כך נפתחה מהפיכת המותג הפרטי של שופרסל

השנה המשיכה שופרסל לבסס מהפכה צרכנית בתחום המותג הפרטי, עם התבססותה בקטגוריות החלב, חיתולים ומוצרי תינוקות, בשר טרי, פסטה טרייה ועוד; בנוסף, המשיכה הרשת לבדל עצמה עם חוויית קנייה ששמה דגש על טריות ועל שירות לקוחות חוצה-ערוצים

פורסם בתאריך: 30/05/2017, גיליון 1873

רשת שופרסל הוקמה בשנת 1958, עם השקת סניף הסופרמרקט הראשון בישראל ברחוב בן יהודה בתל אביב. כיום, מפעילה הרשת יותר מ-270 סניפים, מחזור המכירות השנתי שלה הינו כ-12 מיליארד שקל - והיא רשת השיווק הגדולה בישראל.
 
הסביבה התחרותית
שוק קמעונאות המזון עבר בשנת 2016 טלטלה בעקבות פירוק אחת המתחרות המובילות בשוק - רשת מגה, אשר הועמדה למכירה ונרכשה על ידי אחת מרשתות המזון המתחרות.

מהפכה צרכנית חשובה ומרכזית בשוק הישראלי
מהפכה צרכנית חשובה ומרכזית בשוק הישראלי
מלבד לכך, בשנים האחרונות מאופיין השוק בתחרות מוגברת, אשר באה לידי ביטוי בגידול בשטחי המסחר וקרבות מחירים. התחרות קיימת הן במסגרת מתחמים בהם פועלים בסמיכות סניפים של רשתות מתחרות, והן במסגרת מיזוגים של רשתות פרטיות, החוברות יחד לשם יצירת יתרון לגודל.
 
האתגר השיווקי
ב-2016 התמקדה שופרסל בצורך לספק את רצונם של הצרכנים לחוויית קנייה איכותית ושירותית, הכוללת את המוצרים הטריים ביותר, מבלי להתפשר במחיר. בנוסף הרשת הבליטה וקידמה את יתרונותיה בתחומים אלו גם באופן תקשורתי, במספר מהלכים רחבי היקף שהדגישו את בידולה מיתר המתחרים בשוק.
 
הפתרונות היצירתיים
על מנת לעמוד באתגר פעלה השנה שופרסל בשלושה ערוצים מרכזיים - הרחבה משמעותית של המותג הפרטי דרך כניסה לקטגוריות חדשות ומשמעותיות והתבססות בקטגוריות הקיימות; שיפור בתפיסות האיכות והטריות של שופרסל בעיני הצרכנים; ושדרוג חוויית השירות, הן הפיזית והן הדיגיטלית.
 
מהפכת המותג הפרטי
בשנה וחצי האחרונות חברת שופרסל מובילה מהפכה צרכנית חשובה ומרכזית בשוק הישראלי - מהפכת המותג הפרטי. מה שהחל בשנת 2006 כמהלך טקטי הפך החל מ-2015 למהלך משמעותי ומרכזי של הרשת.
 
בעידן שבו הצרכן הישראלי מודע ורגיש יותר למחיר, הוזלת יוקר סל מוצרי המזון בישראל הפכה למטרה אסטרטגית עבור שופרסל.

השקות משמעותיות של מוצרי מותג פרטי בקטגוריות השונות
השקות משמעותיות של מוצרי מותג פרטי בקטגוריות השונות
בשנת 2016 המשיכה שופרסל בהשקות משמעותיות של מוצרי מותג פרטי בקטגוריות השונות כדוגמת פסטה טרייה, חלב ושוקו טריים ללא לקטוז, פילה סלמון טרי המיובא מנורווגיה, עוף ללא אנטיביוטיקה, סדרת משקאות אורגניים תחת המותג "שופרסל green" וסדרת מוצרי פרימיום, הממצבים את המותג הפרטי בסטנדרט גבוה, כדוגמת קפסולות קפה למכונות אספרסו, פרלינים ושוקולד.
 
התרחבות לשוק 
תרכובת מזון לתינוקות
דגש מיוחד ניתן השנה להשקת תרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) שופרסל baby, המיוצרת על ידי חברת Perrigo, ענקית התרופות האמריקאית. במסגרת שיתוף הפעולה עם Perrigo, הנגישה שופרסל לאימהות הישראליות את המותג הנחשב ליצרן בינלאומי איכותי בקטגוריה. זאת ועוד, השקת התמ"ל של שופרסל מייצרת תחרות בזירת המחיר בקטגוריה, שנשלטה בישראל עד היום על ידי שני מותגים מרכזיים.
 
טריות, איכות ושירות - 
עם הפנים ללקוח
השנה המשיכה שופרסל להדגיש את ערכי חוויית הקנייה עבור הלקוח, בתחום השירות ורמת טריות ומגוון המוצרים. במהלך 2016 החלה שופרסל למקד פעילויות גם בתחום טיפוח הגוף ומוצרי הפארם, תוך הצעת מחירים משתלמים ביותר וניהול קמפיינים ייעודיים המתקשרים את העובדה הזו לצרכן.
 
שופרסל פתחה השנה עוד מתחמי בריאות תחת המותג "שופרסל green", והגיעה לפריסה ארצית של מעל ל-60 נקודות מכירה המתמחות בעולמות הטבע והבריאות. בין השאר מציעה שופרסל מגוון רחב של מוצרים אורגניים, ללא גלוטן, ללא לקטוז וללא סוכר – ונותנת מענה למגמה הצרכנית בשנים האחרונות של בחירה במוצרים בריאותיים במסגרת שינוי הרגלי הצריכה והגברת המודעות למזון בריא.
 
חוויית השירות
השנה המשיכה שופרסל לבסס את חוויית השירות הזמינה ללקוחות באמצעות רשתות הדיגיטל, והשקיעה משאבים גדולים כדי לשפר את חוויית השירות שהיא מעניקה לקונים - החל בהרחבת הפריסה של קופות בשירות עצמי, דרך הקמת מרכז שירות אחוד ומשוכלל, ועד מערך השירות בערוצים הדיגיטליים וברשתות החברתיות.

שחקנית מובילה בעולם התוכן הדיגיטלי
שחקנית מובילה בעולם התוכן הדיגיטלי
במהלך 2016 הפכה שופרסל לשחקנית מובילה בעולם התוכן הדיגיטלי באמצעות שני ערוצי תוכן לצרכנים, הצוברים אהדה רבה בקרב הגולשים. האחד - "בלוג הרשימות של אמא", הבלוג הרשמי של שופרסל, עם יותר מ-3 מיליון ביקורים, המספק מתכונים פשוטים וטעימים, טיפים קולינריים ואת כל סודות עולם הבישול והאפייה.
 
השני הוא "פודלישס" - אתר מתכוני וידאו נגיש ונוח הכולל מעל ל-100 מתכונים שישראלים אוהבים להכין לכל ארוחה, חג או אירוע. עד כה ביקרו באתר יותר מחצי מיליון גולשים.

חוויית שירות נוספת מושגת באמצעות אתר המכירות של הרשת, שופרסל online, המגדיל מדי שנה את היקפי המכירות שלו בעשרות אחוזים, ומציע לצרכנים לא רק נוחות וזמינות אלא גם הצעות ערך בדמות קופונים דיגיטליים, המשולבים באפליקציית המובייל של שופרסל ומותאמים למאפייני הרכישה של הלקוחות.
 
היכולת להנגיש הצעות פרסונאליות מושגת הודות לפעילות מועדון הלקוחות של שופרסל אשר עושה שימוש במערכות מידע מתקדמות, תוך כריית מידע, ניתוחו ותרגום התוצאות לכדי פעילות שיווקית מדויקת. ערוצים אלו מהווים מנוע צמיחה מרכזי בפעילות הרשת ומאפשרים לייצר גורמי בידול אל מול המתחרים הרבים בשוק, תוך שימור נאמנות לקוחות ושיפור הערך המוצע ללקוח.

ב-2016 השיקה שופרסל מהלך שיווקי חדש, אשר תוקשר תחת הסלוגן "מאבטיח עד מדיח", והתמקד בהצעות הערך המגוונות המוצעות ללקוח הרוכש מוצרים בשופרסל online. בלב המהלך השיווקי עמד המסר כי בשירות המקוון של שופרסל מוצע מגוון רחב של מוצרים החל ממוצרי מזון, דרך מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, וכלה בריהוט ומוצרים לחיות מחמד. המהלך מהווה צעד נוסף באסטרטגיה של שופרסל להפוך את אתר המכירות שלה לגורם מרכזי בזירת המסחר האלקטרוני בישראל.

דברים שלא ידעת על 
שופרסל
  • השם שופרסל מבוסס על צמד המילים "שופרא" (שמשמעו בארמית איכותי, מובחר) והמילה "סל".
  • בכ-100 סניפי שופרסל מוצבות כיום קופות בשירות עצמי, בדומה לרשתות המובילות בעולם.
  • בשנת 2016 הוכתרה שופרסל כ"חברה החדשנית של השנה" מטעם פרסי החדשנות הבינלאומיים של מוצר השנה, בעקבות זכייה ב-6 פרסים בקטגוריות השונות.
  • איגוד השיווק הישראלי בחר במנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, ל"איש השיווק לשנת 2016", בזכות מהלך המותג הפרטי שהוביל.
אבני דרך בחייו של שופרסל
1958 - הסניף הראשון של שופרסל נפתח ברחוב בן יהודה 
בתל אביב.
1980 - מניותיה של שופרסל נסחרות לראשונה בבורסה לניירות ערך בתל אביב.
1982 - הרשת הייתה הראשונה בישראל להכניס לסניפיה קופות ממוחשבות.
2005 - שופרסל מיישמת תכנית אסטרטגית לכינוס מותגים תחת מותג התאגיד שופרסל.
2013 - מושק אתר שופרסל Online, ומושקת אפליקציית קניות בסמארטפון.
2015 - שופרסל מרחיבה את 
המותג הפרטי, ומבדלת 
את עצמה באמצעות טריות, איכות ושירות.
2016 - שופרסל מרחיבה את פעילות שופרסל Online ומתחילה למכור מוצרים גדולים לבית.

סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2016 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות