שומעים-קונים: מהו פס הקול האידיאלי למכירות?

מחקר אקדמי שנערך לאחרונה מאשש את הטענה על השפעותיה של מוזיקה איטית בעוצמה נמוכה על הצרכנים המבקרים בחנויות

פורסם בתאריך: 14/08/2018, גיליון 1934

מוזיקה רועשת המנוגנת במסעדות או ברשתות מזון גורמת לצרכנים לרכוש מוצרי מזון בריאים פחות, לעומת מוזיקה נעימה ורכה המושמעת באותו המקום. כך עלה ממחקר של אוניברסיטת דרום פלורידה שפורסם לאחרונה.

 

לטענת מחברי המחקר, ההשפעה של המוזיקה על בחירות הצרכנים היא משמעותית כל כך, משום שהיא משפיעה על קצב דפיקות הלב ועל העוררות שלהם. מצד אחד, מוזיקה חלשה ונעימה יותר גורמת לצרכנים להיות רגועים יותר, ולכן בחירות המזון שלהם הן בריאות יותר. מהצד השני, מוזיקה רועשת ומהירה יותר גורמת לצרכנים ללקיחת החלטות זהירות פחות.

 

רשתות מזון. למוזיקה השפעה גדולה
רשתות מזון. למוזיקה השפעה גדולה

לטענת מחברי הדוח, תוצאות המחקר מלמדות כי בעלי רשתות השיווק יכולים להשפיע באמצעות המוזיקה שהם מנגנים בסניפים על רכישות הקונים. "אם הם רוצים למכור יותר ירקות ומזונות בריאים הם צריכים לנגן מוזיקה רכה ונעימה. אך אם הם רוצים לקדם מכירות של בשר אדום, לדוגמה, הם צריכים להשמיע מוזיקה חזקה יותר", כך לדברי דיפאיאן ביסואס, פרופסור לשיווק מאוניברסיטת דרום פלורידה בראיון לערוץ החדשות של Fox.

 

למרות תוצאות המחקר, קשה יותר לכמת את השפעת המוזיקה על הקונים בעולם האמיתי. זאת, משום שבזמן הביקור ברשתות המזון הצרכנים חשופים לרעשים נוספים. מלבד עוצמת המוזיקה, מהמחקר עלה כי גם לקצב ולסוג המוזיקה יש השפעה על החלטות הרכישה של הצרכנים.

 

מחקר דומה בנושא שנערך בשנות השמונים על ידי פרופסור רונלד מילימן, העלה כי המכירות ברשתות המזון עלו ב-38% בזמן שהושמעה בסניפים מוזיקה שקטה. מהמחקר עלה עוד, כי מוזיקה מהירה גרמה לצרכנים לבצע את הקניות במהירות גדולה יותר, ובכך לוותר על מחלקות שונות בדרכם לקופה. מהצד השני, מוזיקה איטית יותר הביאה בדיוק לתוצאה הפוכה.

 

מחקר נוסף בנושא שנערך בשנת 2012 על ידי הפרופסור הנורווגי קלמנס קנופרל העלה, כי מוזיקה חלשה בקצב איטי היא המוזיקה האידאלית להגדלת סל הקניות של הצרכנים.

כתבות נוספות