הצצה לחלונות מעוצבים: קליל מספקת שקט נפשי

המודל הייחודי של קליל יצר מהפכה בתחום החלונות המעוצבים, בזכות מוצרים אמינים ומעוצבים ואמנת שירות מקצועית ומקיפה בין החברה ללקוחות ולמתקינים

פורסם בתאריך: 14/05/2019, גיליון 1968

חברת קליל נוסדה ב-1950 על ידי פלביו סונינו, תעשיין יהודי איטלקי, שהקים בזמנו חברה בשם תמ"י (ראשי תיבות של "תעשיות מתכת ישראליות"). החברה, שפעלה אז בקרית מוצקין, התמחתה בייצור צינורות השקיה ואנטנות מאלומיניום ונוהלה על ידי פלביו עצמו ביחד עם שני בניו, קרלו ופיירו. ב-1955 ייצרה החברה לראשונה פרופילים מאלומיניום לחלונות ולדלתות של בית החולים הדסה עין כרם. בשנת 1963 פרשה משפחת סונינו מהחברה, לאחר שמכרה את מלוא הבעלות לדיסקונט השקעות. באותה השנה שונה שם החברה לקליל.

 

באמצע שנות ה-60 החלה קליל לייצר פרופילים לחלונות. היה זה מהלך פורץ דרך בתקופה שבה רוב החלונות בארץ היו עשויים מעץ. עם השנים פתחה החברה מרכזי הדרכה למתקינים והחלה לשווק דרכם את מוצריה ללקוחות הפרטיים. ב-1981 הונפקה החברה, והיא נסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב. בשנת 1994 עברה קליל למשכן חדש ומתקדם באזור התעשייה של כרמיאל. בשנת 2001 נרכשה הבעלות על קליל על ידי יזם ההיי-טק צורי דבוש, ולאחר שנקט בצעדי התייעלות מקיפים, התייצבה החברה מבחינה פיננסית ועלתה על דרך חדשה.

 


היסטוריה של חדשנות

בתחילת ימיה התמקדה קליל בייצור של צינורות ואנטנות למגזר הקיבוצי, ובהמשך התרחבה לייצור מסגרות לחלונות ולדלתות. קפיצת הדרך המשמעותית עבור קליל הייתה ב-1985, אז הפכה לחברה המפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות אלומיניום לבניין, הכוללות אביזרים, פרזול ואמצעי ייצור לחלונות. קליל הקימה אז מחלקת פיתוח מוצרים, ובאמצעות הטמעת ידע שנרכש באיטליה ובגרמניה החלה לפתח חלונות, דלתות וקירות מסך בהתאמה לדרישות והצרכים בארץ.

 

שנות ה-90 הביאו איתן מגוון רחב של מוצרים חדשים אשר לא רק סיפקו מענה לצרכים הפרקטיים של הלקוחות, אלא אף הביאו עימם בשורה עיצובית חדשה לשוק המקומי. בשנת 1999 השיקה קליל את המוצר המזוהה ביותר עמה - החלון הבלגי. החלון מזכיר בצורתו את דגמי החלונות שאמני מתכת מפרזלים מברזל, אך הוא עשוי מפרופיל אלומיניום, חומר קל יותר, עמיד יותר וניתן לצביעה. עם השנים השיקה קליל חלונות בעיצובים שונים (בלגי, מודרני, מינימליסטי ועוד) - אשר מאפשרים חופש יצירתי לאדריכל, ומיוצרים על פי הדרישות הייחודיות של כל פרויקט.

 

הפתרונות היצירתיים

העובדה שקליל לא רק מפתחת מערכות אלא גם מעצבת ומייצרת אותן מעניקה לה יתרון בשוק, אשר הלך והתחזק עם השנים בזכות פיתוח זרועות הפצה, מכירות ושיווק שפנו לא רק לבעלי מקצוע, אלא גם לצרכן הסופי. החברה מפעילה ארבעה אולמות תצוגה ברחבי הארץ (בכרמיאל, ראשון לציון, נתניה וחיפה), בהם יכולים הצרכנים להתרשם ממוצרי החברה השונים. החברה אינה מוכרת מוצרים ישירות לצרכן, אלא מפנה אותו למתקינים מורשים שהוסמכו על ידה, והעסקה מתבצעת בין הלקוח למתקין שבחר.

 

מסלול שלושת הצעדים. בשנת 2006 השיקה קליל את מסלול "שלושת הצעדים" במטרה לספק לצרכנים שקט נפשי וביטחון בקנייה. התוכנית כללה ייעוץ באולם התצוגה - ללא עלות וללא התחייבות; בחירת מתקין מורשה – מתוך רשימת המתקינים המורשים שהחברה הדריכה והסמיכה ברחבי הארץ; וקבלת תעודת האחריות אשר מונפקת לאחר ביצוע בדיקת אימות על ידי נציגי החברה.

