יקבי כרמל: מהיישוב היהודי בארץ ישראל להצלחה חובקת עולם

כבר 135 שנים שהמותג שומר על רמה גבוהה, איכות וחדשנות. מוצריו של המפעל המסחרי הוותיק במדינה מצליחים לקטוף את המקומות הראשונים בתחרויות ברחבי העולם, ומקבילים ליקבים המכובדים באירופה

פורסם בתאריך: 13/03/2018, גיליון 1913

135 שנה לאחר הקמת היקב הראשון וההיסטורי בישראל, יקבי כרמל ממשיכים לחדש ולרענן את שוק היין המקומי עם חדשנות מוצרית, טכנולוגיות מתקדמות ופרסים בינלאומיים.

 

ההיסטוריה של יקבי כרמל שזורה בתולדות היישוב בארץ ישראל, החל מנטיעת הכרם הראשון של היקב בשנת 1882 והשקת יין הקברנה סוביניון הישראלי הראשון בשנת 1976.

 

חברת יקבי כרמל הוקמה על ידי המתיישבים הראשונים בארץ, שפנו בבקשה לברון הצרפתי אדמונד דה רוטשילד, שיסייע להם ביצירת מקומות תעסוקה בענף החקלאי של גידול ענבים בארץ ישראל, בתקופה בה המחסור בתעסוקה היה גדול. עזרת הברון דה רוטשילד ניתנה בלימוד התחום, במימון שתילי גפן, שליחת מדריכים מצרפת לישראל.

 

רוטשילד המשיך ותמך מאוחר יותר, בהקמת שני היקבים ההיסטוריים הגדולים של כרמל: היקב בראשון לציון והיקב בזיכרון יעקב, אשר היו, כבר בהקמתם, מקבילים ליקבים המכובדים באירופה.

 


בשנים האחרונות עוברת תרבות היין בישראל מהפכה ואיתה גם יקבי כרמל. היקב ההיסטורי התחדש במהלך השנים, הצליח לשמור על רמה גבוהה של איכות וחדשנות וכיום הוא מייצר יינות שזוכים בעשרות מדליות, פרסים ותעודות הוקרה בתחרויות בארץ ובעולם.

 

 יקבי כרמל מייצרים היום כ-12 מיליון בקבוקים בשנה. ביקב בזיכרון יעקב, היקב המסחרי הפעיל הוותיק במדינה, קיים ציוד חדיש ומשוכלל, והיכולות הטכנולוגיות שלו נמצאות בקדמת הייננות בישראל.

 

בשנת 2004, הוקם בגליל העליון יקב קאיומי, יקב חדשני אשר קיצר משמעותית את זמן הובלת הענבים מכרמי הגליל והגולן אל היקב, וזאת על מנת לשמור על איכות ענבי הפרימיום הגדלים בכרמים של יקבי כרמל.

 

בשנת 2013 נרכשה השליטה ביקב מידי הכורמים על ידי קבוצת משקיעים פרטית, בעלי ניסיון רב בתחומי הקמעונאות, מוצרי הצריכה והלוגיסטיקה, בראשות קרן ההשקעות "קדמה".

 

בשנת 2016, אחרי כ-130 שנות פעילות ובהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, הועבר היקב הוותיק של כרמל ממקום מושבו ההיסטורי בראשון לציון למתקן חדש בפארק התעשייה אלון תבור. היקב באלון תבור, המשתרע על 35 דונם, הינו מהיקבים החדישים בישראל, ומשמש גם כמרכז הלוגיסטי של יקבי כרמל.

 

במקביל להצלחתם בשוק המקומי, סדרות הפרימיום של החברה זוכות להצלחה גם בשווקים שונים בעולם, בהם ארה"ב, קנדה, בריטניה, יפן, גרמניה, ברזיל ושוויץ.

 

הסביבה התחרותית

בשוק היין הישראלי פועלים מספר יקבים גדולים ועוד כ-10 יקבים מסחריים בינוניים, בנוסף למאות יקבי בוטיק. בסך הכל פועלים בישראל מעל 300 יקבים. לצד הייצור המקומי קיים יבוא של יינות מחו"ל, בעיקר מאירופה ודרום אמריקה, אשר משנה לשנה תופס נפח על חשבון הייצור המקומי.

 

מכירות היין בישראל נחלקות לשני שווקים עיקריים: השוק המסורתי, שהוא הגדול והחשוב בכמות המכר וכולל בתוכו את רשתות השיווק, המינימרקטים והמכולות. לצידו, השוק המוסדי-מקצועי, שכולל בתוכו חנויות יין, מסעדות, בתי קפה, אולמות אירועים וברים, בהם נמכרים רוב מוצרי הבוטיק.

 

האתגרים השיווקיים

האתגר המרכזי של החברה הוא שימור הזהות והמורשת של המותג "יקבי כרמל", לצד ביסוס ערך החדשנות של מגוון יינות הבסיס וסדרות הפרימיום. סדרות האיכות של היקב זוכות בפרסים בינלאומיים נחשבים. שמירה על רצף הזכיות לאורך השנים הוא אתגר שיווקי ויצרני כאחד. כמו כן, הסדרות המגוונות של היקב, אשר פונות לקהלי יעד שונים, מצריכות יישום של פעילות שיווקית מותאמת לכל סדרה.

 


הפתרונות היצירתיים

החלק הארי של פעילות המותג מושקע בשיווק סדרות היין לקהלי היעד, עם דגש על סדרות הפרימיום של היקב. לשם כך, החברה מבצעת טעימות בנקודת המכירה השונות, משתתפת בפסטיבלים ואירועי יין גדולים ומקיימת שיתופי פעולה עם מסעדות מובילות. שנים האחרונות המותג משקיע משאבים גדולים בעיצוב ובנראות הסדרות השונות.

 

כך לדוגמה, הסדרה האזורית עברה לאחרונה מיתוג מחדש, עם נראות אייקונית בולטת, אשר יוצרת בידול על המדפים ומשמשת לתקשור הסדרה במדיות השונות. בנוסף, תחת הסדרה האזורית, הושק יין חדש מסוג ברוט - יין יבש מבעבע המיוצר בשיטות תסיסה איכותיות, המעניקות פרימיומיזציה לאיכות היין אשר נמכר בערוץ המכירה המסורתי.

 

סדרת היינות המבעבעים Buzz עברה אף היא מיתוג מחדש בשנת 2016. הסדרה נועדה לקהל צעיר המתנסה לראשונה בעולם היין. השנה הושק במסגרת הסדרה, לראשונה בישראל, יין מבעבע בפחית. בנוסף, בימים אלו מושקת מחדש סדרת הויניארדס האיכותית בנראות חדשה ובבלנדים חדשים ומפתיעים.

 

לצד הטעימות, עורך המותג גם מגוון פעילויות אונליין, וערוצי המדיה החברתית משמשים ליצירת דיאלוג פורה עם הצרכנים. למשל, לקראת חג הפסח נערכה פעילות מתכונים עם השף מאיר אדוני שזכתה למעורבות גדולה מצד הצרכנים. בנוסף, עמוד הפייסבוק משמש את החברה ליצירת שיח בנושאים הקשורים לעולם היין, במטרה להנגיש את התחום לקהל הישראלי.

 

היינות של יקבי כרמל משתתפים וזוכים בקביעות בפרסים בתחרויות ברחבי העולם ובדירוגים גבוהים ממבקרי יין בינלאומיים מוערכים: 3 מדליות זהב ופרס ה-Special Prize בתחרות ה-Citadelles Du Vin היוקרתית ב-2017; 3 מדליות זהב ומדליית כסף בתחרות Challenge International Du Vin 2017 ו-4 מדליות זהב בתחרות אשכול הזהב 2017.

 

בנוסף, מבקר היין הבינלאומי המוערך רוברט פארקר והמגזין המכובד Wine Enthusiast העניקו ליינות הפרימיום של יקבי כרמל ציונים גבוהים מ-90, אשר מתוקשרים במדיה החברתית וזוכים למעורבות גדולה של הגולשים.

