פיצה האט: מדוכן קטן לאימפריית פיצה עולמית

מאז הקמתה לפני 60 שנה התמקדה רשת הפיצריות הפופולרית בהרחבת הפריסה ובהגעה לשווקים חדשים. כיום מתמקדת הרשת בביסוס מעמדה באמצעות חדשנות במוצר ובדיגיטל ושדרוג שירות המשלוחים

פורסם בתאריך: 12/06/2018, גיליון 1925

רשת פיצה האט העולמית היא רשת הפיצריות הגדולה בעולם, אשר חולשת על 15 אלף סניפים ב-80 מדינות. בארץ מלווה את המותג הקפדה על איכות המוצר, טעם הפיצה ורמת חומרי גלם גבוהה, לצד שמירה על תפריט מגוון הכולל מגוון רחב של תוספות.

 

רשת פיצה האט הוקמה לפני 60 שנה בקנזס ארה"ב, כששני האחים דן ופרנק קרני לוו מאמם 600 דולר כדי לפתוח דוכן פיצה. בגלל מגבלת מקום בשלט, קראו לדוכן בפשטות Pizza Hut. הרשת צמחה במהירות ונודעה במהרה בזכות תפריט אמריקני-איטלקי המבוסס על בצק עבה, פסטה, קינוחים ותוספות משתנות. בהמשך גיוונו האחים את התפריט ושילבו בו פיצות מסוגים שונים, מוצרים חדשים נוספים וביצעו התאמות לוקאליות בכל אזור פעילות.

 

מאז 1977 נמצאת הרשת בבעלות תאגיד המזון פפסיקו, ומופעלת על ידי חברת הבת Yum! Brands לצד מותגי KFC, טאקו בל ורשתות מזון מהיר נוספות. מחוץ לארה"ב מפעילה החברה זכיינות בינלאומית של מסעדות ומשלוחי פיצה תחת המותג פיצה האט בלמעלה מ-80 מדינות, הכוללת 15 אלף סניפים.

 

פיצה האט ישראל

המותג פיצה האט נכנס לישראל בשנת 1989, ומאז שנת 2008 מופעלת הרשת על ידי חברת טבסקו החזקות בבעלות אודי שמאי וניב זילברשטיין, שרכשה את הזיכיון מידי קבוצת דור אלון. לרשת פיצה האט ישראל 85 סניפים בפריסה ארצית, מתוכם 22 בבעלות טבסקו החזקות והיתר באמצעות זכיינים המופעלים על ידה.

 

פיצה האט היא בעלת הפריסה הגדולה ביותר בישראל מבחינת סניפים ומיקומים, בהם היא מציעה משלוחים לצד אזורי ישיבה גדולים למשפחות, להזמנה ואכילה במקום, וכשרות (חלבית) ברוב הסניפים. הרשת מקפידה על מיקומים מרכזיים בקניונים מובילים וברחובות ראשיים בערים, וכן על קיום מבצעים אטרקטיביים והטבות ללקוחות נאמנים על מנת לשמור על יתרון תחרותי.

 

פיצת הדגל עם הבצק העבה היא הנמכרת ביותר עם כ-50% ממכירות הפיצה ברשת, יתר המכירות הן של פיצות מבצק דק או פיצות מיוחדות שחלקן פותחו בישראל.

 


הסביבה התחרותית

מלבד פיצה האט פועלת בישראל רשת פיצה בינלאומית נוספת בפריסה ארצית, מספר רשתות בינוניות של כ-10 סניפים ועוד מאות פיצריות בוטיק ופיצריות שכונתיות. שוק הפיצות מבוסס ברובו על משלוחים בטלפון או בערוצי הדיגיטל (כ-70%). יתר השוק מורכב ממוצרי פיצה הנמכרים לאכילה במקום או בפורמט מסעדה.

 

האתגר השיווקי

בעוד שבשנים הראשונות לרכישת הזיכיון התמקדה הרשת בהרחבת הפריסה ובהגעה לשווקים חדשים, תוך כיבוש נתח שוק מול מתחרים מקומיים, הרי שבשנים האחרונות האתגר המרכזי הוא ביסוס מעמדה כרשת מובילה בטעם ובשירות, וזאת באמצעות חדשנות במוצר ובדיגיטל, ושדרוג מתמיד של שירות המשלוחים. החדשנות הטכנולוגית מאפשרת ללקוח נגישות וזמינות גבוהה בעזרת מגוון ערוצי הזמנה, ועדכון בזמן אמת על מועד הגעת המשלוח.

 

הפתרונות היצירתיים

חדשנות מוצרית בשוק כשר. פיצה האט שמה לה למטרה להיות הבחירה הראשונה בכל בית בישראל. היא הבינה שגיוון בסוגי הפיצה וסוגי הבצק השונים היא נקודת מפתח - ולא על חשבון שמירה על הכשרות. כך, בעוד שבעולם ובפיצות הבוטיק תוספות בשר על הפיצה ומנות בשריות הן חלק משמעותי בתפריט, בפיצה האט החליטו על מענה לוקאלי חלבי המותאם להעדפות הקהל הישראלי, שברובו שומר דת ומסורת על כל גווניה.

 

כל סניפי הרשת מציעים תפריט חלבי וכ-80% מהם בעלי תעודת כשרות מהודרת. התפריט מגוון וכולל פיצות עם נגיסי מוצרלה בשוליים, עיטורי גבינת שמנת, פיצה עם נגיסי גבינה בטעמים בשוליים, פיצות חריפות, חדשנות במארזים כמו מארז טריפל מיקס ופיצות מיוחדות כמו פיצה ללא גלוטן, בצק מחיטה מלאה ופיצה טבעונית.

 

חדשנות טכנולוגית בשירות המשלוחים. בשירות המשלוחים של פיצה האט קיימים שלושה דגשים קריטיים - הקפדה על זמן תגובה מהיר, עמידה בזמנים והגעה כל עוד הפיצה חמה. כדי לעמוד ביעדים, אחת מקפיצות המדרגה שנרשמו במסגרת השירות בשנים האחרונות היא הטמעת חדשנות טכנולוגית בערוצי ההזמנה, ביעילות ובמערך התפעול של הרשת.

 

40% מהזמנות הרשת נעשות כיום דרך ערוצים דיגיטליים, בהם אתר הזמנות מותאם למובייל, אפליקציות וצ'ט בוט במסנג'ר. השירות המורחב מתאפשר מתוך הבנת הצרכן החדש שדורש נגישות, פשטות וזמינות מכל מסך.

 

בנוסף, במערכת התפעול הוטמעה טכנולוגיית "דרגון טייל", המאפשרת ללקוח לעקוב אחרי ההזמנה מרגע התשלום ועד הגעת הפיצה. מיד לאחר ההזמנה נשלח לינק לסמארטפון, המאפשר לו לראות באיזה שלב נמצאת הפיצה ומתי עזבה את הסניף, ואף לעקוב אחרי מסלול ההגעה של השליח עד הבית. בצד הסניפים, המערכת מאפשרת ניהול חכם יותר של מערך ההזמנות ואת זמני האיסוף והמסירה על ידי השליחים.

 

השקעה במערך הזכיינים, המנהלים והעובדים. השקעה בהון האנושי היא נדבך מהותי בארגון מבוסס שירות, ולכן בפיצה האט מקדישים תשומת לב מיוחדת לטיפוח הקשר עם הזכיינים והעובדים, לקידום עובדים במעלה הרשת ולהכשרות מקצועיות והעשרה על בסיס קבוע לכלל העובדים - נציגי השירות הטלפוני והדיגיטלי, המנהלים והזכיינים עצמם.

 

הרשת מלווה באופן אישי זכיינים חדשים במסלול הכשרה מיוחד, משלב הגיוס ועד התפעול השוטף של הסניף, תוך ליווי עסקי ושיווקי נרחב. הזכיינים עוברים ראיונות, הדרכות, צוברים ניסיון בעבודה בכל התפקידים בסניף ומשתתפים בכנסים מקצועיים בארץ ובחו"ל.

 

כמו כן, עובדי הרשת זוכים לשכר ותנאים גבוהים יחסית לענף, מקבלים מלגות ללימודים גבוהים ואף מאוגדים תחת ההסתדרות. התוצאה היא נאמנות גבוהה של עובדים, ומוביליות פנימית מרשימה. עובדים זוטרים רבים התקדמו לעמדות ניהול סניפים, ניהול אזורים, זכיינות עצמאית או ניהול במטה החברה.

 

דברים שלא ידעת על פיצה האט

  • לרשת פיצה האט 85 סניפים בפריסה ארצית מקריית שמונה ועד אילת.
  • בפיצת הצ'יזי בייטס יש 28 נגיסי גבינת מוצרלה בשוליים.
  • פיצה האט צורכת 12 טון זיתים מדי חודש.
  • פיצה האט מעסיקה בישראל מעל 10,000 עובדים.

 

אבני דרך בחיי פיצה האט

1958 - האחים דן ופרנק קרני מקימים את דוכן פיצה האט הראשון בקנזס, ארה"ב.

1989 - פיצה האט נכנסת לישראל באמצעות כלל רשתות.

2004 - הרשת עוברת מפורמט מסעדות לפורמט משלוחים ואזורי ישיבה בסניפים.

2008 - חברת טבסקו החזקות רוכשת את הזיכיון להפעלת הרשת מידי קבוצת דור אלון.

2014 - כניסת המערכת הטכנולוגית "דרגון טייל" וקפיצת מדרגה ברמת השירות.

2017 - רשת פיצה האט ישראל מונה 85 סניפים.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2017 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות