אסותא: מעל 80 שנה של מהפכה רפואית

על מנת למתג את עצמה כמובילה בתחום, אסותא השיקה קמפיין המתאר כיצד כל השירותים שהם פריבילגיה בכל בית חולים אחר - ניתנים באסותא כסטנדרט. שפת המיתוג החדשה הוטמעה בכל פעילות אסותא

פורסם בתאריך: 12/12/2017, גיליון 1900

לאחר שמיצבה את עצמה כספק שירותים רפואיים מהשורה הראשונה, פתחה השנה אסותא את בית החולים הציבורי באשדוד, המשיכה בשיתופי הפעולה עם חברות הביטוח ושקדה על הקמת קרן השקעות לפיתוחים רפואיים.

 

רשת בתי החולים והמכונים הרפואיים אסותא נמצאת כיום בבעלות מכבי שירותי בריאות. אולם ראשיתו של המותג בקואופרטיב של רופאים מגרמניה, יוצאי העלייה החמישית, שהחליטו להקים בשנת 1935 בית חולים פרטי בשם "אסותא".

 

בית החולים נוהל כשותפות של 30 הרופאים המייסדים, שהשקיעו במיזם כ-40 אלף לירות. עם פתיחתו של בית החולים הוא חולל מהפכה במערכת הרפואית, משום שאיפשר למטופליו - כבר לפני כ-80 שנים - לבחור בעצמם את הרופאים המטפלים. בשנת 1979 רכשה חברת כלל את בית החולים, והפעילה אותו במשך 15 שנים, עד לרכישת הרשת על ידי מכבי שירותי בריאות. בשנת 2015 ציינה אסותא 80 שנה להיווסדה.

 

התפתחות המותג

בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, הבינה קופת החולים מכבי, כי אם ברצונה להפוך לשחקן משמעותי בשוק הבריאות, עליה להקים מערכת אשפוזית בבעלותה. במקום להתחיל מאפס, מכבי החליטה לרכוש את בית החולים רמת מרפא, ובשנת 1994 רכשה גם את בית החולים אסותא מחברת כלל.

 

בשנים שלאחר הרכישה פעלו שני בתי החולים - רמת מרפא ואסותא - תחת שני מותגים שונים. אולם בתחילת שנות ה-2000, החלה החברה בתהליך של איחוד בין שני המותגים תחת המותג אסותא. במקביל יצאה החברה למסע של רכישות, הרחבת מתקנים קיימים ובניית מתקנים חדשים - ולמעשה הוקמה רשת חדשה של בתי חולים ומרכזים רפואיים תחת המותג אסותא.

 



בשנת 2009 נפתח מתקן הדגל של החברה, בית חולים אסותא ברמת החייל, תל אביב. בית החולים החדש תרם מאוד למיצוב אסותא כמוסד רפואי שבו אפשר (ואף כדאי) לעבור כל פרוצדורה רפואית, החל מהקלה ביותר ועד לניתוחי מוח וניתוח לב פתוח.

 

עם השקת אסותא רמת החייל, עלה לאוויר קמפיין תחת הסיסמה -"אסותא. סטנדרט של בריאות". הקונספט השיווקי-פרסומי נועד לתאר את המצב הקיים, בו כל השירותים שהם למעשה פריבילגיה בכל בית חולים אחר - חדרים פרטיים, בחירת רופאים, תורים קצרים וטכנולוגיה מתקדמת זמינה - ניתנים באסותא כ"סטנדרט".

 

שפת ה"סטנדרט" לא נותרה רק כמיצוב שיווקי-פרסומי. ערך זה הוטמע בכל הפעילות הרפואית, הסיעודית והאדמיניסטרטיבית של אסותא, מתוך שאיפה לקבוע בכל פעם מחדש את הסטנדרט שלפיו מתנהל ענף הרפואה בישראל. בהתאם הקימה אסותא אגף שירות בו נקבעים סטנדרטים שירותיים מחייבים, כשהדגש הוא על הענקת חוויית בריאות אחרת והעמדת האדם במרכז, אשר הפכו מושא לחיקוי בכל מערכת הבריאות. בין השירותים נכללים מעקב וניטור אחר משוחררים, יחידה לאבחון ובירור מהיר, מרכז החלמה ופעילות לפי Service Level Agreement בכל השירותים.

 

בנוסף, הכניסה אסותא לבית החולים טכנולוגיות מתקדמות, ובכלל זאת הקמת מכון אונקולוגי עם המכשור המתקדם בארץ, רובוטיקה ניתוחית ומכשירי דימות מתקדמים בהם מכשיר ה-PET MRI הראשון בישראל . כמו כן, בית החולים אסותא ברמת החייל סונף לפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בן גוריון.

 

אסותא פתחה השנה את בית החולים הציבורי בעיר אשדוד, לאחר שזכתה במכרז שפרסמה המדינה ושעל בנייתו שקדה אסותא בשנים האחרונות. בית החולים המתקדם, אשר יפעל במודל אינטגרטיבי עם הקהילה בעיר, החל ב-2017 בהליך פתיחה מדורגת של מחלקות בית החולים ונפתח באופן מלא בחודש נובמבר. כמו כן הואנקבע כבית חולים אוניברסיטאי.

 

האתגר השיווקי

הנכס החשוב ביותר של כל מוסד רפואי הוא האמינות שלו בקרב הצרכנים. לפיכך, בניגוד למותגים אחרים שיכולים להשקיע סכומי כסף גדולים בפרסום, מוסד רפואי המרבה לפרסם, עלול להיתפש כ"לא אמין" בקרב צרכנים. כלומר, ככזה המנסה לכסות על מגרעותיו בעזרת פרסום יקר. לכן האתגר שעמד בפני אסותא היה למצוא את הדרך הנכונה לתקשר ואף להעצים את חוזקו של המותג, שנבנה במהלך השנים האחרונות - מבלי לפגוע באמינותו.

 

הפתרונות היצירתיים

אחד הפתרונות שנמצאו באסותא לאתגר השיווקי, היה לתקשר את כוחו של המותג באמצעות שיתופי פעולה עם צדדים שלישיים, שיסתמכו על המותג אסותא בפרסומים שלהם - וזאת מבלי לפרסם באופן ישיר.

 

כך, למשל, חברות ביטוח שונות משתמשות במותג אסותא ובכוח שלו בכדי לקדם את הפוליסות שהן מציעות. לדוגמה, חברת הביטוח הראל יצרה שיתוף פעולה עם המותג להשקת פוליסה תחת השם "אבחון ובירור מהיר". לקוחות המבוטחים במסגרת הפוליסה מקבלים בעת הצורך את שירותי היחידה לאבחון ובירור מהיר של אסותא, שמאפשרת לבצע את כל תהליכי האבחון והבדיקות הנדרשות בתוך 72 שעות.

 

שני שיתופי פעולה נוספים נוצרו עם חברת הביטוח הפניקס. במסגרת האחת מוצעת פוליסה בתחום האונקולוגיה, המאפשרת למבוטחים לנהל את כל "תיק המחלה" שלהם על ידי צוות מומחים מקצועיים של אסותא. במסגרת השנייה, מוצעים שירותי מרכז המומחים של אסותא למבוטחי הפניקס.

 

בתחום תיירות המרפא מקיימת אסותא שיתוף פעולה עם סוכנים המתמחים בתחום זה ברוסיה ובמדינות נוספות.

 


חדשנות מוצרית

כדי לעודד את הצרכנים לבחור בה בכל פעם שהם נזקקים לאבחון או לפרוצדורה רפואית, השיקה אסותא שורה של מוצרי ערך מוסף, המקלים על החולה בהתמודדותו עם המערכת הרפואית הסבוכה:

 

מרכז המומחים של אסותא. כמעט כל אחד נתקל במהלך חייו במצבים רפואיים המצריכים תשומת לב מיוחדת. במקרים אלו, הוא אינו רוצה לבזבז זמן והוא מעוניין להיעזר במומחים המובילים בתחומם, המחזיקים בידע רב על הבעיה ממנה הוא סובל ואופן הטיפול בה. אולם איך אפשר לדעת מי הוא המומחה המתאים ביותר וכיצד להגיע אליו תוך זמן קצר? בדיוק לשם כך הוקם "מרכז המומחים של אסותא".

 

מדובר במרכז מידע חדשני המסייע למטופלים לבחור את הרופא המתאים ביותר עבורם - ולקבוע תור מהיר למומחה. זהו שירות מיוחד, שלא קיים כדוגמתו בישראל, שמסייע לאלפי מטופלים מדי חודש.

 

מעבר לחשיבות השירות עבור המטופלים, המטרה של אסותא היא ליצור לעצמה מאגר לקוחות נאמן שיפנה אליה ברגעים שבהם הוא נזקק לבדיקות או לטיפול רפואי.

 

היחידה לאבחון ובירור מהיר. תהליך האבחון של מחלות קשות עלול להיות ארוך ומתיש עבור החולים. כדי לתת פתרון לבעיה זו, השיקה אסותא מוצר שירותי, המאפשר למטופלים לתאם את כל תהליכי האבחון שלהם בתוך 72 שעות.

 

ניהול מקרים. מטופלים מתקשים למצוא את ידיהם ורגליהם בסבך המומחים הרפואיים השונים. יותר מכך, בחלק מהמקרים הם נדרשים להתמודד מול מספר רב של רופאים, ומוצאים עצמם אבודים פעמים רבות. כדי לתת מענה לבעיה זו, השיקה אסותא שירות של ניהול מקרים. במסגרת השירות, מקבל המטופל איש קשר אחד באסותא - והוא דואג לנהל עבורו את תיק המחלה מול שלל הפרוצדורות והמומחים השונים.

 

Docadvisor. כאשר חולים נאלצים לעבור פרוצדורה רפואית מכל סוג שהיא, בחירת הרופא המתאים היא משימה לא קלה, ופעמים רבות מוצאים עצמם המטופלים חסרי אונים. כדי להקל על המטופלים בתהליך בחירת הרופאים, השיקה אסותא אתר חדש בשם Docadvisor, המנצל לצורך המשימה החשובה הזו את חוכמת ההמונים.

 

כל מטופל שעובר ניתוח באחד מבתי החולים של אסותא מקבל עם סיום התהליך מסרון, בו הוא מתבקש לתת את חוות דעתו על הרופא המנתח בקריטריונים של זמינות, שירות, מקצועיות ועלות. הנתונים המשוכללים על כל רופא מוצגים באתר, וכך יכולים מטופלים שנזקקים לניתוח, למצוא את הרופא המתאים עבורם בקלות ובשקיפות מירבית.

 

קרן ALV. בימים אלה שוקדת אסותא על הקמת קרן ALV - Assuta Life Ventures אשר תפעל בשיתוף פעולה עם גורמים מקומיים ובינלאומיים לביצוע השקעות בטכנולוגיות רפואיות שרלוונטיות לאסותא.

 

דברים שלא ידעת על אסותא

  • שם בית החולים ניתן על ידי המשורר שאול טשרניחובסקי, ומשמעותו בארמית - בריאות.
  • אסותא הוא בית החולים הכירורגי הגדול בישראל, אשר מבצע מעל 100 אלף ניתוחים בשנה.
  • באסותא פועלת יחידת הפריה חוץ-גופית מהגדולות בעולם.
  • כל מבוטחי קופות החולים בישראל, שבבעלותם ביטוח משלים או ביטוח בריאות פרטי, יכולים לקבל שירות באסותא.
  • כדי לייצר הרגשה ביתית עבור המטופלים, לוגו המותג אינו מופיע על המצעים ועל השמיכות בחדרי האשפוז.

 

אבני דרך בחיי אסותא

1935 - בית החולים אסותא מוקם ברחוב ז'בוטינסקי בתל אביב.

1994 - אסותא נרכשת על ידי קופת חולים מכבי.

2005 - המותג מרחיב את פריסתו בכל רחבי הארץ.

2009 - נחנך בית החולים אסותא ברמת החייל.

2014 - נפתח בית הספר למקצוענות של אסותא.

2015 - אסותא יוצאת בשיתופי פעולה עם חברות ביטוח.

2016 - סינוף אקדמי של בית החולים אסותא רמת החייל לפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון, והכרזת בית החולים אסותא אשדוד כבית חולים אוניברסיטאי.

2017 - פתיחת בית החולים האוניברסיטאי הציבורי באשדוד.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2017 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות