קבוצת עזריאלי: חלוצת הקניונים שהופכת את הקנייה לחוויה

עם 16 קניונים ברחבי המדינה, קבוצת עזריאלי פועלת להמשיך ולגעת בכמה שיותר צרכנים - בקניונים הפיזיים ובקניונים הווירטואליים - כדי לשמר את מובילות הקבוצה ולבדל את חוויית הקנייה

פורסם בתאריך: 26/06/2018, גיליון 1927

קבוצת עזריאלי המשיכה השנה להתמקד בצרכן הקצה, והשיקה את קניון עזריאלי ראשונים בראשון לציון, עם דגש מיוחד על חוויית הבילוי של הלקוח. במקביל, הרחיבה עזריאלי את תחומי הפעילות שלה גם לאונליין והשיקה אתר סחר חדש.

 

קבוצת עזריאלי היא חלוצת הקניונים בישראל. בשנת 1982, דוד עזריאלי ז"ל, שהיה איש עסקים ישראלי-קנדי, יזם ופילנתרופ, ייסד את פעילותה והחל בבניית הקניון הראשון בישראל - קניון איילון ברמת גן. עזריאלי היה זה שהכניס לשפה העברית תחדיש לשוני כאשר הגה את המילה “קניון“ - הלחם של המילים “קניות“ ו“חניון".

 

לאחר מכן, פתחה הקבוצה קניונים נוספים גם בירושלים ובבאר שבע. באפריל 1998 נפתח קניון עזריאלי בתל אביב, הממוקם במרכז עזריאלי, שהפך לספינת הדגל של הקבוצה. על פי מחקר של מכון גיאוקרטוגרפיה, מגדלי עזריאלי הם האייקון המזוהה ביותר עם תל אביב.

 

כיום, הקבוצה כוללת 16 קניונים: קניון עזריאלי תל אביב, קניון עזריאלי אילון, קניון עזריאלי הנגב, קניון עזריאלי ירושלים (מלחה), קניון עזריאלי חולון, קניון עזריאלי הוד השרון, קניון עזריאלי מודיעין, קניון עזריאלי גבעתיים, קניון עזריאלי חיפה, קניון עזריאלי עכו, קניון עזריאלי קריית אתא, קניון עזריאלי רמלה, Outlet עזריאלי הרצליה, Outlet עזריאלי אור יהודה, עזריאלי רעננה ועזריאלי ראשונים – שהושק ב-2017. בשנה הבאה צפוי להצטרף לקבוצה גם עזריאלי שרונה Premium Mall, שבנייתו הולכת ונשלמת.

 


הסביבה התחרותית

זירת הקניונים בישראל צפופה ותחרותית, ופועלות בה שלוש קבוצות קניונים מרכזיות. מלבדן, קיימים מספר שחקנים נוספים שמפעילים קניונים בודדים. למרות השוק הרווי, בעיקר באזורים שיש בהם מתחמי קניונים או מספר קניונים במרחק לא רב זה מזה, נפתחים בישראל קניונים חדשים מדי שנה. קניונים אלו מציעים חוויות בילוי וקניות נוספות, בדרך כלל תוך בידול תחרותי בתחומי האופנה, הבילוי, המסעדות ועוד.

 

אתגר נוסף שמצפה לענף הקניונים בעתיד טמון בזירות הסחר הדיגיטליות ובקניונים וירטואלים. בשנים האחרונות, יותר ויותר רכישות של צרכנים, בין היתר, בתחומי האופנה, ההנעלה, הלבשת הילדים והמוצרים לבית ועוד מתבצעות אונליין.

 

האתגר השיווקי

האתגר המרכזי של הקבוצה הוא להמשיך ולגעת בכמה שיותר צרכנים - בקניונים הפיזיים ובקניונים הווירטואליים - על מנת לשמר את מובילות הקבוצה ולבדל את חוויית הקנייה בקניוני עזריאלי. זאת, באמצעות הרחבת הפריסה במרכז ובפריפריה, תוך שדרוג חוויית הקנייה והבידול בקניונים הפיזיים, ובמקביל הרחבת מערך האונליין והדיגיטל עם פתרונות קנייה נוחים, משתלמים ורלוונטיים עבור הצרכנים.

 

הפתרונות היצירתיים

השקת עזריאלי ראשונים. השנה השיקה קבוצת עזריאלי קניון חדש בראשון לציון, עיר שהציגה גידול מסיבי בעשור האחרון בבנייה חדשה ובמספר התושבים והמשפחות הצעירות. ראשון לציון מהווה גם מרכז בילוי ועסקים חשוב עבור תושבי השפלה ודרום גוש דן. בשל צמיחת העיר והעובדה שנתוני הצריכה למשפחה בה הם הגבוהים בישראל, בחרה קבוצת עזריאלי להקים בה קניון.

 

עזריאלי ראשונים ממוקם אסטרטגית על כביש 431, ציר תנועה מרכזי, בסמוך למחלף ראשונים, לתחנת הרכבת ולתחנות אוטובוס. יתרון נוסף של המיקום הוא הריחוק היחסי ממתחמי הקניונים במערב ראשון לציון והיעדרם של מרכזי מסחר באזור. קניון ראשונים הוא מהגדולים בעיר ומשתרע על 20 אלף מ"ר. מדובר בקניון צעיר באופיו, שבפתיחתו, בתכנונו ובבנייתו הושקעה מחשבה רבה בבידול, בדגש על תמהיל אופנה מוביל וחוויית הבילוי שהוא מציע.

 

כך, למשל, הקניון מציע חוויה קולינרית שונה בתכלית מהמוכר במתחמי ההסעדה בקניונים, באמצעות ה"מרקדו" ("שוק" בספרדית): מדובר במתחם מבודל באופיו, שממוקמים בו מסעדות וברים שהם מותגי פרימיום, כאשר רשתות המזון המהיר ובתי הקפה נמצאים באזור נפרד של הקניון. אזור המרקדו מעוצב אדריכלית אחרת באופן שונה משאר הקניון, זאת כדי לצאת מהחוויה ה"קניונית" הרגילה.

 

על מנת לבדל אף יותר את חוויית הקנייה בעזריאלי ראשונים, נפתחו בו, לראשונה בישראל, סניפים של מותגים מחו"ל כמו מותג האופנה הבריטי Superdry, מותג הנעליים Foot Locker, סניף H&M Home ועוד.

 

על מנת לחזק את החוויה בקרב צרכנים צעירים באופיים ובגילם, הושם דגש על חדרי משפחה (החתלה והנקה), ספסלים נוחים ורחבים עם עמדות הטענת מכשירים סלולריים, ועיצוב מודרני עם דגש על תאורה טבעית רבה ושילוב פרקט ושיש.

 

אתר הסחר Azrieli.com. בשנת 2017, בהמשך להגשמת חזון ה-Omnichannel שלה לפגישת הצרכנים בכל מקום שבו הם נמצאים, השיקה קבוצת עזריאלי את אתר הסחר Azrieli.com. אסטרטגיה זו, המשלבת את הקניונים הפיזיים והאונליין, החלה ב-2015 עם השקת כרטיס המתנה Azrieli Gift Card למימוש בחנויות קניוני עזריאלי, והמשיכה ב-2016 עם השקת האפליקציה Azrieli App המרכזת עבור הלקוחות מידע, הטבות ותוכן בהתאמה אישית.

 

השקת אתר הסחר ב-2017 משלימה את החוויה הדיגיטלית ומאפשרת ללקוחות רכישה מכל מקום בו הם נמצאים, כקניון וירטואלי, המהווה מודל ראשון בעולם לאתר סחר של קבוצת קניונים. באתר ניתן לרכוש ממגוון המותגים הנמצאים בקניוני עזריאלי, וכן ממותגים שנמצאים רק באתר. היתרון הבולט של אתר Azrieli.com הוא תשלום במקום אחד ומשלוח אחד (בחינם) לסל קניות, שיכול להכיל מספר מוצרים מחנויות שונות באתר. במובן זה המודל של האתר הוא חדשני, שכן בדרך כלל הצרכן הדיגיטלי צריך לבחור בין רכישה באתר סחר של מותג מסוים, לבין קניונים וירטואליים דוגמת אמאזון ועלי אקספרס, שאמנם מציעים מגוון, אך כל מוצר עשוי להגיע במועד אחר ולעתים המשלוח כרוך בתשלום.

 

דברים שלא ידעת על קניוני עזריאלי

  • דוד עזריאלי הגה את המילה “קניון“, המהווה הֶלְחֵם של המילים “קניות“ ו“חניון“.
  • נכון ל-2017 מפעילה הקבוצה 16 קניונים.
  • סניפי הרשתות הבינלאומיות H&M, forever 21, Superdry, Foot Locker ועוד רבות אחרות, נכנסו לראשונה לישראל דרך קניוני עזריאלי.
  • ב-2018 ייפתח מרכז עזריאלי שרונה, שיורכב מהמגדל הגדול ביותר במזרח התיכון ובבסיסו Azrieli Premium Mall - הראשון מסוגו.
  • Azrieli.com הוא מודל ראשון מסוגו בעולם לאתר סחר של קבוצת קניונים: כל המותגים, התשלום והמשלוח במקום אחד.

 

אבני דרך בחיי קניוני עזריאלי

1983 - נפתח קניון עזריאלי אילון ברמת גן - הקניון הראשון בישראל.

1990 - הקבוצה משיקה את קניון עזריאלי הנגב - הראשון בקניוני הדרום.

1993 - פתיחת קניון עזריאלי ירושלים בשכונת מלחה.

1998 - נפתח הקניון במגדלי עזריאלי, ששינו את קו הרקיע של תל אביב.

2011 - עזריאלי מגיעה לצפון ופותחת קניונים בעכו ובקריית אתא.

2015 - השקת הקומה השנייה של קניון עזריאלי אילון ופתיחת קניון עזריאלי רמלה.

2016 - עזריאלי משיקה את Azrieli Gift Card ואפליקציית מובייל; קניון עזריאלי הנגב שהוקם ב-1990 משופץ בהשקעה חסרת תקדים, ונפתחת בו חנות האופנה הגדולה בישראל - אורבניקה, על שטח של 4300 מ"ר.

2017 - השקת קניון עזריאלי ראשונים והשקת אתר הסחר Azrieli.com.


סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2017 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות