שעת ה-R

כבר יותר מ-100 שנה שומר המותג Rolex על מעמדו בשוק שעוני היד היוקרתיים - בזכות שמירה על ערכיו והקפדה על אסטרטגיה שיווקית גלובלית

פורסם בתאריך: 16/11/2016, גיליון 1848

ההיסטוריה של שעוני Rolex מתחילה ב-1908, כאשר הנס וילסדורף, בווארי צעיר בן 24, מייצר את שעון היד האמין הראשון בעולם תחת שם זה. שם המותג נבחר בשל היותו קל להגייה בכל שפה אירופית - ומכיוון שהיה קצר דיו על מנת להופיע בצורה ברורה על חוגת השעון. 
שעוני Rolex מיוצרים במלואם במפעלים בשווייץ על ידי 6,000 עובדי החברה. השעונים עשויים מיציקה אחת של מתכת יקרה, כגון זהב 18 קראט, פלדת אל חלד או פלטינה, שעברה תהליך חישול הכולל לא פחות מ-150 שלבים לשם הגנה מחדירת מים ומתנאי שטח קשים. כל שעון המיוצר על ידי Rolex עובר בדיקה מחמירה הנמשכת שלושה חודשים.

פעילות המותג בישראל
הזיכיון הבלעדי לשיווק Rolex בישראל נמצא מאז שנת 1975 בידי חברת אירו-אסיה - חברה משפחתית שהוקמה על ידי הורסט פייזר, ומנוהלת כיום על ידי בנו, דני פייזר.
דגמי המותג משווקים באמצעות סניפי רשת החנויות Rolex Show, הממוקמים כיום בתל-אביב, באילת, בירושלים, וברעננה - וכן באמצעות הפצה סלקטיבית לחנויות שעונים יוקרתיות.
בשנת 2012 השיק המותג את בוטיק הדגל שלו בתל אביב ובשנת 2014 הוקם גם הבוטיק בירושלים.


השעונים עשויים מיציקה אחת של מתכת יקרה
השעונים עשויים מיציקה אחת של מתכת יקרה

האסטרטגיה השיווקית של המותג
כדי להצליח לאורך זמן, מותג חייב לספק ערך אמיתי ללקוחות שלו. לאורך השנים בחרו טייסים, ספורטאים, מגלי ארצות, נהגי מרוצים ושחקני קולנוע לענוד Rolex על פרק ידם - עובדה שסייעה למצב את השעון בתור סמל סטטוס, שרכישתו אינה מושפעת מאופנות ומטרנדים חולפים.
הצלחתו של Rolex כמותג נובעת בין השאר גם מאסטרטגיה, שבמבט ראשון נראית ככזו הבנויה על ערכים מנוגדים - מצד אחד מדובר במותג שהיה אחראי לכמה מן ההמצאות החדשניות ביותר בשוק השעונים, ומצד שני, זהו מותג המבסס את הצלחתו במידה רבה על שמרנות ועל מסורת. כך למשל, Rolex מוכרת גם היום דגמים בני 50 שנה ואף יותר, ולא מרבה להשיק דגמים חדשים. 
המותג Rolex מצליח להתגבר על “פרדוקס שיווקי“ נוסף - כמותג אקסקלוסיבי הנמכר במחיר גבוה לצרכני פרימיום, ניתן היה לצפות לייצור מוגבל מידי שנה. ואולם בניגוד לאמונה הרווחת, Rolex מייצרת ומוכרת בעולם כמיליון שעונים חדשים בשנה. 
Rolex משקיעה משאבים רבים בפרסום ובמיתוג, הכולל מתן חסויות לאירועים כדוגמת מירוץ המכוניות פורמולה 1, משטי יאכטות ותחרויות גולף וטניס. 
בשנים האחרונות חידשה ורעננה החברה את המותג Tudor, הממוצב כצעיר ונגיש יותר מבחינת המחיר.

שבירת שיאים
המותג, המלווה בתדמית של עליונות טכנולוגית, משתף פעולה לאורך השנים עם אתגרים פורצי דרך. 
בשנים האחרונות משתתף Rolex במאמץ פורץ הדרך שמטרתו לשבור את שיא המהירות בנסיעה על הקרקע. במסגרת המהלך משתף המותג פעולה עם חברת Bloodhound SSC, ששמה לה למטרה לייצר טיל על גלגלים שיגיע למהירות של לפחות 1,609 קמ“ש (מהירות הגבוהה ב-31% ממהירות הקול).
“מכונית הטיל“ מורכבת משילוב של 50% מכונית מירוץ ו-50% מטוס, ושלושת המנועים שלה משתווים בכוחם למנועים של 180 מכוניות המירוץ פורמולה 1.
Rolex תורמת לפרויקט את מד המהירות והכרונוגרף; שניהם ימוקמו בתוך תא הנהג-טייס ויעזרו לדייק את הבלימה, כך שהרכב לא יסטה מהמסלול שאורכו 19 ק“מ. 

דברים שלא ידעת על Rolex
המותג מייצר מידי שנה כמיליון שעונים, אבל הביקוש עדיין עולה על ההיצע.
חברת Rolex היא עיזבון של משפחת וילסדורף. 70% מרווחי החברה מושקעים בפיתוח, ו-30% מופנים לטובת הקהילה, הסביבה והחי.
לפי מחקרים, Rolex מחזיקה בנתח שוק של כ-25% בקטגוריית שעוני היוקרה בארה“ב.

כתבות נוספות