7 הטרנדים השיווקיים שחייבים להכיר ב-2018

גורו השיווק הבריטי מארק ריטסון חושף את מה שכל מנהל שיווק צריך לדעת על מנת לצלוח את השנה החדשה

פורסם בתאריך: 02/01/2018, גיליון 1903

השינויים המהירים שעוברים על תחום השיווק בשנים האחרונות הופכים את מלאכתם של מנהלי השיווק למאתגרת יותר. פרופסור מארק ריטסון, מומחה שיווק בריטי, מביא את שבעת הטרנדים שאתם חייבים להכיר על מנת להצליח בשנה הקרובה ובשנים הבאות.

 

אינטליגנציה מלאכותית 

קודם כל, והכי חשוב, אתם חייבים להשתמש באינטליגנציה מלאכותית במטרה לנתח כל מהלך שאתם עושים. "כמו רוב האנשים שמשתמשים במילה הזו, גם אני לא יודע בדיוק מה זה אומר", כותב ריטסון ומוסיף: "אבל זה לא אמור לעצור אתכם. אתם זקוקים למידע ותובנות ואלו צריכים להיאסף באופן מלאכותי. אם אפשר לחבר את הדאטה הזאת עם למידת מכונה, מה טוב".

 

מציאות מדומה

"אתם, כמשווקים, חייבים לצאת ככל הניתן מהמציאות ולהעביר את רוב השיווק למציאות וירטואלית", כותב ריטסון. לדבריו, "אסור לתת לשאלות כמו 'מה זה קשור לשיווק?' לבלבל אתכם". לפי ריטסון, למרות שהטכנולוגיה עדיין לא הגיעה לשיא בשלותה, אין ספק שמציאות וירטואלית תהיה חלק מרכזי בתמהיל השיווק בשנים הבאות ושילוב שלה עם אינטליגנציה מלאכותית ולמידת מכונה תעשה פלאים למאמצי השיווק.

 

מנהל התוכן הוא המלך

בעולם השיווק החדש, במקום לייצר מודעות אתם צריכים לייצר תוכן. במקום לקנות מדיה אתם צרכים לדאוג לכך שהתכנים שלכם יחשפו בצורה אורגנית לקהל היעד אותו אתם מחפשים.

 

לדברי ריטסון, שמצטט את התאחדות משווקי התוכן, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות שכירת מנהל תוכן ראשי, מהר ככל האפשר. ריטסון טוען, כי חברות רבות מעסיקות מנהלים בכירים בתפקידים שעבר זמנם - כמו למשל מנהל כספים ראשי. "תחליפו את מנהל הכספים הראשי במנהל תוכן ראשי ואתם בדרך הנכונה", כותב המומחה הבריטי.

 

בלוקצ'יין. מילת הקסם החדשה בשיווק
בלוקצ'יין. מילת הקסם החדשה בשיווק


הפכו כל דבר לסיפור

מנהל התוכן הראשי יקח אתכם דרך ארוכה, אבל זה יעבוד בצורה מיטבית רק אם יהיו לכם סיפורים חזקים לספר. לדברי ריטסון, יותר מדי חברות משקיעות במנהלים ואנשי ניהול מותג ומיתוג, במקום הבאתם של מספרי סיפורים לארגון.

 

עוד אומר ריטסון, כי לחברה לעולם לא יהיו יותר מדי מספרי סיפורים במחלקת השיווק. לטענתו, סמנכ"לי שיווק מתקדמים צריכים לעשות מהפכה אמיתית במחלקות השיווק שלהם, להיפטר מבעלי התפקידים ה"רגילים", ולמלא את השורות במספרי סיפורים.

 

"דמיינו לרגע מחלקת שיווק הבנויה כולה על מספרי סיפורים", כותב ריטסון ומוסיף: "במקרה כזה, מי בכלל צריך אסטרטגיה כשאתה יכול להביא סיפורים קסומים".


התמקדו בדור המילניום

לדברי ריטסון, קשה להוכיח אמפירית כי בני דור המילניום הם סגמנט צרכני שניתן לפנות אליו בשפה אחידה. יותר מזה, גם אם כן ניתן להגדיר אותם כסיגמנט ניתן למיקוד, לא בטוח כי הם הקהל הטוב ביותר מאחר שההכנסה הפנויה שלהם היא קטנה יחסית.

 

אבל, כותב ריטסון, זאת חשיבה מיושנת שמחמיצה את העיקר בבני דור המילניום: הם מגניבים, צעירים, רב-תרבותיים והם מסתובבים יחד, מסתכלים על הסמארטפון שלהם ועושים דברים קריאטיביים. לכן, ההתמקדות בסגמנט הזה חשובה כעת מתמיד.

 

מטרת המותג

למותג שלכם חייבת להיות מטרה ברורה, טוען ריטסון. בני דור המילניום, אם הם אכן קיימים, דורשים מטרת מותג שקופה וברורה, אחרת הם פשוט לא יקנו מכם. לא ממש אכפת להם מה המוצר, הם רוצים לדעת למה עשיתם אותו. לכן הם כה קשים להשגה.

 

כאשר אתם מנסחים את מטרת המותג שלכם, חשוב לשמור על מספר כללים פשוטים. קודם כל, חשוב להשליך את כל המטרות הקודמות שלכם לפח, אפילו אם הן עבדו טוב. לאחר מכן, למדו את המטרות של המתחרים והשתמשו במילים שלהם. זאת, משום שבניגוד למיצוב שנעשה בדרך הישנה, מטרת המותג עוברת טוב יותר כשהמותג שלכם דומה לשאר המותגים המתחרים. למי אכפת מה הטעם של הבירה שלכם? יותר חשוב למה הכנתם אותה.

 

בלוקצ'יין

סביר להניח כי הטרנד הבא יהיה הקשה ביותר ליישום ב-2018, כי הרי אתם לא באמת יודעים מה זה בלוקצ'יין. למרבה המזל, כותב ריטסון, לאף אחד אחר אין באמת מושג. אבל, זה לא אמור למנוע מכם לדחוף את המילה לשיח מספר פעמים ביום או להציב אותה עם סימן שאלה באמצע מצגת. אם הבוס שואל אתכם על מה אתם עובדים בשנה הבאה, התשובה שלכם, שתלווה במבט מתנשא, תהיה "כמובן על בלוקצ'יין".

 

לסיכום ריטסון טוען, כי משווקים מסורתיים עשויים לחשוב כי אי הכללתם ברשימה של קונספטים כמו צרכנים, ניהול מותג, אסטרטגיות, הפצה ותמחור נובעת מטיפשות. אבל, הוא מוסיף, על תתנו לנקודת המבט השמרנית לעצור אתכם. ייתכן שאתם לא מכירים את השיווק כפי שהוא היה, אבל זה לא ממש משנה, כי הוא הרי השתנה לחלוטין.

כתבות נוספות