 


בשנת 2012 השיקה קליל מחלקת עיצוב מוצר כתגבור למחלקת הפיתוח. המהלך הוביל לשיפור יכולות המחלקה ולהרחבת פורטפוליו הפתרונות שלה. הפרויקט הראשון הוביל לכניסה לתחום דלתות הפנים, עם מוצר ייחודי בתכונותיו שמאפשר ליצור דלתות בעיצוב אישי מבלי לוותר על יתרונות חשובים כמו עמידות למים ובידוד אקוסטי. באותה שנה הושקה גם סדרת "קליל טאץ" - סדרה של מערכות הזזה המותאמות לפתחים גדולים במיוחד. בזכות המנגנון הפטנטי המערכת שומרת על איטום מלא מבלי לוותר על יופי וסגנון.

 

עולם פתוח. בשנת 2014 השיקה קליל את "קליל נוף", מערכת שנותנת מענה לטרנד צרכני של העדפת מראה פתוח, בעל מינימום אלומיניום ומקסימום זכוכית. אחד התחומים החדשים אליו נכנסה קליל בשנים האחרונות הוא תחום הזכוכית, מתוך הבנה כי הלקוח מחפש מוצר הוליסטי, הכולל לא רק את מעטפת הפרופיל.

 

תעודת אחריות מורחבת. בשנת 2017 השיקה החברה תעודת אחריות מורחבת לשבע שנים. המהלך נולד כמענה לצורך שעלה מן השטח: רכיב החלונות הוא מהמשמעותיים ביותר מבחינה תקציבית בהליך בניית בית או שיפוץ דירה, והלקוחות מחפשים לא רק מוצר איכותי ועדכני אלא גם תחושת ביטחון, עמידות ואחריות לטווח ארוך. השקת תעודת האחריות המורחבת לוותה בקמפיין, אשר עורר הדים רבים בענף ולהתעניינות רבה בקרב משפצים ובוני בתים פרטיים.

 

הבאוהאוס של קליל. בשנת 2018 השיקה קליל סדרת מוצרים חדשה: חלונות בסגנון באוהאוס. הסדרה כוללת חלונות במראה מינימליסטי, בקווים צרים, פינות ישרות וסימטריה בסגנון חלוקות חדש. מוצרי הסדרה מתאפיינים בפונקציונאליות עם אפשרות לזיגוג בידודי מתקדם, הכולל יתרונות של בנייה ירוקה בשל הרחבת הביקוש לזיגוג מבודד. תהליך הפיתוח הייחודי כונה "עיצוב 360°". שתי חזיתות החלון זכו למראה נקי ומינימליסטי.


 

דברים שלא ידעת על קליל

  • שכר העבודה הממוצע של עובד קליל הוא 17,640 ש"ח. והשכר החציוני הוא 15,360 ש"ח גבוה מהמוצע במשק (לא כולל הנהלה בכירה).
  • כשסדרת 7000 של קליל יצאה לראשונה לשוק, מיטב המתקינים צפו לה כישלון בגלל מורכבותה.
  • הוותק הממוצע של עובד קליל הוא 17 שנה, הוותק הגבוה ביותר של עובד קליל הוא 53 שנים.
  • פריון העבודה בקליל צמח מ-9 דולר לשעה בשנת 2000 ל-57 דולר לשעת עבודה ב-2017 (מעל לממוצע ב-OECD).
  • המשפט שזכור לעובדי החברה במפגש הראשון של צורי דבוש, הוא ההבטחה לגרום להם לחייך. החיוך הגיע רק אחרי ארבע שנים, כשהחברה עברה לרווח בזכות תוכנית התייעלות ותוכנית שיווק יחודית.

 

אבני דרך בחייו של קליל

1950 - פלביו סונינו, תעשיין יהודי איטלקי, מקים מפעל לייצור צינורות ואנטנות מאלומיניום בקריית מוצקין.

1963 - דיסקונט השקעות רוכשת את מלוא הבעלות על המפעל ומשנה את שם החברה ל"קליל".

1985 - קליל מתחילה לפרסם לראשונה. המודעה הראשונה פורסמה בשבועון "לאשה".

1994 - מוקם המפעל החדש של קליל באזור התעשייה בכרמיאל.

1999 - קליל משיקה את החלון הבלגי.

2001 - צורי דבוש רוכש את קליל.

2005 - קליל פותחת את אולם התצוגה הראשון.

2006 - קליל משיקה את תוכנית 3 הצעדים לאחריות כפולה.

2015 - קליל נכנסת לתחום הזכוכית לחלונות.

2017 - קליל משיקה את תעודת האחריות המורחבת לשבע שנים.

2018 - קליל משיקה את סדרת הבאוהאוס של קליל – מערכת חלונות בסגנון צר וורסטילי.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2018 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות