כבר לא רק ספרים: הסיפור של סטימצקי

יותר מ-90 שנה לאחר הקמתה, סטימצקי הפכה מחנות ספרים לסוכנת תרבות המשפיעה על סדר היום התרבותי בישראל. עם 150 חנויות ברחבי המדינה ו-430 אלף חברים במועדון הלקוחות “הסיפור שלי“, נמצאת הרשת בתנופת צמיחה

פורסם בתאריך: 22/08/2017, גיליון 1885

אין הרבה מותגים שהם נדבך כה משמעותי בחיי היום-יום של צרכניהם, עד שהם מתקשים לתאר עולם בלעדיהם. כאשר מגזין TheMarker ביקש להבין מי הם המותגים בישראל שבלעדיהם חיי הלקוחות לא יהיו כשהיו, רשת סטימצקי הגיעה למקום השלישי - אחרי גוגל וסופר-פארם.
 
כבר למעלה מ-90 שנה שהמותג סטימצקי מעצב ומעשיר את התרבות במדינת ישראל. במשך שנים פעלו מייסדי סטימצקי כדי לקדם את חזונם - לטפח ולתמוך בתרבות ובספרות העברית בישראל. עוד לפני קום המדינה הם יצרו את ה-Bookmobile שהביא את חוויית הקריאה לכל פינה בארץ, ייסדו מגוון פרויקטים חברתיים במטרה לקדם את קהילת הספרות, ופתחו עשרות חנויות ברחבי הארץ - מקצרין ועד אילת - מתוך אמונה שכל אדם זכאי לחנות ספרים בקרבת ביתו.

מותג המעצב ומעשיר את התרבות במדינת ישראל כבר למעלה מ-90 שנה
מותג המעצב ומעשיר את התרבות במדינת ישראל כבר למעלה מ-90 שנה
אחת הסיבות המרכזיות להצלחתה של סטימצקי לאורך השנים היא עובדי החברה. עובדי הרשת נבחרים על סמך היותם אנשי ספר ואוהבי תרבות בעלי ידע נרחב, המבינים את צרכי הלקוח ויודעים לספק את הפתרונות המתאימים לו ביותר. המוכרים הם הפנים של הרשת ולכן הם אינם רק אנשי מכירות, אלא “שגרירי תרבות“ שבאים לייעץ, לכוון, להמליץ - ולסייע. בכך הם מהווים נדבך מרכזי בחוויית הקנייה שמציעה הרשת למבקריה.
 
מבחר המוצרים של סטימצקי השתנה משמעותית עם השנים, כאשר המחסן הלוגיסטי מאפשר לרשת להציע מגוון רחב ביותר של ספרים לציבור הלקוחות. בתחום ה-Non Books פיתחה סטימצקי תחומי פעילות נוספים כגון צעצועים חינוכיים, משחקים ומוצרי נייר - והיא גם הרשת המובילה בתחום המוזיקה בישראל. עדיין “ספרים זה סטימצקי“, אך לצידם הרשת מציעה מגוון של מוצרי תרבות.
 
כיום, כוללת הרשת 150 חנויות ונמצאת בתנופת התרחבות משמעותית.
 
הסביבה התחרותית
מתוך הבנה כי ספר אינו מוצר צריכה טיפוסי, אלא מוצר תרבות שתפקידו לפתח ולעצב את התרבות המקומית, התנהל עולם הספרים לאורך השנים בצורה מכובדת - ומרבית חנויות הספרים בישראל שמרו על איזון עדין בין הרצון לקדם את תרבות הקריאה לבין הרצון להציע ללקוחות מבצעים והטבות. ואולם, בעשור האחרון , עם התגברות התחרות, נפתחה מלחמת מחירים אגרסיבית ושוחקת רווחיות בענף הספרים, שגרמה למותגי הספרים להתנהל כמו קמעונאי דיסקאונט. בהתאם, השיחה בקטגוריה התמקדה במחיר - במקום בערך ובתרבות.

כיום כוללת הרשת 150 חנויות
כיום כוללת הרשת 150 חנויות
סטימצקי הצליחה תמיד להתאים את עצמה לכל השינויים, הרגולטורים והאחרים, שעוברים על תחום הספרים הישראלי לאחרונה.
 
האתגרים השיווקיים
האתגר המרכזי שעומד בפני סטימצקי בשנים האחרונות הוא הסטת השיח בקטגוריה בחזרה למחוזות של מתן ערך מוסף ללקוחות, מבלי להיגרר פעם נוספת למלחמות מחירים שוחקות רווחיות. בנוסף, הרשת הציבה לה כיעד אסטרטגי לשמר את תרבות אהבת הספר בישראל, ולפעול לחינוך הדור הצעיר "להתנתק מהמסכים" ולהתחבר לספרים.
 
הפתרונות היצירתיים
בכדי להתמודד עם התחרות האגרסיבית בענף, סטימצקי פעלה בשני צירים מקבילים. על ציר הערך - המשיכה הרשת להעשיר את חייהם של לקוחות הרשת בתכנים תרבותיים ולחזק את החיבור הרגשי שלהם אל המותג. על ציר המחיר - סטימצקי פעלה על מנת להוכיח שניתן להיות אטרקטיביים מבחינת המחיר לצרכן, תוך שמירה על כבוד הספר והסופר - זאת על ידי התמקדות במועדון הלקוחות שלה המונה יותר מ-430 אלף שוחרי תרבות ואוהבי קריאה.
 
מועדון “הסיפור שלי“. מקהל של קונים לקהילה של קוראים. בעולם הקמעונאות, מועדון לקוחות רחב ונאמן הוא נדבך משמעותי בייצור העדפה למותג. בשנים האחרונות הקדישה סטימצקי משאבים בכדי להגדיל את מועדון “הסיפור שלי“, שהושק ב-2010, ולחזק את הקשר עם החברים בו. חברי המועדון ממשיכים ליהנות ממבצעים ייעודיים ומערך מוסף בדמות פעילויות, הטבות, ניוזלטרים ועוד.
 
מיזם ההוצאה לאור של סטימצקי. כחלק מהיעד שהציבה לעצמה הרשת - לקדם את התרבות במדינת ישראל, חידשה סטימצקי בשנת 2011 את פעילותה של הוצאת סטימצקי, המאפשרת לכותבים חדשים כמו גם לוותקים להגשים חלום ולהוציא את ספרם לאור.

במסגרת ההוצאה לאור מציעה הרשת חבילה, הכוללת את עריכת הספר עצמו, עיצובו, השקתו והפצתו ברשת סטימצקי.
 
קמפיין “רוצים עוד“. כמותג שרואה עצמו כסוכן תרבות וכבית הקמעונאי של התרבות בישראל, החליטו בשנה שעברה בסטימצקי לנהל קמפיין שבמקום להלל את הרשת, יציב בחזית את האנשים שאחראים לעשייה התרבותית בישראל - היוצרים עצמם.
 
קמפיין “רוצים עוד“, שהמשיך לרוץ גם השנה, נוצר מתוך כבוד ליוצרים ולכותבים שהיצירות שלהם מניעות את גלגלי השיניים של מכונת התרבות הישראלית. במקום פרסום מבוסס-אגו ששם את המותג במרכז, החליטו בסטימצקי לתת לקהל טעימה ממה שהוא מחפש כשהוא נכנס לרשת - תרבות. במסגרת המהלך הופקו השנה תשדירי פרסומת קצרים שבהן סופרים כמו רם אורן, נועה ירון, איריס אליה-הכהן, וזמרים כמו אברהם טל ויובל דיין מתחילים להקריא או לשיר בקולם “טיזר“ מתוך היצירה שלהם, ולפתע מפסיקים. ההבטחה - “רוצים עוד? היכנסו לסטימצקי“.
 
"סטימצקידס"
בשנה שעברה השיקה סטימצקי רשת חנויות המתמחות בקהל הילדים - “סטימצקידס“. חנויות הרשת מציעות משחקים וצעצועים, ספרים, מוסיקה, משחקי חשיבה ומוצרי תרבות נוספים עם דגש על העולם הפנימי, הצרכים ותרבות הפנאי של ילדים מכל הגילאים.

כמו כן, סטימצקי פועלת על מנת להתמחות בכל הנוגע להפרעות קשב, ריכוז ולמידה, כך שהורים המתמודדים עם סוגיות אלו, יוכלו למצוא ברשת מגוון רחב של ספרות מקצועית, חומרי הדרכה ומשחקים מותאמים.

דברים שלא ידעת על סטימצקי
  • על פי דן אנד ברדסטריט, סטימצקי מדורגת כאחת מ-250 החברות הגדולות במשק.
  • בשנת 2012, מגזין TheMarker ביקש לבדוק מי הם המותגים בישראל שבלעדיהם חיי לקוחותיהם לא יהיו כשהיו. סטימצקי הגיעה למקום השלישי - אחרי גוגל וסופר-פארם.
  • ותק העובדים ברשת סטימצקי הינו מהגבוהים בענף הקמעונאות.
  • בשנות העשרים של המאה הקודמת פתחה סטימצקי חנויות בבגדד, קהיר ודמשק.
  • מאז הקמתה, השיקה “החממה הספרותית“ של סטימצקי יותר מ-200 כותרים.
  • לרשת סטימצקי 150 סניפים בכל רחבי הארץ.

אבני דרך בחייו של סטימצקי
1925 - יחזקאל סטימצקי מקים את החנות הראשונה של הרשת בירושלים.
1963 - ערי סטימצקי מתמנה למנהל הרשת.
2010 - סטימצקי משיקה את מועדון הלקוחות “הסיפור שלי“.
2011 - סטימצקי משיקה את ההוצאה לאור “החממה הספרותית“.
2013 - מועדון “הסיפור שלי“ חוצה את רף ה-400 אלף חברים.
2014 - הרשת נרכשה על ידי קבוצת אבן החכמים וממנה למנכ“ל את אייל גרינברג וליו“ר - את גידי הירש.
2015 - הקמת רשת המשחקים "סטימצקידס".

סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2016 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות