האם הקמעונאות המסורתית קורסת לתוך עצמה?

מנהל האסטרטגיה בחברת המזון נסטלה מתאר את הדרכים שיאפשרו לקמעונאים הפיזיים להישאר רלוונטיים במהלך השנים הבאות

פורסם בתאריך: 08/05/2018, גיליון 1920

האם הקמעונאות המסורתית שוקעת בביצה של עצמה? האם היא עומדת בפני כניעה סופית לאמזון, או שאנחנו עדים לטרנספורמציה שנגרמת על ידי שילוב של מגמות טכנולוגיות, כלכליות והתנהגותיות? אלו היו השאלות שעלו בכנס הקמעונאות הגלובלי שנערך לאחרונה באוניברסיטת אריזונה.

 

"שוק ההון עורך 'רשימות מוות' של קמעונאים", אמר טום שוורצאובר, מנהל אסטרטגיה של אזור צפון אמריקה בחברת המזון נסטלה. שוורצאובר ציטט בדבריו מספר אנליסטים שטענו כי יותר מ-80 אלף חנויות צפויות להיסגר בארצות הברית בחמש השנים הקרובות. אבל, לפי הלשכה האמריקנית לסטטיסטיקה, מדובר רק ב-7% מסך החנויות הקמעונאיות בארצות הברית. לשם השוואה, בשנת 2017 רק 13% מהמכירות הקמעונאיות בארצות הברית התבצעו בערוצים המקוונים. כך עולה מנתונים של לשכת המסחר של ארצות הברית.

 

Toys``R``Us. השמועות על מות הקמעונאות היו מוקדמות מדי
Toys"R"Us. השמועות על מות הקמעונאות היו מוקדמות מדי

לדבריו של שוורצאובר, עלייתן של המכירות המקוונות היא רק חלק קטן מהתמונה הכללית. לטענתו, החנויות הפיזיות עומדות בפני מגוון איומים על המודל העסקי שלהן. "הצרכנים לקחו את השליטה", אמר שוורצאובר והוסיף: "הם כבר אינם תלויים במיקום הגיאוגרפי שלהם". בנוסף, המעבר משוק ההמונים לנישות מפוצלות יוצר איום אמיתי על הקמעונאות המסורתית, והאינטרנט משפיע גם הוא בצורה משמעותית על מסע הרכישה.

 

אז מה יכולים הקמעונאים לעשות על מנת להישאר רלוונטיים בשנים הבאות? שוורצאובר הציע מספר רעיונות. עכשיו, אמר שוורצאובר, כאשר עידן פריסת החנויות בכל מקום נגמר, על הקמעונאיות להשקיע משאבים בבניית קהילת לקוחות ויצירת חוויות מבוססות סיפור. במקום להתמקד במכירת מוצרים שהספקים רוצים למכור, הם צריכים להתמקד במה הצרכנים רוצים לרכוש.

 

שוורצאובר הוסיף, כי בזמן שהמכירות להמון מאבדות מכוחן, הקמעונאים צריכים לספק חוויית קנייה יחודית ולתת ללקוחות שלהם את התחושה שהם מוכרים להם מוצרים העונים על הצרכים האישיים שלהם. לדבריו, הקמעונאים צרכים לאמץ מערכות מדידה שיאפשרו להם למדוד את חוויית הלקוח ואת ההשפעה שלה על העסקים. לסיכום אמר, כי על הקמעונאים להרים את הראש ולהסתכל מעבר לתוצאות העסקיות של הרבעון הבא.

כתבות נוספות