קליל: חלונות שמגשימים חלומות של אנשים

מאז שנוסדה החברה, היא התפתחה מייצור צינורות ואנטנות להתמחות בפרופילים וזכוכיות לחלונות ודלתות. כיום היא החברה התעשייתית שרושמת את מספר העיצובים הגדול ביותר בישראל, והזוכה  בפרס המעסיק החברתי

פורסם בתאריך: 10/07/2018, גיליון 1929

המוצרים המעוצבים של קליל כמו גם המעורבות של אנשי מקצוע אמינים ומוסמכים, הביאו את המודל הייחודי של החברה ליצור מהפכה של ממש בתחום החלונות המעוצבים. לאחרונה החלה קליל לשווק גם מוצרי זכוכית במטרה לספק לקהל היעד מוצר שלם הכולל אחריות מלאה על המוצר ועל התקנתו.

 

חברת קליל נוסדה ב-1950 תחת השם תמ"י (תעשיות מתכת ישראליות) על ידי פלביו סונינו, תעשיין יהודי-איטלקי. באותם ימים החברה פעלה בקריית מוצקין והתמחתה בייצור צינורות השקייה ואנטנות מאלומיניום. היא נוהלה על ידי פלביו ושני בניו, קרלו ופיירו. ב-1955 החלה ליצור לראשונה פרופילים מאלומיניום עבור החלונות והדלתות של בית החולים הדסה עין כרם, בירושלים.

 

בשנת 1963 מכרה משפחת סונינו את מלוא הבעלות לדיסקונט השקעות ופרשה מהחברה. באותה השנה שונה השם לקליל. באמצע שנות ה-60, התרחב קהל הלקוחות אשר היום מעוניינים בחלונות מאלומיניום, שכן בתקופה זו רוב החלונות בארץ היו עשויים מעץ. עם השנים פתחה החברה מרכזי הדרכה למתקינים והחלה לשווק דרכם את מוצריה ללקוחות הפרטיים. ב-1981 הונפקה החברה, וכיום היא נסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

 

בשנת 1994 עברה קליל למשכן חדש ומתקדם באזור התעשייה של כרמיאל. בשנת 2001 נרכשה הבעלות על קליל על ידי יזם ההיי-טק צורי דבוש, ולאחר שנקט בצעדי התייעלות מקיפים, התייצבה החברה מבחינה פיננסית ועלתה על דרך חדשה.

 


החדשנות של קליל

בתחילת ימיה התמקדה קליל בייצור צינורות ואנטנות למגזר הקיבוצי, ובהמשך התרחבה לייצור מסגרות לחלונות ולדלתות. קפיצת הדרך המשמעותית מבחינת קליל הייתה ב-1985, אז הפכה לחברה שמפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות אלומיניום לבניין, הכוללות אביזרים, פירזולים ואמצעי ייצור לחלונות. קליל הקימה אז מחלקת פיתוח המוצרים, ובאמצעות הטמעת ידע שנרכש באיטליה ובגרמניה החלה לפתח חלונות, דלתות וקירות מסך בהתאמה לדרישות והצרכים של הלקוחות בישראל. באותה השנה ביצעה קליל מהלך פורץ דרך לתקופתו בשוק ופרסמה מודעות בשבועון לאשה, אשר הציגו את מגוון המוצרים שלה וקידמו לראשונה את המותג.

 

שנות ה-90' הביאו איתן מגוון רחב של מוצרים חדשים אשר לא רק סיפקו מענה לצרכים הפרקטיים של הלקוחות, אלא אף נשאו עימם בשורה עיצובית חדשה לשוק המקומי. באותן השנים פעלה קליל בשני צירים מקבילים - הציר ההנדסי, במטרה לייצר פרופילים איכותיים, חזקים ועמידים. ובציר השיווקי, באמצעות השקעה בצד העיצובי של המוצרים, כך שאלו יספקו מענה לצרכי הלקוחות אך גם יהיו אופנתיים, צבעוניים וטרנדיים.

 

בשנת 1999 השיקה קליל את המוצר המזוהה ביותר עמה - החלון הבלגי. חלון זה מזכיר בצורתו את דגמי החלונות שאמני מתכת מפרזלים מברזל, אך הוא עשוי מפרופיל אלומיניום - חומר קל ועמיד יותר שניתן לצביעה. עם השנים השיקה קליל חלונות בעיצובים שונים (בלגי, מודרני, מינימליסטי ועוד) - אשר מאפשרים חופש יצירתי לאדריכל, ומיוצרים על פי הדרישות הייחודיות של כל פרויקט.

 

העובדה שקליל לא רק מפתחת מערכות, אלא גם מעצבת ומייצרת אותן, מעניקה לה יתרון בשוק שהולך ומתחזק עם השנים, בזכות פיתוח זרועות הפצה, מכירות ושיווק שפנו לא רק לבעלי המקצוע שהתקינו את החלונות, אלא גם ללקוח הסופי.

 

החברה מפעילה ארבעה אולמות תצוגה ברחבי הארץ (כרמיאל, ראשון לציון, נתניה וחיפה), שניתן להתרשם מהמוצרים השונים שמייצרת קליל.  הראשון מביניהם נפתח ב-2005. החברה אינה מוכרת ישירות ללקוח, אלא מפנה אותו למתקינים מורשים שהיא הסמיכה, והעסקה מתבצעת בין הלקוח למתקין שנבחר.

 

בשנת 2006 השיקה קליל את מסלול 3 הצעדים, במטרה לספק לצרכנים שקט נפשי וביטחון בקנייה:

 

ייעוץ חינם באולם התצוגה. הצרכנים מגיעים לפגישת ייעוץ אישית ללא תשלום וללא התחייבות, ובוחרים מבין החלונות של קליל את הפתרון הטוב ביותר לצרכים ולתקציב שלהם.

 

בחירת מתקין מורשה. קליל מפנה את הצרכנים למספר מתקינים מורשים מתוך כ-200 אנשי מקצוע שהחברה הדריכה והסמיכה ברחבי הארץ.

 

תעודת האחריות המשולבת. בסיום ההתקנה מתבצעת בדיקת אימות על ידי נציגי החברה. לאחר הבדיקה, קליל מספקת ללקוח תעודת אחריות משולבת החתומה על ידה ועל ידי המתקין המורשה. התעודה מקנה לצרכנים אחריות על רכיבי המוצר ועל ההתקנה.

 

בשנת 2012 השיקה קליל מחלקת עיצוב כתגבור למחלקת הפיתוח. מהלך זה הביא להרחבת פורטפוליו הפתרונות של החברה, בכניסתה לתחום דלתות הפנים. בתחום זה מציעה קליל מגוון דלתות פנים המיוצרות מפרופיל אלומיניום, חומרים מבודדים אקוסטית וחיפויים צבעוניים אופנתיים המאפשרים ליצור דלתות בעיצוב אישי.

 

באותה השנה הושקה גם סדרת קליל טאץ' - סדרה של מערכות הזזה המותאמות לפתחים גדולים במיוחד. בזכות המנגנון הפטנטי המערכת שומרת על איטום מלא מבלי לוותר על יופי וסגנון.

 

בשנת 2014 השיקה קליל את קליל נוף - מערכת שנותנת מענה לטרנד צרכני של העדפת מראה פתוח, בעל מינימום אלומיניום ומקסימום זכוכית. אחד התחומים החדשים אליו נכנסה קליל לאחרונה הוא תחום הזכוכית, מתוך הבנה כי הלקוח מחפש מוצר הוליסטי הכולל לא רק את מעטפת הפרופיל. בדומה לאסטרטגיית הפעולה בתחום הפרופילים, קליל מפשטת את תהליך הבחירה והקנייה באמצעות בחינת התהליך מבעד לעיניו של הלקוח, וסיפוק פתרון שיתאים לצרכיו.

 

דברים שלא ידעת על קליל

  • קליל הינו מקום העבודה היחיד שבו עבד מנכ"ל החברה, אריה (ריצ'י) ריכטמן. לאחר סיום לימודיו בטכניון, הוא התקבל לחברה בשנת 1989 כמתכנן חלונות.
  • עד היום לא ברור מה פירוש שם המותג קליל, יש הסבורים כי מדובר באזכור העובדה שחומר הגלם העיקרי של החברה, אלומיניום, נחשב למתכת קלה, ויש החושבים שמדובר בשיבוש של הביטוי כליל השלמות.
  • ב-1991 התבקשה קליל על ידי פיקוד העורף לתכנן חלון עמיד כנגד חדירת גזים - כך נוצר חלון לממ"ד.
  • הוותק הממוצע של העובדים בקליל עומד על 17 שנה - מהגבוהים במשק הישראלי - עובדה שהעניקה לה בין השאר את פרס המעסיק החברתי לשנת 2016 מטעם העיתון "כלכליסט".
  • קליל היא החברה התעשייתית שרושמת את מספר העיצובים הגדול ביותר בישראל.
  • פריון העבודה בקליל כמעט כפול מהפריון הממוצע בישראל (מעל ל-60 דולר לשעת עבודה), ומקביל לקיים בגרמניה.
  • מניית קליל בבורסה בתל אביב נסחרת במדד ת"א 90.

 

אבני דרך בחיי קליל

1950 - פלביו סונינו, תעשיין יהודי איטלקי, מקים מפעל לייצור צינורות ואנטנות מאלומיניום בקריית מוצקין.

1963 - דיסקונט השקעות רוכשת ת מלוא הבעלות על המפעל ומשנה את שם החברה לקליל.

1985 - קליל מתחילה לפרסם לראשונה. המודעה הראשונה פורסמה בשבועון לאשה.

1994 - המפעל החדש של קליל מוקם באזור התעשייה בכרמיאל.

1999 - קליל משיקה את החלון הבלגי.

2001 - צורי דבוש רוכש את קליל.

2005 - קליל פותחת את אולם התצוגה הראשון.

2006 - קליל משיקה את תכנית שלושת הצעדים לאחריות כפולה.

2015 - קליל נכנסת לתחום הזכוכית לחלונות.

2016 - קליל משיקה את קליל באוהאוס 5300.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2017 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות