אסתטיקה ופונקציונליות שמתאימים לאקלים הישראלי - זה קליל

קליל שומרת על סטנדרט גבוה של עיצוב ומשקיעה בפיתוח וחדשנות. מוצריה מתכתבים עם הטרנדים השולטים בעולם. על מנת לתת מענה לקהל הישראלי, השיקה החברה את סדרת חלונות הבאוהאוס

פורסם בתאריך: 03/09/2019, גיליון 1984

קליל נוסדה ב-1950 על ידי פלביו סונינו, תעשיין יהודי איטלקי, שהקים חברה בשם תמ"י (תעשיות מתכת ישראליות). החברה, שפעלה אז בקריית מוצקין, התמחתה בייצור צינורות השקיה ואנטנות מאלומיניום ונוהלה על ידי פלביו עצמו ביחד עם שני בניו, קרלו ופיירו.

 

ב-1955 ייצרה החברה לראשונה פרופילים מאלומיניום לחלונות ולדלתות של בית החולים הדסה עין כרם בירושלים. משפחת סונינו פרשה מהחברה ב-1963 לאחר שמכרה את מלוא הבעלות לדיסקונט השקעות. באותה השנה שונה שם החברה לקליל.

 

באמצע שנות ה-60 החלה קליל לייצר פרופילים לחלונות. היה זה מהלך פורץ דרך בתקופה שבה רוב החלונות בארץ היו עשויים מעץ. עם השנים פתחה החברה מרכזי הדרכה למתקינים והחלה לשווק דרכם את מוצריה ללקוחות הפרטיים. ב-1981 הונפקה החברה, ומאז היא נסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

 

ב-1994 עברה קליל למשכן חדש ומתקדם באזור התעשייה של כרמיאל. ב-2001 רכש יזם ההיי-טק צורי דבוש את הבעלות על קליל שהייתה במצב מאתגר. לאחר שהוביל צעדי התייעלות מקיפים שכללו השקעה בפיתוח, בשיווק ובמיתוג מחדש (ביניהם החלפת לוגו ותדמית גרפית), התייצבה החברה מבחינה פיננסית ועלתה על דרך חדשה שבאה לידי ביטוי גם בתוצאות העסקיות.

 

כיום, מפעילה החברה ארבעה אולמות תצוגה ברחבי הארץ (כרמיאל, ראשון לציון, נתניה וחיפה), בהם יכולים הצרכנים הפרטיים להתרשם ממוצריה השונים. החברה מוכרת את מוצריה לצרכן באמצעות רשת של מתקינים מורשים שהוסמכו ומפוקחים באופן מתמיד. קליל מוכרת את מוצריה גם ליזמי נדל״ן בבנייה רוויה, מוסדית וציבורית. בין הפרויקטים: מתחם בלו, מגדל בארי נהרדעא, באוהוס וילג', מגדל רוגובין תדהר ועוד.

 

האתגר השיווקי

על מנת לשמור על מעמדה, קליל נדרשת לייצר פתרונות חדשניים העונים על הצרכים שעולים מהשטח ומגיבים לטרנדים משתנים תוך התמודדות הולכת וגוברת עם תחרות מהארץ ומהעולם, ורמה גבוהה של אסתטיקה ופונקציונליות המותאמת לאקלים ולדרישות הייחודיות של הצרכן הישראלי. העובדה שקליל מפתחת מערכות, מעצבת ומייצרת אותן, מעניקה לה יתרון מובהק בשוק. יתרון זה הלך והתחזק עם השנים בזכות פיתוח זרועות הפצה, מכירות ושיווק שפנו לא רק לבעלי מקצוע ויזמים אלא גם לצרכן הסופי.

 


הפתרונות היצירתיים

היסטוריה של חדשנות - בתחילת ימיה התמקדה קליל בייצור של צינורות ואנטנות למגזר הקיבוצי, ובהמשך התרחבה לייצור מסגרות לחלונות ולדלתות. קפיצת הדרך המשמעותית של קליל הייתה ב-1985 אז הפכה לחברה שמפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות אלומיניום לבניין, הכוללות אביזרים, פרזול ואמצעי ייצור לחלונות. קליל הקימה מחלקת פיתוח מוצרים, ובאמצעות הטמעת ידע שרכשה באיטליה ובגרמניה החלה לפתח חלונות, דלתות וקירות מסך בהתאמה לדרישות והצרכים בארץ.

 

שנות ה-90 הביאו איתן מגוון רחב של מוצרים חדשים שלא רק סיפקו מענה לצרכים הפרקטיים של הלקוחות, אלא אף הביאו עימם בשורה עיצובית חדשה לשוק המקומי.

 

ב-1999 השיקה קליל את המוצר המזוהה ביותר עמה - החלון הבלגי. החלון מזכיר בצורתו את דגמי החלונות שאמני מתכת מפרזלים מברזל, אך הוא עשוי מפרופיל אלומיניום, חומר קל יותר, עמיד יותר וניתן לצביעה. עם השנים השיקה קליל חלונות בעיצובים שונים (בלגי, מודרני, מינימליסטי ועוד), המאפשרים חופש יצירתי לאדריכל, ומיוצרים על פי הדרישות הייחודיות של כל לקוח ופרויקט.

 

הבאוהאוס של קליל - העדנה המחודשת לה זוכה סגנון הבאוהאוס בשנים האחרונות הובילה את קליל להשיק סדרת מוצרים חדשה - חלונות באוהאוס. הסדרה כוללת חלונות במראה מינימליסטי, בקווים צרים, פינות ישרות וסימטריה בסגנון חלוקות חדש. מוצרי הסדרה מתאפיינים בפונקציונליות עם אפשרות לזיגוג בידודי מתקדם, הכולל יתרונות של בנייה ירוקה.

 

בתהליך הפיתוח הייחודי שכונה "עיצוב 360°", חיפשה החברה כיצד לייצר מראה נקי ומינימליסטי המשתלב עם סגנון הבאוהאוס והבינלאומי. באמצעות פיתוח טכנולוגי ייחודי הצליחה החברה להסתיר אלמנטים פונקציונלים בחלון כמו סרגלי הזיגוג ופתחי ניקוז המים בחלון, ולייצר בכך אפקט ויזואלי המעניק מראה צר ונקי לפרופיל החלון. פיתוח זה הוכר השנה כפטנט, כאשר בנוסף רשמה קליל את שם סדרת הבאוהאוס כסימן מסחרי.

 

הקמת מחלקת עיצוב מוצר - ב-2012 יזם צורי דבוש הקמה של מחלקת עיצוב מוצר בקליל, המשנה סדרי פיתוח ומאתגרת את צוות המהנדסים למוצרים מבוססי עיצוב וחדשנות. המהלך הוביל לשיפור יכולות המחלקה ולהרחבת פורטפוליו הפתרונות שלה. הפרויקט הראשון של המחלקה הכניס את החברה לתחום דלתות הפנים, עם מוצר ייחודי בתכונותיו שמאפשר ליצור דלתות בעיצוב אישי מבלי לוותר על יתרונות חשובים כמו עמידות למים ובידוד אקוסטי. באותה שנה הושקה גם סדרת "קליל טאץ'" סדרה של מערכות הזזה המותאמות לפתחים גדולים במיוחד. בזכות המנגנון הפטנטי המערכת שומרת על איטום מלא מבלי לוותר על יופי וסגנון.

 

עולם פתוח - ב-2014 השיקה קליל את "קליל נוף", מערכת שנותנת מענה לטרנד המראה הפתוח, בעל מינימום אלומיניום ומקסימום זכוכית. קליל נכנסה בשנים האחרונות גם לתחום הזכוכית, מתוך הבנה כי הלקוח מחפש מוצר הוליסטי, הכולל לא רק את מעטפת הפרופיל.

 

תעודת אחריות מורחבת - ב-2017 השיקה החברה תעודת אחריות מורחבת לשבע שנים. המהלך נולד כמענה לצורך שעלה מן השטח: רכיב החלונות הוא מהמשמעותיים ביותר מבחינה תקציבית בהליך בניית בית או שיפוץ דירה, והלקוחות מחפשים לא רק מוצר איכותי ועדכני אלא גם תחושת ביטחון, עמידות ואחריות לטווח ארוך.

 

דברים שלא ידעת על קליל

  • קליל הנגישה לראשונה בארץ פרסומת טלוויזיה של סדרת הבאוהאוס לעיוורים.
  • המודעות הבלתי נעזרת של קליל כיצרנית חלונות (המותג שצוין ראשון) עומד על 50% מכלל האוכלוסייה ו-78% בקהל המטרה.
  • סדרת חלונות הבאוהאוס מבוססת על טכנולוגיה שפותחה והוכרה כפטנט והשם באוהאוס® רשום כסימן מסחרי.
  • השכר הממוצע בחברה ב-2018 עמד על 15,100 שקל ברוטו (לא כולל את שכר חברי ההנהלה הבכירה), כשהשכר החציוני עמד על 13,500 שקל ברוטו.
  • פריון העבודה בקליל צמח בהדרגה מ-9 דולר בשנת 2000 ל-54 דולר לשעת עבודה ב-2018, מעל לממוצע ב-OECD שעומד על 52 דולר.
  • קליל קיבלה את "אות העסק הקשוב" ל-2018 שניתן לארגונים שדואגים לכל מחזיקי העניין (עובדים, מנהלים, ספקים, לקוחות, סביבה ועוד) ולא רק לבעלי המניות.
סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2019 של ספר ה-Superbrands של ישראל.

כתבות נוספות