ארצית המאפשרים לשלוח חבילה במהירות ובקלות 24/7: מהלוקר הקרוב לשולח עד הלוקר הקרוב לנמען. את השירות ניתן להזמין דרך האפליקציה החדשה. באופן זה הופך המתחם להיות חלק משרשרת האספקה הדיגיטלית.

 

פז-Yellowממשיכה לפתח ולהשקיע בפתרונות דיגיטליים המשתמשים בנקודות החוזקה שלה – פריסה רחבה, מיקומים אסטרטגיים ויכולות לוגיסטיות מתקדמות על מנת לספק ללקוחותיה חוויה חדשנית ונוחה המותאמת לסגנון חייהם ואופן הצריכה העכשווי.

 

דברים שלא ידעת על yellow

רשת yellow הוקמה ב-1999 עם פתיחת החנות הראשונה בבית קמה.

מדי חודש נמכרות ב-yellow למעלה מחצי מיליון כוסות קפה ו-2 מיליון קפסולות.

הלוגו של yellow מעוצב בצורת מפתח ומסמל את המסר של המותג - אנחנו תמיד פתוחים.

העז של yellow, שהפכה למזוהה עם המותג, מייצגת את הבעיות שצצות בחיינו במהלך היום. הפרסומות של yellow הצליחו להפוך את הביטוי "נפלה עליך עז" לשגור בפי כל, ולהעביר את המסר שהפתרונות לבעיות האלו נמצאות ב-yellow.

 

אבני דרך בחייו של פז-Yellow

1922 - חברת פז נוסדה תחת השם Anglo-Asiatic Petroleum.

1927 - החברה מתחילה לפעול תחת חברת Shell העולמית ושמה משתנה ל-Shell Palestine.

1959 - 1960 - נכסי Shell נרכשים על ידי היהודי הבריטי אייזיק וולפסון ובהמשך על ידי ממשלת ישראל. אלה משנים את שמה ל"פז חברת נפט בע"מ".

1999 הקמת רשת חנויות הנוחות Yellow.

2006 - בספטמבר פז זוכה במכרז הפרטת בית הזיקוק באשדוד והופכת לחברת שיווק מוצרי הנפט הורטיקלית הראשונה בישראל; בדצמבר פז מונפקת בבורסה והופכת להיות חברה ציבורית.

2009 - פז בונה תחנת כוח ראשונה בבית הזיקוק.

2011 - 2013 - שדרוג בית הזיקוק באשדוד בתקציב של כ-1.3 מיליארד שקל, אשר הגדיל את הזיקוק ואיפשר ייצור תזקיקים איכותיים ומותאמים לתקן האירופי.

2012 - יושמה החלטה אסטרטגית למיזוג חברות בנות וסוכנויות תחת חברת פזגז והפיכתה מחברה סיטונאית לחברה קמעונאית.

2016 - פז הופכת לחברה ללא גרעין שליטה וכל מניותיה מוחזקות בידי הציבור.

2018 - פז משיקה את אפליקציית Yellow.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2018 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות