טבע נאות: כשאייקון ישראלי הופך למותג בינלאומי

מותג נעלי הנוחות חוגג 70 ומבסס את מעמדו כמותג ישראלי אייקוני. הסנדלים של טבע נאות הפכו לחלק מהמארג התרבותי הישראלי, והשנה אף נבחרו כמובילי תרבות בתערוכה במוזיאון ארץ ישראל

פורסם בתאריך: 19/02/2019, גיליון 1958

חברת טבע נאות, שהוקמה בקיבוץ נאות מרדכי מעט לפני קום המדינה, חוגגת השנה ביחד עם מדינת ישראל 70 שנות עשייה ישראלית, וממשיכה לפתח ולקדם תעשייה וייצור ישראלי לצד חדשנות מוצרית.

 

בשנת 1946 החלה החברה את דרכה בקיבוץ נאות מרדכי כסנדלריה בעלת ידע באורתופדיה, שהקימו עולים חדשים מצ'כיה ומאוסטריה. בשנים שלאחר קום המדינה התפתח בית המלאכה הקטן למפעל לייצור נעליים, ובשנת 1986 החברה נכנסה לשוק נעלי הנוחות, לאחר שפיתחה מדרך נוחות אנטומי העשוי מתערובת איכותית, טבעית וייחודית של שעם ולטקס, המתאים עצמו לכף הרגל ומסייע להפחתת עומסים.

 

במרוצת השנים, מיצבה טבע נאות את עצמה כמותג נעליים ישראלי מוביל, המשלב עבודת יד ושיטות ייצור מסורתיות לצד טכנולוגיות חדשניות. בכל שנה הרחיבה טבע נאות את מגוון דגמי הנעלים שלה, והציעה עשרות דגמים של נעלי נוחות לכל מטרה ולכל אירוע.

 

בשנת 1989, פרצה טבע נאות גם לשווקים הבינלאומיים בעקבות חתימה על הסכם הפצה ראשון מחוץ לישראל - עם חברת Yaleet האמריקאית. בתחילת שנות האלפיים הקימה טבע נאות רשת חנויות, המונה כיום 65 חנויות ושתי חנויות קונספט אורבני, באילת ובתל-אביב. מלבד חנויות הרשת, ניתן להשיג את מוצרי החברה בכ-150 נקודות מכירה נוספות בישראל, ובכ-3,000 נקודות מכירה ברחבי העולם.

 

טבע נאות הוא המותג הישראלי הראשון שפעל בקטגוריית נעלי הנוחות בישראל, והצליח ליצור בידול משמעותי בשוק ההנעלה עם הטבעת המונח הגנרי "נעלי טבע", שהפך למזוהה עם החברה. לצד ריבוי שחקנים חדשים בקטגוריה, ממשיכה טבע נאות לבדל את עצמה באמצעות ייצור כחול-לבן, המבוסס על עבודת יד בשילוב טכנולוגיות ייצור מתקדמות, תוך הקפדה על חומרי גלם איכותיים.

 

דגמים אייקונים כמובילי תרבות

בקיץ האחרון, הדגמים האייקונים של טבע נאות, וביניהם הסנדל התנ"כי המיתולוגי דגם אלון, הוגדרו כמובילי תרבות והוצגו בתערוכה במוזיאון ארץ ישראל, שהתבססה על ספרה של פרופ' תמר אלאור, "סנדלים - אנתרופולוגיה של סגנון מקומי", שהגדירה סטייל ישראלי דרך כפות הרגליים וגילתה שהסגנון הישראלי, כמו הסנדלים – שואף לפשטות, מאפשר תנועה וחותר לנוחות. התערוכה הציגה את מייסדי טבע נאות, שהיו מהראשונים לייצר סנדלים בארץ ישראל בשנות ה-40 של המאה הקודמת, ואת ההשפעה שהייתה לצ'כיה – ארץ הולדתם של מייסדי טבע נאות - על עיצוב הרצועות של הסנדלים הישראליים.

 

70 שנות עשייה ישראלית

טבע נאות מקפידה על ייצור ישראלי ועל שילוב של עבודת יד ביחד עם טכנולוגיות מתקדמות. במפעל שבקיבוץ נאות מרדכי מיוצרים חלק מהדגמים באותה הדרך שבה יוצרו לפני 70 שנה, והחברה קראה לדגמים הקלאסיים שלה בשמות העבריים של ילדיהם של בני דור המייסדים. הדגשת הישראליות והייצור הבלעדי בגליל העליון הם חלק בלתי נפרד מערכי ומזהות החברה.

 

השנה, כחלק מחגיגות ה-70 למדינה, פתחה החברה את שעריה כחלק מפרויקט "מפעלים מבפנים" של משרד התעשייה והכלכלה, במסגרתו סיירו מבקרים רבים במפעל הנעליים, שהוא הגדול מסוגו בישראל והמעסיק הגדול ביותר בגליל העליון. בנוסף, יצא המותג בקמפיין חגיגי המצביע על הקשר בין ההסטוריה של ישראל לבין התפתחות הסנדל המקומי החל משנות הארבעים ועד ימינו.

 


הפעילות הבינלאומית של המותג

כ-70% מתוצרת מפעל טבע נאות מיועדת לשווקים בינלאומיים, והיקף הייצוא השנתי של החברה עומד על עשרות מיליוני דולרים. החברה מפיצה נעלי נוחות אופנתיות למאות יעדים בארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, אירופה ואסיה, ובעשור האחרון נכנסה לשווקים חדשים ביפן, דרום קוריאה, סינגפור ואפילו פפואה וניו-גינאה. בשנת 2017, זכתה טבע נאות בפרס "מותג הנעליים המצטיין בארצות הברית", מטעם ארגון הנעליים הגדול באמריקה, ה-NFRA.

 

חדשנות מוצרית

בימים אלה, שוקדת טבע נאות על פיתוח של שתי קולקציות מוצרים: סנדלי ילדים ונעלי נוחות טבעוניות. קולקציית הילדים תציע סנדלים במגוון מידות וצבעים. הסנדלים ייוצרו מעור איטלקי איכותי ונושם, ויכללו את רפידת הנוחות האנטומית של טבע נאות, שתסייע לילדים לצעוד בנוחות ותיתן תמיכה מלאה לכף רגלם.

 

כחלק ממגמת הטבעונות העולמית, ומתוך רצון לתת מענה ללקוחות הטבעוניים, תשיק טבע נאות קולקציית סנדלים, שעשויה מתחליפי עור וחומרים מתקדמים בהתאם לעקרונות המנחים של המותג: בריאות, נוחות, איכות וביצוע קפדני.

 

נעליים בעיצוב אישי

עיצוב אישי הינו מיזם חדשני, במסגרתו יכולים הצרכנים לעצב בעצמם דגמים אישיים וכך לקבל נעל ייחודית, בעבודת יד, המגיעה תוך זמן קצר לביתם. כדי לעצב נעל אישית, צרכנים נכנסים למיזם דרך אתר האינטרנט של טבע נאות, מעצבים באמצעות כלים דיגיטליים דגם אישי ומאפיינים אותו באמצעות בחירה מתוך מגוון רחב של צבעים ועורות, ייחודיים ובלעדיים.

 

אמנות הצביעה "טבע נאות ART"

טבע נאות ART הינה קולקציה שבה כל נעל נצבעת בעבודת יד בגוונים שונים באמצעות טכניקות ייחודיות לצביעת עורות, שפותחה בשיתוף עם מומחים מאיטליה.

 

האג'נדה החברתית

טבע נאות ממשיכה לשים דגש על פעילות חברתית וקהילתית משמעותית כדוגמת:

 

שת"פ עם עמותת "גדולים מהחיים" – טבע נאות לקחה חלק בפרויקט "צובעים את החיים" של עמותת "גדולים מהחיים" הפועלת למען ילדים חולי סרטן.

 

תרומה לילדים פליטים מסוריה – 2,000 זוגות נעלי ילדים ונעלי בית הוענקו לילדי הפליטים הסורים.

 

תרומה לעמותת פיתחון לב – במסגרתה נתרמו למעלה מ-15,000 זוגות מגפיים ונעליים למשפחות נזקקות.

 

סיוע לתושבי פורטו ריקו - 10,000 זוגות נעליים נתרמו לתושבים, שנפגעו מסופות ההוריקן, מריה ואירמה.

 

מתן חסות לאירוע "שלמות ולא מושלמות" - תצוגת אופנה ייחודית שהתקיימה לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד, בה צעדו עם טבע נאות 40 נשים שמתמודדות עם מחלת הסרטן.

 

כמדי שנה, טבע נאות תורמת לעשרות גופים ועמותות ובהם האגודה למלחמה בסרטן, אקי"ם, יחידת האלפינסטים של הר החרמון ועוד.

 

דברים שלא ידעת על טבע נאות

  • "טבע נאות" הוא שילוב בין המילה "טבע" לבין שם הקיבוץ שבו מיוצרות הנעליים - נאות מרדכי.
  • כל נעל של טבע נאות עוברת כ-50 זוגות ידיים בתהליך הייצור, עד הנחת הנעל באריזה.
  • הכפכפים של טבע נאות זוכים לפופולריות גדולה בשוק היפני.
  • דגם הסקאוט של טבע נאות כיכב בסרטי "משחקי הרעב".
  • בתחילת שנות השמונים עלה באש מפעל טבע נאות, מרבית הסחורה ניצלה בזכות עשרות חברי קיבוץ וילדים שהפעילו "שרשרת אנושית" להוצאת הנעליים מאזור הסכנה.
  • טבע נאות היא יצרן ההנעלה הגדול ביותר בישראל, ומעסיקה כ-600 עובדים.

 

אבני דרך בחייו של טבע נאות

1946 - מוקם מפעל טבע נאות בעמק החולה.

1986 - המפעל מתמחה בנעלי נוחות עם רפידת הנוחות האנטומית.

1989 - המותג חותם על הסכם הפצה ראשון בארה"ב.

2002 - החברה עוברת מיתוג מחדש תחת הסלוגן "את הכי יפה כשנוח לך".

2004 - הקמת רשת נעלי טבע נאות.

2009 - טבע נאות רוכשת את נעלי דפנה.

2014 - חברת Yaleet, המפיצים האמריקאיים של טבע נאות, רוכשים את מלוא הבעלות בחברה.

2015 - טבע נאות משיקה קו נעליים בעיצוב אישי וקו של טבע נאות Art - נעליים הנצבעות בצביעה ידנית.

2017 - טבע נאות נכנסת לתחום מכירות האונליין ופותחת חנות ראשונה בארה"ב.

2018 - טבע נאות חוגגת 70 שנות עשייה ישראלית, ומבססת את מעמדה כמותג ישראלי אייקוני.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2018 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות