אומנות הניהול: הטיפים של מנכ"ל תנובה לסמנכ"לי השיווק הבכירים בישראל

אייל מליס שיתף את סמנכ"לי השיווק של Superbrands בפילוסופיה הניהולית שלו, סיפר למה כדאי לחגוג לפעמים כישלונות, כיצד התמודד עם המשבר הגדול של תנובה ונתן טיפים לקפיצה לתפקיד המנכ"ל

פורסם בתאריך: 25/02/2020, גיליון 2001

במסגרת הפעילות המקצועית לחברי מועדון ה-CMO Club, שחברים בו סמנכ"לי שיווק בכירים של מותגים שהוכתרו כ-Superbrands, נערכה לאחרונה "כיתת אומן" והפעם עם אייל מליס, המכהן כמנכ"ל תנובה מאז שנת 2016. לפני מינויו למנכ"ל החברה, כיהן אייל כמנכ"ל תשלובת החלב של תנובה ולפני כן מילא תפקידי ניהול, מכירות, שיווק ולוגיסטיקה בחברת חוגלה-קימברלי. 


בדומה ל"מאסטר קלאסס" שמעבירים המאסטרים הגדולים במוזיקה ובמשחק, העביר אייל כיתת אומן בניהול, שיווק ועסקים לסמנכ"לי שיווק בכירים, חברי ה-CMO Club של ה-Superbrands של ישראל, ובהם דינה נבות - מנהלת חטיבת שיווק, פרסום ופיתוח עסקים בבנק מזרחי טפחות; אולגה רובנובסקיה - סמנכ"לית שיווק HOME ברקיט בנקיזר; יעל בן צבי - סמנכ"לית שיווק ניאופרם; גלי טאוב שריג – עד לאחרונה סמנכ"לית שיווק GETT;  אסף אזולאי - ראש מטה שיווק בבנק הפועלים;  ליאן זקס - מנהלת חטיבת מזון ובריאות ש.שסטוביץ; נירה יעקובוב - סמנכ"לית שיווק אלקטרה; אולי סדן רז - מנהלת שיווק מארס; תומר רובינשטיין - מנהל תחום שיווק, דיגיטל וחדשנות בחברת מגדל ו-CMO רבים נוספים.

 

כיתת האומן שהעביר אייל מליס לחברי ה-CMO Club של ישראל
כיתת האומן שהעביר אייל מליס לחברי ה-CMO Club של ישראל

בתחילת המפגש, חלק אייל עם הנוכחים את הדברים החשובים שלמד במהלך הקריירה הארוכה והמגוונת שלו. אחת ההמלצות שלו למנהלים היא להיות מולטי-דיסיפלינרים ולהתנסות במגוון תפקידים בחברה: לא רק שיווק, אלא גם מכירות, לוגיסטיקה, שרשרת אספקה ועוד.

 

בנוסף, אייל ממליץ לאמץ גישות של קפיטליזם קשוב (Conscious Capitalism), מכיוון שלדעתו ניהול מודרני חייב להיות קשוב לכל בעלי העניין בחברה: עובדים, בעלי מניות, לקוחות וכו'. המלצה נוספת של אייל למנהלים היא לחבוש שני כובעים בעת מילוי תפקידם: הן את הכובע המקצועי והן את הכובע של חבר הנהלה, שרואה את טובת החברה כולה ולא רק את טובתו המקצועית האישית.

 

אייל גם פרס בפני הנוכחים את עקרונות האג'נדה הניהולית שלו שבמרכזם הצורך של המנהל להיות מכיל, קשוב, אמפתי וצנוע. אייל גילה, שהוא בוחר באופן את אישי את המועמדים לתפקידי ניהול בשני הדרגים שמתחת לדרג המנכ"ל, וכי בראיונות העבודה חשוב לו שהמועמד ישכנע אותו שיש לו הן נחישות להיאבק והן נחישות ללמוד.

 

אייל חלק עם הנוכחים כיצד התמודד בשנים האחרונות עם האתגרים שניצבו בפני תנובה, כשהמרכזי בהם הייתה המחאה החברתית, שחלקה הופנה ישירות כלפי תנובה והמותגים שלה. לדברי אייל, הנחו אותו שלושה עקרונות: להקנות לעובדים את התחושה שהם מסוגלים להוציא את תנובה מהמשבר, ליצור צוותי הנהלה חזקים בחטיבות השונות שייקחו אחריות על תהליכי ההתמודדות והשינוי, ולהנחיל תרבות ארגונית חדשה.

 


אחד התחומים שאייל שם עליהם דגש כמנכ"ל הוא החדשנות. לדבריו, לתנובה יש כיום לפחות 100-120 מוצרים חדשים בפייפליין (כשהחברה מבינה שרק אחוז לא גדול מהם יושק ויצליח לשרוד בשוק), החברה חותרת להיות הראשונה שמשיקה קטגוריות חדשות, ואין לה שום חשש "להתחרות בעצמה" אם היא מבינה שהצרכנים והמגמות "דוחפים" לכיוונים חדשים.

 

עקרונות ניהוליים נוספים שאייל חלק עם הנוכחים הם הצורך לחשוב במונחי "מי לא הצרכן שלי ומדוע?" על מנת להצליח לספק צרכים לא ממומשים של צרכנים, להבין שארגונים לא יכולים לעשות הכל בעצמם ועל כן הם חייבים ליזום שיתופי פעולה ושותפויות, לאפשר לעובדים לשגות ולעתים אף "לחגוג" כישלונות, ולהתנסות בתחומים חדשים וביכולות חדשות לאו דווקא כי יש בהם צורך עסקי מיידי אלא על מנת "לאמן שרירים ארגוניים" שבעתיד כנראה יהיה בהם צורך.

 

בתשובה לשאלת אחד המשתתפים שביקש לדעת האם אייל מקבל החלטות מבוססות דאטה או כאלה שמבוססות אינטואיציה, הסביר אייל שלדעתו הוא עבר בשנים האחרונות שינוי כמנהל: אם בעבר הוא נטה לבסס את מרבית החלטותיו על נתונים, הרי שכיום הוא נותן מקום גדול יותר לאינטואיציה ולתחושת הבטן בקבלת ההחלטות שלו.


מנכ``ל תנובה וסמנכ``לי השיווק משתתפי כיתת האומן
מנכ"ל תנובה וסמנכ"לי השיווק משתתפי כיתת האומן


בתום המפגש, כמיטב המסורת של כיתות האומן, הוענק לאייל עותק של ספר ה-Superbrands, שמציג את סיפוריהם של המותגים שחברי ה-CMO Club היו אחראיים להפיכתם למותגי על בישראל.

 

ה-CMO Club הינו מועדון מקצועי, שאליו מוזמנים רק נושאי התפקידים השיווקיים הבכירים, בחברות שהמותגים שלהן הוכתרו על ידי הצרכנים בישראל כמותגי-על – Superbrands.  עד היום נערכו "כיתות אומן" עם דן פרופר – מבעלי אסם, ליאון קופלר – מבעלי סופר-פארם, טל גרנות-גולדשטיין – מנכ"לית HOT, איציק אברכהן - מנכ"ל שופרסל ורמי לוי - הבעלים של "רמי לוי שיווק השקמה".

כתבות נוספות