מיזוג המיליארדים שהבטיח את מקומה של Dell בהיסטוריה

במהלך השנים הציגה Dell צמיחה עקבית במכירות ונבחרה על ידי Forbes לחברה הנערצת בארה"ב. ב-2016 רכשה את EMC באחת מהעסקאות הגדולות בהיסטוריה, בדרך להפוך למעצמת מחשוב

פורסם בתאריך: 19/02/2019, גיליון 1958

ב-1984 הקים מייקל דל, אז סטודנט צעיר ללימודי רפואה, את חברת המחשבים PC's Limited בחדרו במעונות הסטודנטים שבאוניברסיטת טקסס באוסטין. המטרה של דל הייתה למכור מחשבים תואמי IBM, בהתבסס על רכיבים שהוחזקו במלאי, במודל של מכירה ישירה ללקוחות, ובהתאמה לצרכים אישיים.

 

כעבור שנה הושק המחשב הראשון של החברה, ה-Turbo PC בעל מעבד 8088 של אינטל, עם מהירות של שמונה מגה-הרץ ודיסק קשיח בנפח של 10 מגה בייט. בתעשיית המחשבים המתפתחת של אותן שנים, נחשב ה-Turbo PC למחשב עם המחיר האטרקטיבי ביותר בשוק והחברה הפכה במהרה להצלחה גדולה.

 

ב-1988, שינתה החברה את שמה לדל מחשבים והונפקה בנאסד"ק. בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים, דורגה Dell כחברה מספר אחת במכירות מחשבים בארה"ב וכמספר אחת במכירות מחשבים ותחנות עבודה לארגונים גדולים ובינוניים ברחבי העולם.

 

הסביבה התחרותית

שוק אינפורמציית המידע (IT) הוא אחד השווקים התחרותיים ביותר בכלכלה העולמית. הלחץ הבלתי פוסק על ספקיות הטכנולוגיה הגלובליות להציג מוצרים חדשים וטכנולוגיות חדשניות, גורם לשחקניות רבות בשוק להמציא עצמן מחדש כל העת באמצעות אסטרטגיות צמיחה חדשות ופתרונות קצה לקצה מתקדמים. בסביבה שכזו, פעמים רבות נרשמות שותפויות אסטרטגיות בין שחקנים שנחשבו בעבר למתחרים קשים.

 


התפתחות המותג

באוקטובר 2013, חזרה Dell להיות חברה פרטית ונבחרה על ידי מגזין Forbes לחברה הנערצת ביותר בארה"ב, עם צמיחה מתמדת במחזור המכירות, שהגיע ליותר ממיליון דולר לעובד (פי חמש בהשוואה לחברות מתחרות). Dell נחשבה ליצרנית חומרה טהורה, במרבית שנות פעילותה, עד שב-2009 היא רכשה את PEROT SYSTEMS ונכנסה לתחום שירותי ה-IT. מאז, ביצעה Dell רכישות נוספות בתחומי האחסון ומערכות רשת, על מנת להרחיב את הפורטפוליו שלה ולספק ללקוחותיה בשוק הארגוני פתרונות מקיפים.

 

ב-2016 רכשה Dell את EMC בעסקת מיזוג (M&A) בשווי 67 מיליארד דולר. החברה הממוזגת, המכונה Dell Technologies, הפכה להיות אחת מחברות ה-IT המובילות בעולם. חברות הקבוצה כוללות את המותגים – VMware ,Pivotal ,RSA ,SecureWorks ,Dell EMC ,Dell.

 

הסיפור של EMC2 מתחיל ב-1979, כאשר ריצ'רד איגן ורוג'ר מרינו (ה-E וה-M ב-EMC) מקימים את החברה ומשיקים את המוצר הראשון שלה - לוחות זיכרון K64 לסוגי מחשב שונים. בהמשך נכנסה החברה לתחום מערכות האחסון וב-1990 השיקה את מוצר הדגל שלה – הסימטריקס, אשר היה אחראי להפיכתה לחברה של מיליארדי דולרים בשנות התשעים.

 

ב-2001, נכנס לנעלי מנכ"ל החברה ג'ו טוצ'י, מי שהפך את EMC מחברה המתמקדת במערכות אחסון עתירות ביצועים, לחברה המספקת פורטפוליו מקיף של פלטפורמות, תוכנות ושירותים המאפשרים לארגונים לספק IT כשירות, באמצעות מחשוב ענן.

 

ב-2011 הקימה EMC את מערך מרכזי המצוינות שלה, הכוללים מרכזי נתונים, הנדסה, מעבדות מחקר ופיתוח ושירות לקוחות. המדינות בהן השקיעה EMC, בהקמת מרכזי מצוינות אלה הן הודו, סין, מצרים, אירלנד, רוסיה, ארה"ב וכמובן ישראל.

 

בין השנים 1996 ל-2015, רכשה EMC יותר מ-70 חברות, כעשר מהן בישראל. רכישות אלו הרחיבו והעמיקו את פורטפוליו המוצרים של EMC, הכולל כיום את הקטגוריות: אחסון נתונים, ארכוב, גיבוי והתאוששות, ניהול ואחסון תוכן, ניהול תוכן ארגוני, וירטואליזציה, אבטחת מידע, סייבר ורגולציה, מחשוב ענן ותשתית אחודה, מחשוב נתונים ומערך שירותים הכולל ייעוץ טכנולוגי, תמיכה טכנית, הדרכה ועוד.

 

החזון של החברה הוא לספק ללקוחותיה מעטפת שלמה של כלים דיגיטליים מתקדמים ביותר, שיעזרו לארגון לעבור בהצלחה את השינויים הדרמטיים המשבשים את עולם העסקים בשנים האחרונות: המהפכה הדיגיטלית, מהפכת ה-IT, המהפכה בסביבת העבודה ומהפכת האבטחה.

 


הפעילות בישראל

לאורך השנים, הפעילות של שתי החברות בישראל שיחקה תפקיד חשוב בהתפתחותן הטכנולוגית והעסקית משני צדי הגלובוס. ההכרה ביכולות הגבוהות של ההון האנושי בישראל, בחדשנות הטכנולוגית ובאימוץ המוקדם של טכנולוגיות מתקדמות בקרב ארגונים ועסקים, הניבו השקעות שגדלו והלכו בהון אנושי ובמרכזים השונים שהוקמו בארץ.

 

הסיפור של EMC בישראל מתחיל ב-1996, עם הקמת נציגות מכירות ראשונה בקרית עתידים בתל אביב. קדמה לה, בכשלוש שנים, הקמה של מרכז פיתוח ראשוני קטן, בקיבוץ נירים שבנגב. שלוש שנים לאחר מכן, ב-1999, מקימה Dell את נציגות המכירות הראשונה שלה בישראל, בשכונת יד אליהו בתל אביב. בשנים הבאות מועתקים משרדי EMC לפתח תקווה ומשרדי Dell להרצליה, ומספר אנשי המכירות והשירותים בשתי החברות גדל. נכון ל-2016, עת סוכמה עסקת המיזוג, מועסקים בשתי החברות יחד מאות אנשים.

 

במהלך העשור הראשון של שנות האלפיים הפנו Dell ו-EMC משאבים גדולים לאיתור הזדמנויות טכנולוגיות בשוק המקומי. בשנת 2006, לאחר סדרה של רכישות משמעותיות בישראל, אשר אליה מתווספת RSA ישראל, בעקבות רכישה גלובלית, הקימה EMC בישראל מרכז פיתוח רשמי ראשון – EIDC, שממוקם ברמת גן ועוסק בפיתוח טכנולוגיות בתחום אחסון, גיבוי, שחזור ואבטחת מידע.

 

ב-2011, לאחר מספר רכישות נוספות, הוקם מרכז המצוינות (Center of Excellence) של EMC בישראל. באותה שנה הוקם גם מרכז הפיתוח של EMC בפארק גב ים לתעשיות מתקדמות בבאר שבע, ובשנת 2015 הוקם מרכז הפיתוח בחיפה, באזור תעשייה מתם.

 

מרכז המצוינות של EMC Dell הממוקם בהרצליה, על שלוחותיו בבאר שבע, קיבוץ גליל ים (מבוסס הרכישה של XtremIO) וחיפה (מבוסס הרכישה של ScaleIO), עוסק בחדשנות בסביבה דינמית ומאתגרת. תחומי מומחיותו הם אחסון פלאש, אחסון מוגדר תוכנה (SDS), אחסון בזמינות גבוהה, אבטחת מידע, פתרונות סייבר, מחשוב ענן, ביג דאטה ומדעני נתונים. המרכז רשם מיום הקמתו יותר ממאתיים פטנטים.

 


דברים שלא ידעת על Dell

  • המיזוג של Dell עם EMC, בשווי של 67 מיליארד דולר, הוא הגדול ביותר בהיסטוריית תעשיית ה-IT.
  • החברה הממוזגת עובדת עם 99% מחברות הפורצ'ן 500 בארצות הברית.
  • לחברה הממוזגת יש יותר מ-3,450 פטנטים וקרוב ל-2,000 פטנטים בתהליך.
  • Dell היא מאמינה גדולה בשמירה על איכות הסביבה ומאפשרת ללקוחותיה תהליך מחזור חינמי למוצרים שלה.
  • האגדה מספרת שבמסדרונות מטה EMC, בפאתי פוסטון, בסוף שנות ה-80, עברית הייתה שפה שנייה לצד האנגלית. זאת, לאור העובדה שאת צוות הפיתוח של הסימטריקס, מוצר הדגל של החברה בתחום  האחסון, הוביל אז מהנדס צעיר בשם משה ינאי, שגייס לצדו את מיטב המוחות מישראל, שנשארו שם זמן רב אחרי עזיבתו את החברה.

 

אבני דרך בחייו של Dell

1978 - EMC מוקמת כחברה לייצור לוחות זיכרון.

1994 - מייקל דל מקים את PC's Limited ומתחיל למכור מחשבים אישיים.

1993  - EMC פותחת מרכז פיתוח ראשון בישראל.

1999 - דל פותחת נציגות מכירות בישראל.

2016 - דל ו-EMC מתמזגות לחברה בשווי 67 מילארד דולר בשם דל טכנולוגיות.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2018 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות