למען העתיד: כלכליסט מחבר את ישראל לכלכלה

מיום הקמתו, חזונו של "כלכליסט" היה לחבר את ישראל לכלכלה על מנת שקהל הקוראים ידע לזהות הזדמנויות עסקיות, לנהל בתבונה את כספו, להשקיע ולחסוך לעתיד. כך עושים עיתונות כלכלית חכמה

פורסם בתאריך: 13/03/2018, גיליון 1913

המותג "כלכליסט" הצליח למצב עצמו תוך זמן קצר בראש קטגוריית העיתונות הכלכלית בישראל. מלבד העיתון היומי, מציע המותג גם אתר כלכלי נרחב, אפליקציית מובייל וכנסים ייעודיים לאורך השנה.

 

"כלכליסט" הושק בפברואר 2008 מתוך חזון ליצור עיתון שונה מהאחרים, שיצליח לחבר כמה שיותר ישראלים לכלכלה. העיתון, מבית "ידיעות אחרונות", יצא לאור כעיתון עצמאי לשוק העיתונות הכלכלית הצפוף, במטרה להנגיש את התחום ולהעניק לקוראים ערך מוסף אמיתי - כזה שיאפשר לכל אחד לנהל את כספו ולדאוג לעתיד, באמצעות הכלים הנכונים לשיפור איכות החיים.

 

זמן קצר לאחר השקת העיתון המודפס הושק גם אתר "כלכליסט", שהשלים את המבט המעמיק של הפרינט לדיווחים חיים, וידאו וכלים אינטראקטיביים. על פי נתוני סקר TGI ומדד similarweb, "כלכליסט" הוא כיום העיתון והאתר הכלכלי המוביל בישראל.

 

העיתון המודפס הוא שהגדיר את הדנ"א של המותג, תחומי העניין ואופן הגשתם. בתוך כשנה, האופן שבו דבק "כלכליסט" בחזון סייע לו להגיע לתפוצה של מעל 155 אלף קוראים, על פי נתוני סקר TGI ל-2009, ומאז הפך לעיתון הכלכלי המוביל בישראל. "כלכליסט" המשיך להתעדכן ולהתרחב בשורה של מהלכים ומוצרים נוספים כמו:

 

"מוסף כלכליסט". במטרה להרחיב את המגע עם הקוראים גם בסוף השבוע, הושק "מוסף כלכליסט", המופץ בימי חמישי, ובו מתפרסמות כתבות מגזין מעמיקות ומרחיבות דעת לצד שורה של מדורים קבועים, מושחזים ומוערכים. המוסף זוכה להצלחה ותכניו מעוררים שיח ציבורי נרחב פעם אחר פעם, ומופצים באלפי שיתופים ברשתות החברתיות.

 

גיליונות ספיישל. "כלכליסט" מפרסם מספר גיליונות ספיישל בשנה, המעניקים לקוראים ערך מוסף בפורמט מגזיני מושקע בתחומים ממוקדים כגון נדל"ן, השקעות ומוסף אנשי השנה.

 


אפליקציית "כלכליסט". החל משנת 2014 אפליקציית "כלכליסט" זמינה לקהל הגולשים, כוללת את כל הידיעות, העדכונים והמדריכים ומאפשרת מעקב אחר מניות ישירות לנייד, בפורמט מובייל מזמין ונוח למשתמש.

 

"כלכליסט" TV. ערוץ הווידאו של "כלכליסט" בדיגיטל מעלה מדי יום סרטונים אקטואליים ודיווחים חיים מאירועים, כתבות מגזין ופרשנויות היישר מאולפן הטלוויזיה במערכת "כלכליסט".

 

רשתות חברתיות. כדי להעמיק את הקשר עם קהל הקוראים, בשנים האחרונות "כלכליסט" הרחיב את פעילותו ברשתות החברתיות, ובפרט בפייסבוק ובטוויטר. "כלכליסט" הפך לעיתון הכלכלי המוביל ברשתות עם מספר החברים הגדול ביותר ואלפי שיתופים מדי יום.

 

ועידות "כלכליסט". בכל שנה מקיים "כלכליסט", בשיתוף מותגים מובילים, כנסים מרובי משתתפים בתחומים שונים, דוגמת הוועידה הכלכלית המרכזית, ועידת המובייל הגדולה בישראל ועוד. זרוע הכנסים והוועידות של "כלכליסט" מחברת את המותג באופן בלתי אמצעי לקהל קוראיו.

 

החזון

"כלכליסט" נולד מהרעיון לחבר את ישראל לכלכלה. "הכלכלה תופשת חלק מרכזי בחיינו. היא משפיעה על מקום העבודה וחיי המשפחה, על הסיכוי להזדקן בכבוד ורווחת ילדינו. אפילו על מצב הרוח שלנו. לכן הגיע הזמן שנפסיק לפחד ממנה". כך נפתח מאמר המערכת הראשון של עיתון "כלכליסט", ביום יציאתו לאור לראשונה ב-18 בפברואר 2008.

 

הגישה שמנחה את המערכת וכלל הפעילות של "כלכליסט", שכולם יכולים להיות "כלכליסטים". כולנו חייבים להבין את חוקי המשחק. שכירים ועצמאים רוצים להתעורר להזדמנויות עסקיות, לנהל בתבונה את הכסף שלנו, להשקיע ולחסוך לעתיד.

 

האתגר השיווקי

לאור התחרות העזה בענף העיתונות, האתגר המרכזי שסומן בחזון "כלכליסט" הוא להרחיב את השיח מעבר לקהל המקצוענים, שמקבל מענה עיתונאי מקצועי ב"כלכליסט", להגיע לקהלים רחבים ומגוונים ולחבר אותם לכלכלה.

 

רוב הציבור נרתע מקריאת עיתונים כלכליים הנתפשים כמיועדים למביני עניין, ושינוי ההרגלים הוא מורכב ואיטי. עם זאת, דווקא המשבר הכלכלי העולמי של שנת 2008 והמחאה החברתית שפרצה בישראל ב-2011, היוו הזדמנות להגברת המודעות והצורך בהתמצאות בנושאי כלכלה. "כלכליסט" ידע למלא חסך זה ולהגיש אותם באופן הנכון. כיום, לצד המשך החתירה להרחבת קהל הקוראים, האתגר הוא לשמר את המובילות והבידול של "כלכליסט" באמצעות חדשנות מתמדת - בפרינט, בדיגיטל ובכנסים.

 


הפתרונות היצירתיים

זירת הוועידות והכנסים. כנסים הם זרוע חשובה בחיזוק הקשר עם קהל הקוראים והגולשים, ומהווה מנוע צמיחה עסקי. "כלכליסט" ביסס מעמד מוביל בזירת הוועידות כבר מתחילת דרכו, ועם השנים הצליח לעדכן את הפורמט ולבלוט בכנסים חדשניים ובעלי פרופיל תקשורתי גבוה.

 

באפריל 2016 יצאה לדרך הוועידה המוטסת הראשונה בעולם, שהפגישה בטיסה ישירה לסן פרנסיסקו סטארט-אפיסטים, משקיעים, אנשי עסקים ובכירים במשק הישראלי. מאז, "כלכליסט" ערך ועורך ועידות בינלאומיות בלונדון, ניו יורק וסין, שמהוות פלטפורמה לעסקים ונטוורקינג בעולם הפיננסים, הנדל"ן, ההיי טק ועוד.

 

אתר חדש לדסקטופ ולמובייל. על מנת לשמור על מובילות בכל הפלטפורמות, וכחלק ממגמה עולמית של מעבר הגולשים מן הדסקטופ למובייל, "כלכליסט" מאפשר לגולשים לבחור בין אתר אינטרנט (דסקטופ), אתר מותאם ואפליקציה ייעודית - ובכך הוא עונה על צרכי הגולשים. בשנה האחרונה, "כלכליסט" השיק עיצוב חדש לאתר הדסקטופ, שבנוי בשפה "מוביילית": קווים נקיים, תמונות וטקסט תואם - וכל זה בפורמט שמסייע לקוראים להתמצא בעיקרי הסיפור ולשהות זמן רב יותר בעמוד.

 

פנייה לקהל יעד נשי. באופן מסורתי קהל היעד הגברי בעיתונות הכלכלית גדול יותר מקהל הנשים, אך ב"כלכליסט" החליטו לשנות את הפרדיגמה ולחבר יותר נשים לכלכלה. התפישה החדשנית הייתה קיימת מאז היווסדו של העיתון, אך בשנה האחרונה עלתה מדרגה עם השקת מגזין "נשים ועסקים".

 

המגזין יוצא אחת לרבעון, ומציג ראיונות עם נשות עסקים, נשים פורצות דרך מתחומים שונים וכן תוכן "רך" יותר כגון לייף סטייל, אופנה ועוד. המגזין מודפס בפורמט יוקרתי ושם לו למטרה לקדם את מעמד האישה בקהילת העסקים והכלכלה.

 

כל החדשות בעיתון אחד. אופן צריכת החדשות והמידע משתנה, גם בפרינט. על מנת להתאים את העיתון המודפס לאופן הקריאה בעידן הדיגיטלי, הוחלט ב"כלכליסט" לאחד את כל המדורים היומיים תחת קונטרס אחד ללא מוספים יומיים נפרדים: עמודי חדשות, מדורים מתמחים ומדורי פנאי.

 

חדשנות. לצד הפרינט, הדיגיטל והוועידות, פיתח "כלכליסט" כלים לעידן הדיגיטל וצריכת המידע המשתנה. "כלכליסט" פיתח פודקאסטים בשיתוף הספרייה המרכזית לעיוורים ובעלי לקויות ראייה, המגישים כתבות מגזין, תכנים מן המוסף ועוד. אלה משמשים את כלל קהלי העיתון שמעדיפים להאזין לתכנים, אם זה בזמן נהיגה, עבודה או אגב צפייה במסך אחר, וזמינים בכל עת. בנוסף פותח עבור "כלכליסט" הצ'ט בוט, שמאפשר לחברים בפייסבוק לקבל עדכונים בנושאים המעניינים אותם והתראות בזמן אמת.

 

דברים שלא ידעת על "כלכליסט"

  • בראשית הדרך "כלכליסט" כונה בברנז'ה המכחי"ד (המיזם הכלכלי של ידיעות אחרונות).
  • על ידית הדלת בכניסה למשרדים הראשונים ברחוב הברזל בתל אביב, הייתה מוטבעת הספרה 1, היעד להיות העיתון הכלכלי המוביל – מספר 1.
  • "כלכליסט" היה הראשון מכל גופי המדיה בישראל לפתח אפליקציה למובייל.
  • "כלכליסט" היה הראשון בעולם שקיים ועידה מוטסת.
  • בהנהלת "כלכליסט" רוב נשי.

 

אבני דרך בחיי "כלכליסט"

18.2.2008 - השקת העיתון.

11.6.2008 - השקת אתר האינטרנט.

7.1.2010 - השקת מוסף סוף השבוע של "כלכליסט".

נובמבר 2014 - השקת אפליקציית "כלכליסט" למובייל.

ינואר 2016 - השקת אתר חדש לדסקטופ ולמובייל.

אפריל 2016 - הוועידה המוטסת הראשונה נערכת בסן פרנסיסקו.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2017 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות