גורו השיווק טוען: הגענו אל סוף עידן השיווק הדיגיטלי

מארק ריטסון מסביר מדוע אנחנו נמצאים למעשה בעידן הפוסט-דיגיטל, ואיך זה משפיע על השיווק בכל ארגון או חברה מסחרית

פורסם בתאריך: 02/04/2019, גיליון 1963

לאחרונה הודיע הבנק הבריטי Co-op Bank כי הוא מחזיר את מערך השיווק הדיגיטלי שלו למערך השיווק הכללי ולמעשה מחסל את מערך הדיגיטל הייעודי. מארק ריטסון, הפרופסור הבריטי לשיווק, טוען במאמר שפרסם לאחרונה כי מדובר במהלך מתבקש והגיוני.

 

במאמר כותב ריטסון, כי ב-12 החודשים האחרונים חברות רבות מחזירות את מערך הדיגיטל הייעודי שלהם חזרה למערך השיווק הכללי, תוך הכרה שדיגיטל הוא למעשה ערוץ שיווקי נוסף, ולא סוג אחר של שיווק. יתרה מכך, כותב ריטסון, כי כיום קשה כבר לדעת מה בעצם אינו דיגיטלי. כאשר הפרסום בטלוויזיה עובר לפרסום ממוקד וההכנסות של רוב העיתונים הגדולים בעולם מגיעות מהתכנים המקוונים, ההגדרה מה דיגיטלי ומה לא מאבדת למעשה את המשמעות.

 

ריטסון טוען, כי מחלקות הדיגיטל בארגונים ובסוכנויות הפרסום איבדו למעשה את הייחוד שלהן והן ישולבו בקרוב במערך השיווק הכללי. אך לטענת ריטסון, אין זה אומר כי העידן הדיגיטלי הגיע אל קיצו. כאשר אליאסטר פג, סמנכ"ל השיווק ב-בנק Co-op הכריז כי הוא מטמיע את מערך הדיגיטל בארגון במערך השיווק הכללי, משום ש"אין יותר דיגיטל", הוא גם אמר כי "כל השיווק כיום הוא שיווק דיגיטלי". בניגוד למה שהיה לפני מספר שנים, מנהלי שיווק שלא ישכילו לשלב את הדיגיטל במערך השיווק שלהם, ימצאו את עצמם מחוץ למשחק תוך זמן קצר.


השיווק הדיגיטלי. סופו של עידן?
השיווק הדיגיטלי. סופו של עידן?

ריטסון טוען עוד כי בעידן הפוסט-דיגיטל, מנהלי השיווק צריכים לחזור לשורשים. לדבריו, בשלב הראשון כדאי למנהלי השיווק להיפטר מטבלאות חסרות משמעות המתארות את נתח השוק של פייסבוק מול גוגל, לדוגמה. ריטסון אומר, כי השיווק יחזור לעצמו ברגע שבמקום לחלק פרסים על שיווק דיגיטלי נעבור לתגמול עבור קמפיינים שמוכיחים את עצמם בהחזר על ההשקעה.

 

ריטסון טוען כי העולם הפוסט-דיגיטלי יביא מיזוגים בין חברות מדיה שפעלו עד היום בתחומים שונים. כך למשל, אין סיבה שפייסבוק לא תרכוש בקרוב תחנת טלוויזיה, או שלינקדאין תקנה חברה לשילוט חוצות בתחנות רכבת או בשדות תעופה עמוסים באנשי עסקים.

 

לסיכום, כותב ריטסון, כי יותר מדי מילים בוזבזו על נסיונות להסביר מדוע השיווק הדיגיטלי הוא טוב יותר מהשיווק המסורתי. אבל, אף אחד מכל אלפי הגרפים לא עזרו לנו לעשות שיווק טוב יותר. לדבריו, מה שאנחנו צריכים הוא להבין טוב יותר את הלקוחות שלנו ולנסות אסטרטגיה שיווקית שנועדה לשרת מטרה. לשם כך, אנחנו כמשווקים צריכים לשלב בין הטקטיקות השונות, במטרה להביא את התוצאות הטובות ביותר לבעלי המניות בחברה.

כתבות נוספות