האם מערכות התמחור האוטומטיות יועילו או יפגעו בצרכנים?

השימוש בבוטים חכמים לצרכי תמחור בזמן אמת משנה את פני שוק הקמעונאות - אך האם מדובר בשירות הוגן עבור הצרכנים?

פורסם בתאריך: 16/05/2017, גיליון 1871

זהו טוויסט נפוץ למדי בעלילה: מדענים ממציאים תרופה או טכנולוגיה חדשה אשר אמורה לשרת את המין האנושי - אולם בפועל, מתגלה קצת מאוחר מדי שהשירות החדש רק מזיק. גורמים בעולם הקמעונות חוששים כי ייתכן שזה המקרה גם בכל הנוגע למערכות התמחור האוטומטיות (Shopping Bots), אותן מאמצים הקמעונאים בשנים האחרונות במטרה לנהל את מחירי המוצרים בצורה חכמה יותר.

וולמארט ואמזון. תחילתה של ידידות מופלאה?
וולמארט ואמזון. תחילתה של ידידות מופלאה?
הרעיון מאחורי הטכנולוגיה הוא פשוט למדי, ומופעל לרוב על ידי אפליקציה פשוטה אשר מתאימה את מחיר המוצר בחנות למחיר אותו מציעים המתחרים בכל עת. באמצעות השימוש באפליקציות הללו יכולים הקמעונאים לשמור על יתרון תחרותי, כשהם מספקים מענה הולם למתחרים. עבור הצרכנים מדובר לכאורה ביתרון אדיר - מאחר שהקמעונאים מתאימים את מחיריהם לאלו של המתחרים, סביר להניח שהמחירים נמצאים במגמת ירידה תמידית. 
בשנה שעברה השיקה וולמארט טכנולוגיה המאפשרת לצרכנים לעקוב בכל עת אחר מחירי המוצרים הנמכרים באמזון, כאשר וולמארט מתחייבת להשוות את המחירים שלה. אולם אמזון מצידה השיקה גם היא טכנולוגיה דומה, ומלחמת הרובוטים הזו יצרה בעיה גדולה עבור שני הקמעונאים.
במאמר שפורסם לאחרונה במגזין אקונומיסט נכתב, כי יש סיכוי כי רובוטי המחיר הם למעשה חלק מקנוניה שנועדה להגדיל דווקא את שולי הרווח של הקמעונאים. בספרם"Virtual Competition: The Promise and Perils of the Algorithm-Driven Economy", טוענים המחברים, אריאל זרחי ומאוריס סטוק, כי השימוש באינטליגנציה המלאכותית יכול לגרום דווקא ל"שיתוף פעולה" בין קמעונאים מתחרים, ולעליית מחירים עבור הצרכנים.

כתבות נוספות