צעירים, חובבים ומומחים: שיבאס - הוויסקי שמדבר לכולם

משפחת שיבאס ריגאל התרחבה עם השקתו של וויסקי הסופר-פרימיום שיבאס ריגאל XV - 15 שנה. בטמפו המשיכו השנה לשים דגש על הייחודיות של המוצרים השונים המרכיבים את המותג

פורסם בתאריך: 25/02/2020, גיליון 2001

בשנת 1801 פתחו האחים הסקוטים ג'יימס וג'ון שיבאס מכולת קטנה והיו מהחלוצים של אמנות הערבוב (Blending) של סוגי וויסקי שונים. בניגוד לוויסקי של תקופתם, יצרו השניים תערובות וויסקי קטיפתיות, נעימות לחך ומחליקות בגרון.

 

האחים שיבאס ערבבו סוגים שונים של וויסקי מרחבי סקוטלנד, וב-1840 הגיעו לנוסחה מאוזנת שהפכה לפופולרית תוך זמן קצר. כשנתיים לאחר מכן הגיעה למחוזות סקוטלנד ויקטוריה, מלכת בריטניה, והתוודעה לוויסקי של האחים. המלכה התרשמה מהמשקה והורתה כי האחים שיבאס יוכרזו כספקים הרשמיים לבית המלוכה. הכרזה זו אפשרה לאחים להוסיף לשם המותג שיבאס את המילה Regal (באנגלית: מלכותי). ב-1909 הושק לראשונה מותג היוקרה הראשון - שיבאס ריגאל 25 שנה.

 

ב-2002 נרכש המותג שיבאס ריגאל על ידי תאגיד פרנו ריקארד, וכיום הוא מופץ ומשווק בישראל על ידי חטיבת Wine&Spirits של חברת טמפו.

 


שיבאס ריגאל הוא מותג בעל דרגות שונות החל מסופר פרימיום עד פרסטיג' עם דרגת בסיס של 12 שנה; מספר זה מציין את הוויסקי הצעיר ביותר בתערובת. למותג מגוון רחב של מוצרים, ובארץ משווק המגוון הבא:

 

שיבאס ריגאל 12. וויסקי הסופר-פרימיום הראשון שיצא בגרסת 12 שנה. הוויסקי מורכב מעשרות מאלטים שונים, כשבמרכז סטרייטאלייה (Strathisla). למרות היישון, שיבאס ריגאל 12 שנה מפגין מרקם חלק ואלגנטי, ארומות פירותיות ונגיעות של דבש. זהו הוויסקי הנמכר ביותר במגוון המותג.

 

שיבאס ריגאל אקסטרה. הצטרף בשנים האחרונות למשפחה, ומכיל בלנד וויסקי עשיר. סוד הטעם הייחודי של שיבאס ריגאל אקסטרה נובע משימוש בסוגי וויסקי שיושנו בחביות שרי בצירוף מבחר מדויק של מאלטים נדירים.

 

שיבאס ריגאל XV – 15 שנה. הצטרף השנה למשפחת שיבאס ריגאל. זהו בלנד המתיישן מינימום 15 שנה ועובר סיומת בחביות קוניאק. זהו וויסקי מעודן עם ארומות פירותית ונגיעות של מרמלדה, קינמון וקרמל. הוא מעניק חך נעים ועגול וסיומת חמימה ומתמשכת.

 

שיבאס ריגאל מיזונארה. הושק לראשונה לפני כשנה בישראל. זהו הוויסקי הסקוטי הראשון בעולם שעובר סיומת בחביות עץ אלון יפניות מסוג מיזונארה, דוגמה להשפעות היפניות על הארומה, בשילוב המרקם החלק המאפיין את בית שיבאס ריגאל.

 

שיבאס ריגאל 18 חתימת הזהב. חתימתו של קולין סקוט, המאסטר בלנדר ושומר המסורת של בית שיבאס ריגאל, מוטבעת על וויסקי זה, פרי יצירתו. המוצר זכה בפרסים בינלאומיים רבים בקטגוריית 18 השנים ולאחרונה זכה במדליית זהב בתחרות The International Spirits Awards. זהו וויסקי עשיר בטעמים ובארומות, חלק ואלגנטי, בעל סיומת ארוכה וחמימה.

 

שיבאס ריגאל אולטיס. מוצר זה מצליח ללכוד את המהות האמיתית של שיבאס ריגאל. שיבאס אולטיס מיוצר מחמישה סוגי מאלט בלבד, המהווים את סוגי הסינגל מאלט הנדירים והמפורסמים ביותר בחבל ספייסייד שבסקוטלנד.

 

שיבאס ריגאל 25. גולת הכותרת של קו מוצרי שיבאס ריגאל. המשקה הושק ב-1909 בארה"ב כוויסקי המתיישן 25 שנה ועינג באותן השנים את החברה האמריקנית העילית.

 

הסביבה התחרותית

שוק הוויסקי בישראל צומח בשנים האחרונות בעיקר בשל הירידה בגיל הצרכנים. האטרקטיביות של המשקה בקרב צעירים, בשנות ה-30 לחייהם ואף צעירים יותר, נובעת גם כתוצאה מהורדת שיעור המס על הוויסקי ב-2013, שהפכה את מחירו לתחרותי ואת המשקה לנגיש יותר. במקביל, עובר השוק תהליך של פרימיומיזציה, כשיותר ויותר צרכנים מעריכים את הוויסקי ברמות הפרסטיג'.

 

האתגרים השיווקיים

האתגרים שניצבו בפני חטיבת האלכוהול של טמפו בשנה החולפת היו המשך שימור מעמדו של שיבאס ריגאל ומיצובו כשחקן מוביל בקטגוריית הוויסקי סופר-פרימיום, תוך חיזוק מעמדה של משפחת המשקאות כולה והבלטת ייחודה. אתגרים נוספים שעמדו בפני החטיבה היו המשך הטמעת ההישגים החברתיים אותם מקדם המותג, בהם חיזוק ערכי חשיבה, נדיבות וחברתיות בקרב יזמים צעירים.

 


הפתרונות היצירתיים

חטיבת האלכוהול של טמפו המשיכה השנה לשים דגש על הייחודיות של המוצרים השונים המרכיבים את המותג, תוך מתן ביטוי לכל אחד מהם בנפרד ולמשפחה כולה.

 

השקת שיבאס ריגאל XV. שיבאס ריגאל XV, בדרגת סופר פרימיום, הוא בלנד המתיישן במשך לפחות 15 שנה, עבר סיומת בחביות קוניאק מחבל גרנד שמפיין בצרפת. הוא ממשיך להעשיר את חוויית הלקוח ומציג טעם מעודן עם ארומה פירותית ונגיעות של מרמלדה, קינמון וקרמל. החך נעים ועגול והסיומת חמימה ומתמשכת.

 

המוצר בעל הטעם והמראה היוקרתיים, משלב נגיעות של חדשנות ואנרגיה גבוהה, ועל ידי כך פונה לקהל הבליינים המכירים את חיי הלילה מקרוב. המוצר מעודד את הלקוחות להתנסות בטעמים חדשים וייחודיים.

 

הכוח המשפחתי. כחלק מהשקת שיבאס ריגאל XV, הדגיש המותג את חוזקה של משפחת המשקאות כולה, והמשיך לייצר הזדמנויות שונות בהן הקהל הרחב יכול להכיר את מגוון המשקאות. תחת הסלוגן SUCSSES IS A BLAND, הביא לידי ביטוי המותג את ההצלחה ביצירת טעמים שונים וייחודיים שכולם יחד יוצרים את הכוח שלו, והופכים אותו ליצירה שלמה. במסגרת זו, ערך המותג סדנאות וטעימות בחנויות יין בכל רחבי הארץ, שהבליטו את הייחודיות של המשקאות השונים.

 

תחרות "The Chivas Venture". כחלק מקידום ערכי המותג - יזמות, נדיבות וחשיבה יצירתית - השיק שיבאס ריגאל לפני חמש שנים בישראל את תחרות היזמות הבינלאומית "The Chivas Venture". במסגרת התחרות, בה לוקחות חלק כ-30 מדינות בהן משווק שיבאס ריגאל, מחפש המותג אחר מיזמים חברתיים משני חיים, בשלבי פעילות ראשוניים. סך הפרסים בתחרות עומד על מיליון דולר. ישראל היא מהמדינות המובילות במספר הנרשמים, עם כ-150 מועמדים. בנוסף, בתחרויות האחרונות התברגו המיזמים ישראלים בחמישייה הראשונה.

 

דברים שלא ידעת על שיבאס ריגאל

  • ה"לב" של שיבאס ריגאל הוא הסינגל מאלט Strathisla, המיוצר במזקקה הוותיקה ביותר בהיילנדס בסקוטלנד, הפועלת מ-1786.
  • כבר 30 שנה שקולין סקוט הוא המאסטר בלנדר הראשי ושומר המסורת של בית שיבאס ריגאל, דור שלישי ליוצרי וויסקי ומאסטר בלנדרים, בעל ותק של יותר מ-40 שנים בתעשיית הוויסקי הסקוטית.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2019 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות