זהירות! שקר: השיווק של אתרי המכירות מעצבן צרכנים

שימוש בטכנולוגיות מתקדמות יכול להגדיל מכירות בצורה משמעותית, אך במקביל לגרום לתחושה רעה בקרב הצרכנים


פורסם בתאריך: 21/05/2019, גיליון 1969

"80 אנשים צופים במוצר הזה עכשיו!". ההודעה הזו היא אחת מיני רבות המופיעות בפני צרכנים הנמצאים באתרי קניות מקוונים במטרה שהם יגבירו את הרכישות האימפולסיביות שלהם באתר. מחקר חדש של בית הספר למידע של אוניברסיטת מישגן חושף כי פעמים רבות טקטיקות השיווק האלה גורמות לצרכנים לרכוש מוצרים שהם אינם צריכים.

 

מהמחקר, שכלל 200 אתרי מסחר מובילים, עלה כי אתר מכירות משתמש בממוצע ב-19 טקטיקות שונות על מנת לעודד את הצרכנים לרכישות אימפולסיביות. עוד עלה, כי מרבית הטקטיקות הללו אינן מזיקות, כמו למשל הנחות, דירוג צרכנים ותצוגות אינטראקטיביות.

 

מסחר מקוון. מוצרים שפשוט לא צריכים
מסחר מקוון. מוצרים שפשוט לא צריכים

אך בניגוד לחנויות פיזיות, קמעונאים מקוונים יכולים לעשות שימוש במידע הרב שאגרו, כמו למשל מספר האנשים שצפו או רכשו מוצר מסויים, מספר המוצרים שנמצאים במלאי או מספר המוצרים הנמצאים כרגע בעגלת הקניות של כלל הצרכנים בחנות.

 

"חלק מהמידע הזה עשוי להיות מועיל לצרכנים בחנות, אבל הוא גם יכול לעודד אותם לרכוש מוצרים שהם לא צריכים ושלאחר מכן יגרמו להם להצטער על הרכישה", אמרה קארול מוסר, דוקטורנטית בבית הספר למידע של אוניברסיטת מישגן שעמדה בראש המחקר.

 

מבין 200 האתרים שנבדקו, 96% עושים שימוש בטקטיקות של השפעה חברתית, כמו למשל "מי שקנה את המוצר הזה קנה גם את המוצר הזה"; 69% משתמשים במכירות לזמן מוגבל המלוות בטיימר, ו-67% מראים רמת מלאי נמוכה במטרה לעודד את הקונים לרכישה מהירה לפני שהמוצר יאזל מהמלאי.

 

האתגר עבור הקונים באתרי המכירות המקוונים הוא להבין מה מבין כל ההודעות של הקמעונאים הוא מידע אמיתי ומה לא. מחברי המחקר כתבו כי ייתכן שבעתיד תידרש רגולציה על מנת ליצור שקיפות במידע עבור הצרכנים.

כתבות נוספות