לא רק למבוגרים: וויסקי שיבאס כובש את השוק

מותג הוויסקי היוקרתי השיק השנה את שיבאס ריגאל מיזונארה - הוויסקי הסקוטי הראשון בעולם שעובר יישון בחביות עץ אלון יפניות, ואת שיבאס ריגאל 15, המיושן 15 שנה

פורסם בתאריך: 07/05/2019, גיליון 1967

בשנת 1801 פתחו האחים הסקוטים ג'יימס וג'ון שיבאס מכולת קטנה והיו מהחלוצים של אמנות הערבוב (Blending) של סוגי וויסקי שונים. בניגוד לוויסקי של תקופתם, יצרו השניים תערובות וויסקי קטיפתיות, נעימות לחך ומחליקות בגרון.

 

האחים שיבאס ערבבו סוגים שונים של וויסקי מרחבי סקוטלנד, ובשנת 1840 הגיעו לנוסחה מאוזנת שהפכה פופולרית תוך זמן קצר. כשנתיים לאחר מכן הגיעה למחוזות סקוטלנד ויקטוריה, מלכת בריטניה, והתוודעה לוויסקי של האחים. המלכה התרשמה מהמשקה והורתה כי האחים שיבאס יוכרזו כספקים הרשמיים לבית המלוכה. הכרזה זו אפשרה לאחים להוסיף לשם המותג שיבאס את המילה Regal (באנגלית: מלכותי). בשנת 1909 הושק לראשונה מותג הפרסטיג' הראשון - שיבאס ריגאל 25 שנה.

 

בשנת 2002 נרכש המותג שיבאס ריגאל על ידי תאגיד פרנו ריקארד, וכיום הוא מופץ ומשווק בישראל על ידי חטיבת Wine&Spirits של חברת טמפו.

 

שיבאס ריגאל הוא מותג סופר פרימיום עם דרגת בסיס של 12 שנה; מספר זה מציין את הוויסקי הצעיר ביותר בתערובת. למותג מגוון רחב של מוצרים, ובארץ משווק המגוון הבא:

 

שיבאס ריגאל 12 - וויסקי הסופר פרימיום הראשון שיצא בגרסת 12 שנה. הוויסקי מורכב מעשרות מאלטים שונים, כאשר המרכזי בהם הוא סתראת'יסלה (Strathisla). למרות היישון, שיבאס ריגאל 12 מפגין מרקם חלק ואלגנטי, ארומות פירותיות ונגיעות של דבש. זהו הוויסקי הנמכר ביותר מתוך המגוון שמציע המותג.

 

שיבאס ריגאל אקסטרה – הצטרף בשלוש השנים האחרונות למשפחת שיבאס, ומכיל בלנד וויסקי עשיר. סוד הטעם הייחודי של ריגאל אקסטרה נובע משימוש בסוגי וויסקי שיושנו בחביות שרי בצירוף מבחר מדויק של מאלטים נדירים.

 

שיבאס ריגאל מיזונארה – הושק לראשונה השנה בישראל. זהו הוויסקי הסקוטי הראשון בעולם אשר עבר סיומת בחביות עץ אלון יפניות מסוג מיזונארה, דוגמה נהדרת להשפעות היפניות על הארומה, בשילוב המרקם החלק המאפיין את בית שיבאס.

 

שיבאס ריגאל 15 - המוצר החדש שהצטרף למשפחת שיבאס השנה. שיבאס 15 שנה עובר סיומת בחביות קוניאק. זהו וויסקי מעודן עם ארומות פירותית ונגיעות של מרמלדה, קינמון וקרמל. הוא מעניק חך נעים ועגול וסיומת חמימה ומתמשכת.

 

שיבאס ריגאל 18 "חתימת הזהב" – חתימתו של קולין סקוט, המאסטר בלנדר של שיבאס, מוטבעת על וויסקי זה, פרי יצירתו. המוצר זכה בפרסים בינלאומיים רבים בקטגוריית ה-18 שנה. זהו וויסקי עשיר בטעמים ובארומות, חלק ואלגנטי, בעל סיומת ארוכה וחמימה.

 

שיבאס אולטיס – הושק אשתקד ומצליח ללכוד את המהות האמיתית של שיבאס ריגאל. שיבאס אולטיס מיוצר מחמישה סוגי מאלט בלבד, המהווים את סוגי הסינגל מאלט הנדירים והמפורסמים ביותר בחבל ספייסייד שבסקוטלנד.

 

שיבאס ריגאל 25 - גולת הכותרת של קו מוצרי שיבאס ריגאל. המשקה הושק במקור ב-1909 בארה"ב כוויסקי המתיישן 25 שנה - ועינג באותן השנים את החברה האמריקנית העילית.

 


הסביבה התחרותית

שוק הוויסקי בישראל נמצא בשנים האחרונות במגמת צמיחה בעיקר בשל הירידה בגילם של הצרכנים. אם בעבר נחשב וויסקי ל"משקה של מבוגרים", כיום הוא מקובל בקרב גילאי ה-30 ואף בקרב צרכנים צעירים יותר. עד לאחרונה נשלט השוק על ידי שני מותגים בסגמנט הסופר-פרימיום. בעקבות הצמיחה בקטגוריה נכנסו לשוק מותגים נוספים, חלקם בסגמנט הפרימיום וחלקם בסגמנט הסופר-פרימיום. בשנת 2013 ירד שיעור המס המוטל על וויסקי, מה שהפך את מחירו לתחרותי יותר ואת המשקה לנגיש יותר, בעיקר בקטגוריית הסופר-פרימיום ומעלה.

 

האתגרים השיווקיים

האתגרים שניצבו בפני חטיבת האלכוהול של טמפו לשנת 2018 היו המשך שימור מעמדו של שיבאס ריגאל ומיצובו כשחקן המוביל בקטגוריית הוויסקי סופר-פרימיום, השקת שני מוצרים חדשים והמשך הטמעת ההישגים החברתיים אותם מקדם המותג, בהם חיזוק ערכי חשיבה, נדיבות וחברתיות בקרב יזמים צעירים.

 

הפתרונות היצירתיים

השקת שיבאס ריגאל מיזונארה. השקת המוצר החדש ממשפחת שיבאס מציבה את המותג בקדמת הבמה בענף, עם הוויסקי הסקוטי הראשון בעולם המיושן בחביות אלון יפני מסוג מיזונארה. הוויסקי מיושן בחביות עץ הגדל ביפן וידוע בתכונותיו הנקבוביות. תהליך ההפקה הופך את המוצר לאחד המבוקשים בקרב מומחים ואספנים. שיבאס ריגאל מיזונארה מורכב מתערובת סינגל מאלטים ו-Grain Whisky שנבחרו בקפידה, בעל ניחוח פירותי של אגס ותפוזים ומתאפיין בטעם עשיר המלווה בנגיעות דבש ואגוזי לוז. חביות מיזונארה מותירות חותם על המרקם החלק והטעם העשיר המאפיין את הסגנון של שיבאס. המוצר הושק לראשונה בישראל בפסטיבל ה-Whisky Live השנתי, שהתקיים על גג קניון עזריאלי.

 

השקת שיבאס ריגאל 15 שנה. שיבאס ריגאל ממשיכה להעשיר את חוויית הלקוח עם השקתו של מוצר הסופר פרימיום החדש, שיבאס ריגאל 15 שנה, באוקטובר הקרוב. שיבאס ריגאל 15 עבר סיומת בחביות קוניאק מחבל גרנד שמפיין בצרפת. הוא מציג טעם מעודן עם ארומה פירותית ונגיעות של מרמלדה, קינמון וקרמל. החך נעים ועגול והסיומת חמימה ומתמשכת. שיבאס זה מציע אווירה חגיגית עם אריזה מעוטרת זהב וגימור גבוה. מוצר זה משווק כוויסקי ההולם אירועים מיוחדים.

 

תחרות "The Venture". המותג שיבאס ריגאל ממשיך לפעול לקידום ערכי יזמות, נדיבות וחשיבה יצירתית. כחלק מתפישה זו השיק המותג לפני כשלוש שנים את תחרות היזמות הבינלאומית "The Venture". במסגרת התחרות, בה לוקחות חלק 30 מדינות בהן משווק שיבאס ריגאל, מחפש המותג אחר מיזמים חברתיים משני חיים. סך הפרסים בתחרות עומד על מיליון דולר. ישראל היא מהמדינות המובילות במספר הנרשמים, עם כ-150 מועמדים.

 

דברים שלא ידעת על שיבאס ריגאל

  • ה"לב" של שיבאס ריגאל הוא הסינגל מאלט Strathisla, המיוצר במזקקה הוותיקה ביותר בהיילנדס בסקוטלנד, הפועלת משנת 1786.
  • קולין סקוט הוא המאסטר בלנדר הראשי של שיבאס, דור שלישי ליוצרי וויסקי ומאסטר בלנדרים, בעל ותק של יותר מ-40 שנים בתעשיית הוויסקי הסקוטית וניסיון של 30 שנים כמאסטר בלנדר הראשי של שיבאס.
  • שיבאס ריגאל הוא ממותגי הוויסקי פרימיום הנמכרים ביותר בעולם; כ-40 מיליון ליטר ממנו נמכרים מדי שנה. כ-25 מנות של שיבאס ריגאל נמזגות בעולם מדי שנייה.

 

אבני דרך בחייו של שיבאס

1801 - ג‘יימס וג‘ון שיבאס פותחים את המעדנייה שלהם בסקוטלנד ומתחילים לערבב וויסקי.

1843 - האחים שיבאס הופכים לספקי הוויסקי של מלכת בריטניה.

1909 - האחים שיבאס משיקים את מותג הוויסקי אולטרה-פרימיום הראשון מסוגו - שיבאס ריגאל 25.

1997 - קולין סקוט יוצר את שיבאס ריגאל 18 "חתימת הזהב".

2002 - חברת פרנו ריקארד רוכשת את המותג.

2011  - טמפו מתחילה לשווק את שיבאס ריגאל בישראל.

2014 - השקת שיבאס ריגאל 25 בישראל והשקה מחודשת לשיבאס 18.

2015 - השקת שיבאס ריגאל אקסטרה בישראל.

2017 - השקת שיבאס ריגאל אולטיס בישראל.

2018 - השקת שיבאס 15 שנה ושיבאס מיזונארה.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2018 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות