קוקה קולה ממציאה "מחדש" את תפקיד סמנכ"ל השיווק

שנים אחרי שביטלה את התפקיד, נראה כי ענקית המשקאות מסמנת את חזרתם של סמנכ"לי השיווק למקומם המסורתי בבניית המותג

פורסם בתאריך: 28/01/2020, גיליון 1999

לאחר שלפני מספר שנים ביטלה את תפקיד סמנכ"ל השיווק לטובת סמנכ"ל צמיחה ראשי, יצרנית המשקאות קוקה קולה העולמית מחזירה את התפקיד הישן לצורתו המסורתית.

 

התואר של סמנכ"ל שיווק הוחלף באופן רשמי כאשר פרנסיסקו קרספו מונה לסמנכ"ל הצמיחה הראשי הראשון של קוקה קולה. התפקיד הגיע עם אחריות שכללה אסטרטגיה ארגונית ופעולות מסחריות לצד פעולות השיווק המסורתיות.

 

באותו הזמן, ג'יימס קווינסי, מנכ"ל החברה, הסביר כי עולם השיווק של היום מורכב יותר, וכי נדרשת ראייה הוליסטית הכוללת בתוכה אלמנטים נוספים בארגון לצד השיווק. לפיכך, נטען, התפקיד של מנהל צמיחה ראשי יאפשר לחברה לפעול בצורה טובה יותר בסביבה הקמעונאית החדשה.


קוקה קולה. חזרה למקורות השיווק
קוקה קולה. חזרה למקורות השיווק

אך כעת נראה כי התמונה השתנתה. קרספו צפוי לפרוש מתפקידו השנה ומי שיחליפו, מנולו ארויו, יהפוך לסמנ"ל השיווק בתאגיד, בנוסף לתפקידו כמנהל אזור אסיה פסיפיק. ארויו יפקח על פעולות הקריאייטיב, ניהול הקטגוריות, העיצוב והתובנות. בניגוד לקודמו בתפקיד, הוא לא יפקח על האסטרטגיה התאגידית, הלקוחות והמסחר. מקוקה קולה נמסר כי המבנה התאגידי החדש "ישלב את השיווק טוב יותר בתוך פעילויות החברה".

 

בשנים האחרונות, עם הפיכתו של העולם הצרכני לדיגיטלי יותר, מחלקות השיווק המסורתיות מתקשות להתמודד עם השינויים בשוק ולנתח את מסע הלקוחות בעולם החדש. כאשר האלמנטים השיווקיים המסורתים חופפים יותר לנושאי החדשנות, חברות רבות ובהן ג'ונסון אנד ג'ונסוןוולמארט וקולגס כבר ביצעו שינויים דומים בהגדרות התפקיד של סמנכ"ל השיווק.

 

במקרים אחרים, כמו למשל בקמעונאית ג'יי סי פני, תפקיד סמנכ"ל השיווק פוצל לשניים: סמנכ"ל לקוחות ראשי וסמנכ"ל דיגיטל. מקדונלד'ס החליפה את סמנכ"ל השיווק בתפקידים של סגן נשיא לשיווק גלובלי וסגן נשיא לטכנולוגיות שיווק.

 

לעומת זאת, דווקא המהלך של קוקה קולה מסמן את החזרה של סמנכ"לי השיווק לעולם המסורתי של בניית מותג. אריקה זיידל, מנכ"לית חברת ההשמה The Connective Good, אמרה למגזין Marketing Land כי האחריות של סמנכ"לי השיווק דווקא הולכת ומתרחבת וכוללת אסטרטגיה, מוצר, ערוצים, חוויית לקוח ותמחור.


כתבות נוספות