השינויים בהרגלי הצריכה מזעזעים את תחום ניהול הקטגוריות

מארק הקמן, מומחה עולמי לתחום קמעונאות מוצרי צריכה, טוען כי תחום ניהול הקטגוריות עומד לשנות לחלוטין את פניו כבר בתקופה הקרובה

פורסם בתאריך: 26/12/2017, גיליון 1902

העולם הקמעונאי משתנה במהירות בשנים האחרונות. קמעונאים מקוונים כגון אמזון, לצד קמעונאי דיסקאונט וקמעונאי בוטיק מהווים איום אמיתי על רשתות השיווק הגדולות ומודל ניהול הקטגוריות המסורתי עומד בפני שינויים מרחיקי לכת כבר בתקופה הקרובה. כך כותב מארק הקמן, לשעבר אחד מבכירי תעשיית קמעונאות מוצרי הצריכה בעולם ומי שנחשב לאחד המומחים בתחום.

 

אז איך הולכת הסביבה הקמעונאית החדשה להשפיע על תחום ניהול הקטגוריות? לטענת הקמן התשובה לשאלה הזו מתחלקת למספר אלמנטים שונים. תחת פרדיגמת התנהגות הקונה החדשה וההשפעות של הקמעונאות המקוונת, קטגוריות מסורתיות כגון חומרי ניקוי, ירקות משומרים, מזון לחיות מחמד וכדומה הופכות לרלוונטיות פחות לקונים, המתמקדים כעת בפריטים ספציפיים שהם קונים, ולא בקטגוריה עצמה. הקמעונאים הפיזיים הופכים פגיעים יותר ויותר בעקבות הפורמטים החדשים, ערוצי המכירות החדשים ונקודות המגע המרובות של הצרכנים עם המותגים. כתוצאה מכך, הם חייבים להתאים את עצמם למציאות החדשה.

 

רשתות המזון. שינוי מתבקשת במעברים
רשתות המזון. שינוי מתבקשת במעברים


כאשר הצרכנים מגדירים מחדש את הדרך והצורה בה הם רוכשים מוצרים שונים, על הקמעונאים והמשווקים לארגן מחדש את הקטגוריות בהן הם פועלים, החל מייצור המוצרים ועד הדרך בה הם נרכשים על ידי הצרכנים.

 

כך למשל, במספר קטגוריות של מוצרי צריכה יומיומיים הפכו הקניות להיות מבוססות מינויים חודשיים. מהצד השני, הצרכנים רוצים מוצרים אחרים ברכישה מיידית בחנויות הפיזיות במסגרת מסעות קניות קטנים שנועדו לצורך השלמת מלאים. לכן, יש לעשות בידול בחנות בין מוצרים נדרשים לצריכה יומיומית לבין אלו הנצרכים לעיתים רחוקות יותר.

 

לדברי אקרמן, הצורה החדשה של תחום ניהול הקטגוריות צריכה להתבסס על הרגלי הקניות של הצרכנים, ועל הצורה שהם רוכשים אותם לא רק בחנות ספציפית, אלא אצל כל הקמעונאים (בעולם הפיזי ובעולם המקוון).

כתבות נוספות