 


היינות של יקבי כרמל

החברה מציעה חוויית יין נעימה ונגישה באמצעות מספר סדרות ברמות מחיר שונות, המתאימות למגוון גדול של קהלים:

 

Limited Edition - יין הדגל של היקב, מופק במהדורה מוגבלת וממוספרת. בלנד בסגנון בורדו, המשלב את כל חמשת זני בורדו הקלאסיים, ומבטא את המסורת הצרפתית של הברון רוטשילד.

 

Mediterranean - בלנד המבוסס על זני ענבים ים תיכוניים, המבטא תפישת עולם חדשה שמתאימה במיוחד לאקלים הים תיכוני, ורואה לנגד עיניה את סגנון הייצור המקובל באזורי היין של דרום צרפת, ולאו דווקא את אזור בורדו כפי שנהוג בדרך כלל ביינות הישראליים.

 

Single Vineyard - סדרת הדגל של היקב, ובה יינות זניים ממיטב הכרמים היחידניים.

 

Vineyards - יינות המופקים מחלקות כרמים איכותיים המאופיינים בטרואר (אדמה חקלאית) דומה וממוקמים באותו אזור גידול.

 

Vats - סדרת יינות מצומצמת המבוססת על זני ענבים המצטיינים באקלים הישראלי החם ומותאמים למאכלים ים תיכוניים.

 

הסדרה האזורית (Appellation) - סדרה של יינות משובחים המייצגים את מיטב אזורי היין של ישראל.

 

Private Collection - יינות בעלי אופי פירותי מודגש, שנותנים תמורה הולמת למחירם, וזוכים להערכה רבה בתחרויות Best Value.

 

Selected - הסדרה הוותיקה והנמכרת ביותר בארץ, יינות בעלי אופי פירותי, צעיר ורענן.

 

Buzz – סדרת יינות מבעבעים, קלילים ונגישים, בעלי אחוז אלכוהול נמוך, המתאימים למגוון רחב של אפשרויות צריכה. הסדרה ממותגת בעיצוב חדשני, בולט וצעיר.

 

דברים שלא ידעת על יקבי כרמל

  • יקבי כרמל הוא המפעל המסחרי הוותיק ביותר במדינה שעדיין פועל והיצואן הראשון במדינה.
  • יינות הקברנה סוביניון ספיישל רזרב המיתולוגיים מבציר 1976 ו-1979 היו ליינות הישראליים הראשונים ברמה בינלאומית בעידן המודרני, וסימנו את תחילתה של מהפכת האיכות בתעשיית היין הישראלית.
  • הטלפון הראשון בישראל והחיבור הראשון לחשמל היו ביקבי כרמל.
  • שלושה ראשי ממשלה עבדו ביקב, בתקופות שונות: דוד בן גוריון, לוי אשכול ואהוד אולמרט.
  • יין שיראז קאיומי 2006 זכה בתחרות היין החשובה של מגזין Decanter בגביע העולמי בקטגוריית "היין האדום הטוב ביותר בעולם מזני הרון", כשהוא עוקף יינות של היקבים המפורסמים בעולם, הישג שטרם שוחזר על ידי יין ישראלי.

 

אבני דרך בחיי יקבי כרמל

1882 - ניטע הכרם הראשון בארץ בעזרת הנדיב הידוע הברון דה רוטשילד.

1889 - נבנה היקב המסחרי הראשון בראשון לציון.

1891 - הקמת היקב בזכרון יעקב.

1906 - ניהול היקבים עובר לידי המושבות שגידלו ענבים עבור היקבים.

1957 - ג'יימס רוטשילד, בנו של הנדיב הידוע, מעביר את הבעלות על היקבים לידי אגודת הכורמים.

1976 - השקת יין הקברנה סוביניון הישראלי הראשון.

2004 - שם החברה משתנה מכרמל מזרחי ליקבי כרמל; נבנה יקב קאיומי ברמת דלתון.

2010 - שיראז קאיומי 2006 זוכה בגביע העולמי בתחרות היין החשובה של מגזין Decanter בקטגוריית "היין האדום הטוב ביותר בעולם מזני הרון".

2013 - השליטה ביקבי כרמל עוברת לידי קבוצת משקיעים פרטיים.

2016 - אחרי קרוב ל-130 שנות פעילות, היקב הוותיק בראשון לציון מועבר למתקן חדש בפארק התעשייה אלון תבור.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2017 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות