שנת החדשנות של קבוצת שיכון ובינוי

קבוצת שיכון ובינוי פועלת בארץ ובעולם כבר למעלה מ-90 שנה, ואימצה בחזונה את גישת הקיימות, במטרה להיות קבוצה עסקית היוצרת סביבת חיים בת-קיימא. השנה השיקה הקבוצה תכנית חדשנות הפונה ליזמים טכנולוגיים

פורסם בתאריך: 09/05/2017, גיליון 1870

סיפורן של חברות קבוצת שיכון ובינוי שזור בסיפורה של המדינה. הוותיקה בחברות הקבוצה, סולל בונה, נוסדה בשנת 1924 תחת השם “המשרד לעבודות ציבוריות“. עם הקמתה יועדה החברה להפוך לזרוע המבצעת של ההסתדרות בתחומי הבנייה והעבודות הציבוריות בארץ ישראל, וכן מכשיר לקליטת עלייה ולהכשרה מקצועית של עובדים.
 
לצד בנייתן של מאות אלפי דירות ובניינים בכל רחבי הארץ, הייתה החברה שותפה במהלך השנים להקמת הפרויקטים המובילים במדינה, החל בבניית הנמל הראשון בארץ ישראל ומפעל החשמל בנהריים, דרך הקמת משכן הכנסת, המוביל הארצי, וכלה בהקמת מנהרות הכרמל ומתקן ההתפלה בחדרה.

סיפורה של החברה שזור בסיפורה של המדינה
סיפורה של החברה שזור בסיפורה של המדינה
הפעילות הבינלאומית של חברות הקבוצה החלה כבר בשנות ה-50 של המאה שעברה, כאשר שרת החוץ דאז, גולדה מאיר (שכיהנה לפני כן כחשבת בסולל בונה), ראתה חשיבות לאומית ביצירת קשרים עם מדינות אפריקה המתפתחות - וגייסה את סולל בונה לביצוע המשימה.
 
בשנת 1989 הועברה השליטה בסולל בונה לידי קונצרן שיכון ובינוי, ובשנת 1996 נרכשה הקבוצה על ידי העובדים וחברת אריסון השקעות. בשנת 2006 רכשה אריסון השקעות את מרבית מניות העובדים - והפכה לבעלת השליטה בחברה.
 
כיום, שיכון ובינוי מקבוצת אריסון השקעות היא קבוצת תשתיות ונדל“ן גלובלית, הפועלת בישראל ובכ-20 מדינות שונות בעולם. החברות בקבוצה פועלות בענפי התשתיות, הבנייה, הנדל“ן, האנרגיה המתחדשת, הזכיינות והסביבה על תחומיהם השונים, לרבות סלילה ותשתית, קבלנות בנייה, ייזום נדל“ן ובניית שכונות מגורים על פי התקן לבנייה ירוקה, הקמה והשכרה של נכסים מניבים, אנרגיה מתחדשת, טיהור וטיפול במים ועוד.
 
חזון הקיימוּת של שיכון ובינוי
ההגדרה המקובלת בעולם לקיימוּת (Sustainability) היא, “פיתוח העונה על צרכי ההווה, מבלי לפגוע ביכולת הדורות הבאים לענות על צרכיהם שלהם“ (ועידת ברונטלד 1987). הגדרה זו מבטאת את השאיפה לאזן בין הצורך לפתח ולבנות את סביבת החיים האנושית, לבין המחויבות להגן על ערכים סביבתיים, חברתיים וכלכליים, הנדרשים כדי להבטיח כי העולם שנשאר לדורות הבאים יהיה כזה שטוב לחיות בו.

מחויבות להגן על ערכים סביבתיים
מחויבות להגן על ערכים סביבתיים
כחברה בינלאומית, העוסקת בתחומי הבנייה והתשתיות, אשר להם השפעה ארוכת טווח על הסביבה הטבעית והאנושית, הצטרפה שיכון ובינוי למגמה העולמית של גיבוש שיטות התנהלות, המקדמות קיימוּת. בישראל, שיכון ובינוי היא החברה שמובילה את יישום עקרונות הקיימוּת בתחומי הפעילות שלה.
 
הטמעת ערך הקיימוּת בחברה וקידום קשרי קהילה
על מנת להפוך את עקרונות הקיימוּת לנדבך מרכזי בכל רבדי הפעילות שלה, ולהטמיעם בתרבות הארגונית, מונה לקבוצה סמנכ“ל קיימוּת, הוקמה מחלקת קיימוּת במטה החברה - ונציגי קיימוּת שולבו בכל אחת מהחברות הבנות. במקביל, עובדי החברה עוברים סדנאות ומשתתפים על בסיס קבוע בקורסים מקצועיים בענייני קיימוּת.
 
בפרויקטים שהחברה מקימה מוטמעים סטנדרטים גבוהים של בנייה ירוקה, תוך שימוש חוזר בחומרים וחיסכון במשאבים. החברה משקיעה משאבי מחקר ופיתוח בתחום הבנייה הירוקה, והיא גם נוקטת צעדים יזומים להגנת החי והצומח במקומות שבהם היא פעילה.
 
במקביל להטמעת ערכי הקיימוּת בתוך הארגון, פועלת שיכון ובינוי לקידום ערכים אלה במגוון ערוצים:

מגמה העולמית של גיבוש שיטות התנהלות, המקדמות קיימוּת
מגמה העולמית של גיבוש שיטות התנהלות, המקדמות קיימוּת
שיתוף מחזיקי עניין - בכל אחד מהאתרים בהם היא פועלת, יוצרת שיכון ובינוי דיאלוג עם בעלי העניין הרלוונטיים, המשפיעים והמושפעים מצעדיה באזור. יצירת הדיאלוג מפחיתה חששות ותורמת ליחסי שכנות תקינים ולמהלך שוטף ותקין של הפרויקט.
 
תרומה לקהילה - מדי שנה מתנדבים עובדי החברה לבצע שיפוצים ועבודות נגרות עבור עמותות ונזקקים.
 
חינוך הדור הבא - שיכון ובינוי הקימה בבתי הספר של רשת אורט שורה של מיזמים ופינות ירוקות, עודדה אימוץ של פרויקטים סביבתיים בקהילה - וחשפה את התלמידים למידע בענייני קיימוּת בעזרת מערכי שיעור ייעודיים.
 
תקשור הקיימוּת לציבור
כבר היום חווים ישראלים רבים את חזון הקיימוּת של שיכון ובינוי. החל בדיירי השכונות הירוקות, דרך המבקרים במבני ציבור ירוקים והקונים במרכזי קניות ידידותיים לסביבה, וכלה בנוסעים בדרכים המתחשבות בטבע, או בצרכנים של אנרגיה ירוקה.
 
מסקרים שערכה שיכון ובינוי בתחילת הדרך עלה כי 40% מהישראלים פירשו את המושג “קיימוּת“ כ“שמירה על הסביבה“. מעטים מהנשאלים ידעו להגיד כי קיימוּת נוגעת גם להיבטים כלכליים או חברתיים-קהילתיים.
 
באתר האינטרנט של הקבוצה ניתן למצוא מידע נוסף בנושא הקיימוּת ותכנים בנוגע לחידושים, מחקרים ומאמרי דעה. חלק מהתכנים מופיע גם בערוץ המשותף לשיכון ובינוי ו-ynet, העוסק בענייני קיימוּת וכלכלה ירוקה.

בעקבות מהלך התקשור של החברה, מיליוני ישראלים נחשפו למושג ולעקרונות הקיימוּת - והמודעות למשמעות המושג בקרב כלל הציבור רשמה צמיחה של 24%. בנוסף, צרכנים רבים למדו כי קיימוּת היא הרבה מעבר לשמירה על איכות הסביבה.
 
על פי סקרי שוק שערכה החברה, נמצא כי היא ממוצבת כמובילה וכנושאת דגל הקיימוּת בישראל - ונתפסת כחברה המשקיעה משאבים גדולים במטרה ליצור סביבת חיים טובה יותר.
 
Build Up - תכנית החדשנות של שיכון ובינוי
 
השנה השיקה שיכון ובינוי תכנית חדשנות תחת השם BuildUp. הרעיון שעומד מאחורי התכנית הוא לפתוח את שערי החברה בפני יזמים במודל של "Open Innovation" (חדשנות פתוחה), במטרה לשלב וליישם רעיונות חדשניים בפעילות השוטפת של החברה.
 
התכנית מהווה חלק ממהלך נרחב יותר של קבוצת שיכון ובינוי בעולם החדשנות, שנועד לאפשר ליזמים מחוץ לארגון לשלב טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך פרי המצאתם, במסגרת פעילויות הקבוצה.
 
שיכון ובינוי מאפשרת ליזמים וחברות הזנק לבדוק את הרעיונות שלהם בפרויקטים של החברה בארץ ובעולם, ובכך מספקת להם הזדמנות לחדור לתחום הבנייה, שנחשב לענף שמרני.

כחלק מחזון הקיימות של שיכון ובינוי, השם דגש על שיפור איכות החיים של תושבי הערים תוך מזעור נזקים סביבתיים. התכנית נותנת דגש גם למיזמים בתחום הערים החכמות, במסגרתו מוטמעות טכנולוגיות חדשניות במרחב העירוני.
 
דברים שלא ידעת על שיכון ובינוי
  • שיכון ובינוי השתתפה בבניית הנמל הראשון בארץ ישראל, משכן הכנסת וסלילת כביש 6.
  • שיכון ובינוי פעילה בארבע יבשות וב-20 מדינות בעולם בתחומי התשתיות, הנדל“ן, המים והאנרגיה המתחדשת.
  • שיכון ובינוי מיישמת את עקרונות הקיימוּת בכל תחומי הפעילות שלה.
  • מאז 2009 בונה שיכון ובינוי בונה את כל בנייני המגורים שלה על פי תקנים לבנייה ירוקה.
  • שיכון ובינוי פועלת להרחבת המודעות לגישת הקיימוּת בקרב הציבור בישראל.
  • בניין שיכון ובינוי באיירפורט סיטי תוכנן על פי עקרונות הקיימוּת וקיבל הסמכה לתקן הבינלאומי לבנייה ירוקה LEED Gold.

אבני דרך בחייו של שיכון ובינוי
1924 - נוסדה חברת סולל בונה.
1927 - הקמת מפעל החשמל ההידרואלקטרי בנהריים.
1936 - בניית נמל תל אביב.
1960 - תחילת הקמת משכן כנסת ישראל.
1996 - הפרטת ההסתדרות ומכירת החברה לעובדים, במימון תד אריסון.
2007 - אריסון השקעות הופכת לבעלת שליטה בחברה; שיכון ובינוי מאמצת את חזון הקיימוּת.
2008 - בניית מתקן התפלת המים בחדרה.
2012 - אכלוס פרויקט פיור חלומות השרון בקרית השרון בנתניה,בניין ראשון תחת בנייה ירוקה, ובדירוג מצטיין.
2014 - ביצוע השלב הראשון באכלוס מעונות הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב (מתחם ברושים).
2016 - השקת תכנית החדשנות Build Up.

סיפור המותג פורסם לראשונה במהדורת 2016 של ספר ה-Superbrands של ישראל. סיפורי מותג נוספים מתפרסמים במהדורה הדיגיטלית של הספר באתר ynet.

כתבות נוספות